Overskudsvarme solvarme

Jeg har solvarme som hvad jeg kan forstå skal kunne sende varme ud i gulvvarme ved overskud. Det lyder jo rigtig smart til kælderen her om sommer.

Mit spørgsmål er hvordan jeg styrer det. Der sidder en trevejsventil (Hoveywell vc4613; https://www.vvs-eksperten.dk/amfile/file/download/file/1479/product/11710/).

Det ser ud til at den er lukket - hvordan åbnes den? Den ser ud til at styres elektrisk men det eneste jeg kan gøre på den switch er at tænde og slukke for cirkulationspumpen til solfanger (tror jeg - det lyder sådan).

Ellers er der sensorer forskellige steder i solanlægget - men jeg kan ikke se at jeg kan styre noget der.

Tak for alle ideer…
Jeg har solvarme som hvad jeg kan forstå skal... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedr. første Tank  (M1) temperatur, det afhænger helt af hvor man vil afsætte given varmen.
For mit eget vedkommende er den sat til 85° beholderen for varmespiralen. Det skal dertil siges at jeg har afkalkningsanlæg foran varmespiralen for/til det varme vand.
For dig hvis du ikke har afkalkningsanlæg får du mere kalk jo højere temperatur du kører.

Formentlig har du en eller anden form for Tank 2, hvor vandet cirkulerer ind over den varmeveksler, den du tidligere har omtalt, som drives af en cirkulationspumpe.

Hvad varmesystem har du , ud over solvarmen?
GSH skrev den 21-08-2022 18:41:24

Vedr. første Tank  (M1) temperatur, det afhænger helt af hvor man vil afsætte given varmen.
For mit eget vedkommende er den sat til 85° beholderen for varmespiralen. Det skal dertil siges at jeg har afkalkningsanlæg foran varmespiralen for/til det varme vand.
For dig hvis du ikke har afkalkningsanlæg får du mere kalk jo højere temperatur du kører.

Formentlig har du en eller anden form for Tank 2, hvor vandet cirkulerer ind over den varmeveksler, den du tidligere har omtalt, som drives af en cirkulationspumpe.

Hvad varmesystem har du , ud over solvarmen?

Ok så Tank 2 kan være noget lille, ikke en decideret varmtvandsbeholder?

Jeg tænker jeg gerne vil have varmen ud i varmesystemet for at hjælpe på kælderfugt om sommer. Har ikke så stort varmtvandsforbrug. Er det pga stort varmtvandsforbrug du har sat den til 85 C?

Jeg har gasfyr.
Din Tank 2 må betragtes som det vand du har i Gasfyret samt i gulv varme systemet, selv om det nok ikke er mange liter der er i Gasfyret.

Min beholder er en bufferbeholder på 800L, med Solvarmespiral i bunden, for/til Vertikal Jordvarme.
Øvre del for varmt vand, via varmtvandsspiral, nedre del for centralvarmen.
Varmt vandforbruget, stort eller lille som man tager det, ca. 90L/dg.
De 85° er sat for at jeg, i så fald, kan have varmt vand i en lille uge, hvis i så fald solen ikke varmer nok.
Varmepumpen kører derved ikke i godt 4 måneder om året.

Mit årlige KWh forbrug er misundeligt lavt.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis