Overskudsvarme solvarme

Jeg har solvarme som hvad jeg kan forstå skal kunne sende varme ud i gulvvarme ved overskud. Det lyder jo rigtig smart til kælderen her om sommer.

Mit spørgsmål er hvordan jeg styrer det. Der sidder en trevejsventil (Hoveywell vc4613; https://www.vvs-eksperten.dk/amfile/file/download/file/1479/product/11710/).

Det ser ud til at den er lukket - hvordan åbnes den? Den ser ud til at styres elektrisk men det eneste jeg kan gøre på den switch er at tænde og slukke for cirkulationspumpen til solfanger (tror jeg - det lyder sådan).

Ellers er der sensorer forskellige steder i solanlægget - men jeg kan ikke se at jeg kan styre noget der.

Tak for alle ideer…
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at det er en 3-vejs ventil, da den du henviser til er en 2-vejs ventil?
Det er lidt utydeligt på fotoet om der er 2 eller 3 gevind tilslutninger på/til ventilen?

Hvad er det for en styring i nederste foto?

Det er Solvarmestyringen som skal sættes til at styre ventilen, de mest simple styringer kan ikke styre en 3-vejs ventil.
Det kræver ligeledes en termoføler, i din beholder, som er tilsluttet i din styring. Styringen skifter ventilen, når der ikke kan afsættes mere varme i beholderen.
Tak for svar! Med tre-vejs mener jeg tre gevind. Ser at den Honeywell er en to-vejs. Måske er det ikke rigtigt sat op….

Den er mærket “AB” , “A”, og “B”. Jeg tror at solvarmevæsken kommer ind i AB, og normalt (lukket tilstand) kører ud i B. Den ser ud til at gå til varmtvandsbeholder.

Jeg vil få den ud i A som ser ud til at gå til en varmeveksler sammen med varme fra gasfyr. Den er lidt lun - men rør AB og B er meget varme

Foto viser display med temperatur til solvarmeanlægget. Der ser ud til at være temp på selve rørene oppe på taget (ca 95 grader), to sensorer et eller andet sted i systemet (50 og 25 grader), plus sensor på hvad jeg tror er retur solvæske (50 grader). Jeg kan dog ikke styre noget der.

Nyt foto viser hvad der er koblet på 2-vejsventilen. Måske er det inde i den styringen sidder?



Dit sidste foto, af kl. 16:11, siger mig desværre ikke ret meget.

Du er nødt til at svare på det jeg spurgte om i af kl.15:42.

Hvad er det for en styring i nederste foto?

Det må være styringen for solvarmen. Der må være et mærkeskilt eller lignende, som evt. kan være gemt bag noget i øverste del af fotoet.


Det er Sonnenkraft SKSC2. Grafikken i display passer med hvad der i instruksen hedder “2-store solar system with valve logic”. Jeg er ikke kompetent til at sige om der passer med mit reelle setup.

Der er en pil der viser at lige nu er der flow til beholder 1 (det er også den der sensor der siger 50 grader så det giver mening).

Mvh
Jeg ville da prøve at kippe en af kontakterne på sidste billede. Det tyder på du kan vælge imellem sol - gas eller begge dele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 21-08-2022 00:22:49

Jeg ville da prøve at kippe en af kontakterne på sidste billede. Det tyder på du kan vælge imellem sol - gas eller begge dele. 

 Tak for forslag. 

Gør jeg det for “Sol” er der noget det slukker kan jeg høre - tror det er cirkulationspumpen til solvarmen.

Gør jeg det for “Gas” så slukker hele gasfyret.

Så dem kan jeg ikke se at jeg kan bruge.
Har du en manual til Sonnenkraft SKSC2?
Eller har du forsøgt at Google efter en på nettet?
Har Googlet efter manual, men der kræves installation på PC, hvad jeg ikke ønsker pt. pga. evt. spam mv.
Du kan selv installerer manualen, for derefter at lægge en PDF fil op her.

Styringen har formentlig været  sat op at for fører overskudsvarmen via 3-vejsventilen til varmeveksleren.
I begge tilfælde skal cirkulationspumpen kører, hvis såfremt der er varme nok i solpanelerne, enten til beholderen eller til varmeveksleren.
Der kan f.eks. være en termoføler som viser forkert, siden det ikke fungerer.
For at finde fejlen kræver det en manual.
 
GSH skrev den 21-08-2022 09:31:06

Har du en manual til Sonnenkraft SKSC2?
Eller har du forsøgt at Google efter en på nettet?
Har Googlet efter manual, men der kræves installation på PC, hvad jeg ikke ønsker pt. pga. evt. spam mv.
Du kan selv installerer manualen, for derefter at lægge en PDF fil op her.

Styringen har formentlig været  sat op at for fører overskudsvarmen via 3-vejsventilen til varmeveksleren.
I begge tilfælde skal cirkulationspumpen kører, hvis såfremt der er varme nok i solpanelerne, enten til beholderen eller til varmeveksleren.
Der kan f.eks. være en termoføler som viser forkert, siden det ikke fungerer.
For at finde fejlen kræver det en manual.
 

 Tak. Har nu været hele manualen og menuen igennem. Selv hvis nu en termoføler skulle være i stykker kan jeg ikke se hvorhen jeg kan styre flow til varmeveksler…

Der er et lovende afsnit (se vedhæftet billede) som omtaler “use of surplus energy” men det er ikke den konfiguration mit system er programmeret til. Derfor har jeg heller ikke de settings i mit menu.

Sonnenkraft har ikke lavet deres egen styring, men har købt styringen af firma Resol, og blot sat deres navn på styringen, også kaldet et OEM produkt.

Har down load manual fra Resol og vedhæftet.
På side 2.6 System overview, kan du se forskellige kombinationer.
Din opsætning/rørføring svarer til nr. 4 eller nr. 5, med 3-vejsventil.
Det side som du har vedhæftet har ingen 3-vejsventil.

Du kan prøve om du kan komme ind i styringen, under f.eks. opsætning, muligvis med et kode-tal, som højst sandsynlig står et sted i manualen.

Fik set nærmere på dit foto af styringen, det viser opsætning nr. 5
Prøv at gå manualen igennem igen.
Er det den manual som fulgte med ved køb af anlægget, eller hvad?
Ok jeg tror måske det er løst… tak GSH!

Den manual du fandt forklarede det lidt bedre: min solvarme kører til første tank (M1) ind til den rammer en vis temperatur. På min var den sat til 70 grader. Synes det er lidt højt?

Så jeg satte den ned på 54 C - og yes så skifter ventilen!! Også stiger temperaturen på min føler i tank 2 (en smule). Mine rør (tidligere billede) er også kølet meget af.

Jeg er faktisk i tvivl om tank 2 eksisterer eller om det bare er varmesystemet (gulvvarme etc).
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis