Købsovervejelser: Skal man være bekymret for nedbrudte vindskeder?

Hej kloge LDS-folk   

Vi kigger på "brugt" hus, og har fundet et parcelhus fra 90'erne. Vindskederne skulle jo gerne beskytte tagkonstruktionen mod vind og vejr, men desværre har sælger ladet dem rådne helt/halvt væk.
På tilstandsrapporten er det vurderet som en "alvorlig skade" (gul).

Ydermere ligner det, at sælger har været oppe på loftet og bikse med et aftræksrør til emhætten - det er i tilstandsrapporten nævnt som en "kritisk skade", at aftræksrøret er uisoleret og ukorrekt tætnet.

Huset står ellers fint, men ovennævnte bekymrer mig   har jeg grund til dette? 

Der står desuden i tilstandsrapporten, at en del af tagrummet ikke kunne besigtiges "på grund af oplag". Jeg er ikke 100% sikker på, hvad dette betyder ift. evt. ejerskifteforsikring såfremt skader opdages efter overtagelse.

Mvh nybyggeren
Hej kloge LDS-folk      Vi kigger på "brugt" hus... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en note om ejerskifte: Sælgers mægler har formentlig indhentet et tilbud på ejerskifteforsikring allerede. I dét tilbud skriver de hvilke forbehold der tages. Så måske betyder det ikke det store.

Derudover kan jeg også anbefale at betale en byggesagkyndig for en gennemgang sammen med jer i 1-2 timer. Det er godt givet ud og vil formentlig give jer god ro i maven og gøre huskøbet til en endnu mere positiv oplevelse.

Mvh. AllanE
Bed sælger om tilladelse til at sparke de rådne vindskeder ned(de står jo allerede i tilstandsrapporten som defekte) med hjælp fra en tømrer, der så efterfølgende kan vurdere det bagvedliggende og efterfølgende give et tilbud på at bringe det i orden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for jeres gode råd. Vi starter med at tage en byggesagkyndig med på et kig, da vi også har et par andre byggetekniske spørgsmål. Det vil give mig enormt ro i maven, hvis vi ved selvsyn kan bekræfte at tagkonstruktionen er OK. 

Mvh nybyggeren
Lige et tip mere ift. forsikring:
Husforsikringer tager faktisk også forbehold i policen på baggrund af tilstandsrapport. Jeg blev lidt overrasket da vi købte hus sidste år. Lidt råd i to tagbrædder blev nævnt i tilstandsrapporten og blev udbedret af sælgers husforsikring inden vi overtog. Men det ændrede ikke på, at både ejerskifte og vores nye husforsikring fraskrev sig ALLE typer skader som følge af vand fra taget (vandskader, råd, følgeskader mv.) - uanset hvor på taget det måtte stamme fra. Det var et meget bredt forbehold.

Husforsikringen kan man så efterfølgende sende sende billeder/dokumentation til, når man har udbedret det nævnte. Så fjerner de forbeholdet og man er igen dækket.

Mvh. AllanE
Hvis sælger er med på det kan det også betale sig at få udbedre vindskederne og dernæst få lavet en ny tilstandsrapport/allonge uden disse fund. Dermed kan man muligvis undgå disse meget brede forbehold som AllanE beskriver
Annonce
Byggesagkyndig der lavede tilstandsrapporten på vores hus sagde, at en allonge ikke er noget værd i forhold til ejerskifteforsikringen. I en evt. forsikringssag vil de alligevel henvise til, at der var et kendt problem og at følgeskader derfra derfor ikke vil være dækket. Det var i hvert fald hans erfaring.

Husforsikringen derimod vil fjerne forbeholdet, så snart problemet er udbedret. Men de behøver ikke allonge (som koster penge + tid).

Så jeg ville nok bare tage min egen byggesagkyndige ud og så slå til og handle, så snart mavefornemmelsen er god. Hvis man trækker det for meget i langdrag kan man blive overhalet af en anden køber.

Mvh. AllanE
Vi har købt hus for nyligt (overtog i nov.)

I tilstandsrapporten stod at loftet ikke kunne besigtiges grundet manglende gangbro. Vi opdager så der er en del el fejl i huset, og nogle på loftet. Kontakter ejerskifteforsikringen. Og der er ingen problemer med at få det dækket. Jeg blev selv sat på at skaffe håndværkere (hvilket jeg synes er et plus da jeg så selv kan bestemme hvem der skal lave tingene og jeg kan vælge en jeg ved laver et ordentligt arbejde) alt i alt gik det hurtigt og nemt. Ejerskifteforsikringen sendte en mand ud der både var fair og reel, han blev så vores kontaktperson så når der var noget skulle vi bare ringe direkte til ham.
Så kan SLET ikke nikke genkendende til den kritik der er af ejerskifteforsikringen.

Som info så havde sælgers mægler hentet 2 forsikringstilbud, et fra dansk ejerskifteforsikring som vi hurtigt hørte noget dårligt om, og et fra Frida, vi valgte en 10 årig hvor Frida faktisk også var de billigste.
Blot mine råd. 😃
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis