Elforbrug - HJÆLP!

Hejsa allesammen

Jeg har virkelig brug for et råd eller to her.

Vi er en familie på to voksne og to børn (3 år 6 år).Vi flyttede ind i vores ejendom for 3,5 år siden.
For et års tid siden gik det op for os at vi har et VOLDSOMT højt elforbrug i forhold til dem vi kender.
Derfor begyndte vi at undersøge sagen.

Vi bruger ca. 700-850 kwh om måneden.
Dem vi kender som også er 2 voksne og 2 børn i samme alder bruger imellem 300-400 om måneden.
Så jeg blev naturligvis lidt nysgerrig over hvorfor vi bruger så meget mere end andre. 

Og jeg må simpelthen her give fortabt. Jeg har haft energimålere på alting herhjemme, og har ikke kunne måle et sådan forbrug på nogle af vores elektriske apparater. Og nu er jeg i syv sind over hvad pokker vi skal gøre.

Jeg fik desværre aldriglåst vores elpris mens tid var.

Derfor har jeg brug for et andet sammelingningsgrundlag.
Er der nogle der vil fortælle hvor mange kwh i bruger på en måned?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har i elvarme, eller varmepumpe ?
Det kunne jo også være jeres elmåler der måler forkert..

Vi prøver igen, i morgen --
Vi er en familie som jeres - lige så mange børn på samme aldre. Vi har klemt vores almindelige elforbrug (dvs. det der ikke går til varmepumpen) ned fra 450, måske 500 kwh pr måned, til 350. Dette inkluderer elpatron til brugsvand. Det er sket ved, at vi er blevet bedre til at få slukket lys, tørretumbleren bliver kun brugt når der er timer med meget billig strøm, og så prøver vi at bruge mindre varmt vand. 

Men 700-850 kwh er godt nok meget. Det er jo ikke bare fordi man glemmer at slukke lyset. Når du ikke har kunnet måle dig til kilden, så må man jo tænke, den ligger et andet sted. Har du nedsivningsanlæg eller noget i den retning? Vi har noget familie, hvor et eller andet ved pumpningen til deres gik i stykker, så pumpen kørte på max konstant. Det brugte vildt meget strøm.

450 uventede kwh om måneden må jo være på omkring 600 w hele tiden. Hvad med genvex? En dykpumpe eller en seriøs affugter i en eller anden udebygning?
Har du prøvet at aflæse elmåleren dagligt ved samme tid, og notere tallene. Måske kan du se dagligt forbrug via nettet. Fejl i elmåleren kan godt være synderen, men du skal nok regne med ca. kr. 2000,- for at få den undersøgt. Er det måleren der er synderen, er det dig der skal have penge tilbage.
Dit forbrug ligger absolut i den høje ende, og var det mig ville jeg lade måleren undersøge.

Søren O
De fleste moderne elmålere fjernaflæses - og leverandører kan ofte vise forbrug på time basis. Mit tomgangs forbrug 50 wh/h. Det er det dobbelte hvis der i hjørnet med wifi router tv boks musikanlæg ikke er slukket på væggen. Tomgangs forbrug er el til fjernvarme og køle/fryseskab.

 

Vi bruger omkring 350kwh om måneden, to teenager og to voksne i villa med gas til opvarmning.
Vores elmåler bliver fjernaflæst, så vi kan følge vores forbrug time for time.
For et halvt år siden, gennemgik jeg huset for strømforbrug, ved at først at slukke for alle elgrupper, og så tænde en gruppe af gangen, og på elmåleren aflæse det aktuelle strømtræk, og derved få et overblik over hvor meget strøm der blev trukket på de forskellige grupper, med det forbehold at fryser og køleskabe ikke trækker strøm hele tiden.
Vores strømforbrug om natten (standby forbrug), ligger på omkring 150w (0,15kw).
Annonce
Min måler viser aktuelt forbrug, hvis din gør det samme, så kan du slukke en sikrings gruppe ad gangen og se, hvor er det store forbrug.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
EN ting er at spare på strømmen - en anden at flytte forbruget til de billige timer hvis man har variabel timepris - Her priser for i morgen - Søndag.

 

I har ikke et gulv med el varme, som i måske ikke er klar over?
vores svinger mellem 188 og 289 Kwh 
Hos os er synderne en espressomaskine, hyppigere tøjvask og konens kolde fødder, som kræver elgulvvarmen på badeværelset tændt. Vi ligger på 5000 kWh om året i ren el. Varmen er fjernvarme. To børn, to voksne og en af os arbejder fast hjemme
Gamle sensore for automatisk lys. Tilsluttet (fjern)-betjening af elevationssenge tager også strøm. Gamle frysere og køleskabe. Halogenlamper er virkelig strømsluger, som andre har nævnt, kan man på de fleste elselskaber følge strømforbruget time for time, prøv at se hvad forbruget er om natten, når alle er gået i seng.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis