El til bil lader og varmepumpe

Hej
Jeg har læst en del op i tidens løb herinde på forummet på diverse gode anbefalinger og ideer og nu blev det så tid til at jeg skulle spørge jer eksperter om hjælp
Selvom det ikke er et LDS projekt har jeg brug for en god anbefaling til det bedste setup.

Jeg skal som overskriften beskriver, have etableret el til en Varme-pumpe (9KW) og en bil lader (ved ikke hvormeget man kan få?) og jeg vil gerne have laderen ude i carport, hvor der også skal opdateres med lys gruppe og en kraftgruppe (der skal trækkes strøm til en udendørs sauna). Varmepumpen skal monteres ved carporten, så det eller de kabler som skal trækkes til bil-lader,  passerer montagepunket for pumpen.
Ifht førringsvej, så sidder min tavle i stueetagen i en fordelings gang midt i huset (så den kan ikke udvides), så jeg formoder at en elektriker vil trække kabel ned i kælderen og herfra videre til og igennem ydermur (der er en gammel ventilations kanal, hvor kabel kan føres igennem muren og rør fra varmepumpen skal komme ind). Der er ca 14 m fra tavle, ned i kælder langs vægge til ydermur

Der er ikke plads i tavlen til alle de komponenter, som der skal til for at forsyne varmepumpe og carport og samtidig er det også afgørende at især varmepumpe har sit eget HPFI relæ, så fejl i "hus-installationen" i slukker pumpen.

Min kammerat fik lavet en tavle i garagen til sin billader og den er vist også isoleret fra det resterend el-installation i huset - uden at jeg ved hvordan.
Så min første indskydels var at så skulle jeg have to kabler (de er vist ret tykke) til to tavler, men der kan vel i grunden føres et enkelt og så kan der laves en tavle med det hele til lader/pumpe.?

Det afgørende er, at elbil, varmepumpe og hus ikke kan afbryde hinanden pga fejl. .
Hvordan gøres det smarteste og korrekte (lovmæssigt)?
Hvordan ville i gøre ifht tavler og komponenter, også med tanke om at fremtidssikre.? 
Hvad vil et tilbud ca lyde på.? Jeg ved at der altid er småting som gør tilbud "unikke", men med 15m (lidt bøvlet)  førring i kælderen og god plads til at montere tavle(r), er der nok nogen herinde som kan komme med et kvalificeret gæt. (det er blot så jeg har et udgangspunkt)

Varmepumpe er en panasonic 9KW aquarea monoblock
Billader ved jeg ikke hvad jeg skal vælge, men måske clever - hvad anbefaler I?
Hus installation er standard med en del forskelliger grupper til køkken, lys 1sal, bade/entre, stue, udendørs osv

Så spørgsmålet til jer skal hjælpe mig med at få det  set-up udefra de anbefalinger i kan komme med, i stedet for at invitere en elektriker ud og kun få hans syn for sagen. Har prøvet for mange gange at der "mer-sælges", når der skal gives tilbud. Jeg skal kun bruge det som er nødvendigt og smart, så jeg må hellere være klædt på med nogle gode tekniske spørgsmål, når tiden kommer der til.

Jeg ser frem til nogle gode ideer om hvad der skal til og noget teknisk snak udefra jeres erfaringer.



19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvom du påstår, at der ikke er plads i din gruppetavle, ber vi om et billede af den, og også gerne billede af stedet, hvor laderen og varmepumpen skal sidde. Den effekt ,du skriver om varmepumpen, er sikkert den afgivne effekt, så den optagne effekt er sikkert i området 3 kW. Det har betydning for dimensioneringen. Hvor stor effekt havde du tænkt dig til laderen 11 kW?

fase
Tak for svaret - jeg kom dog ikke længere i min forståelse, rent teknisk🧐.
Der er ikke mere fysisk plads i tavlen, så det er der ingen tvivl om. Der vil være et 13a(mener jeg) relæ/hpfi, som lige nu benyttes af pillefyr, men det bliver først ledigt, når varme pumpen kører og de sidste træpiller er brugt 😁😁. Måske kan et par lysgrupper, slås sammen, men jeg er glad for at kunne slå strøm fra uden at hele hus og kælder bliver mørklagt. Jeg kan tage et billede  af den væg som varmepumpen står ved, hvor en tavle evt bør hænge, men det når jeg er hjemme igen om et par dage.

Men kunne du i mellemtiden, udfra din erfaring fortælle hvordan du ville gøre, hvis der som nævnt er begrænset plads i tavlen.?

Ifht de 9kw afgiven effekt med en COP på 1.7-8 stykker, når det er allermest koldt med fremløb på 55 deg, giver vel en optagen effekt på 5-6 kw eller? Men de 3kw eller mindre er nok rigtig i mildere perioder.
Eller misforstår jeg konceptet med varmepumpe?

Jeg ved ikke nok om billadning til at fortælle hvad jeg vil have. Men, det er vel smart at få så meget så muligt, eller…? Hvad sætter begrænsningen?
Jeg kan heller ikke få mere/nyt kabel ind fra vejen, da det ville betyde at hele min nyanlagte indkørsel skal graves op 😳.






Der er ikke mere fysisk plads i din gruppe tavle, så derfor vil du ikke vise et billede af den. Det er så det. At slå lysgrupper sammen er en dårlig ide, og det vil sikkert ikke give plads til to firepolede grupper til varmepumpe og lader.
Så er der kun den mulighed at placere en undertavle et sted. Det kunne være i carporten.
Den tavle skal så indeholde en gruppe til lys, en gruppe til sauna, en gruppe til varmepumpe samt en gruppe til laderen.
Det hele forsynes gennem et kabel af samme dimension som din stikledning og tilsluttes før HPFI/RCD relæet i gruppetavlen.
Din undertavle vil så, for at undgå at jordfejl på en gruppe har indflydelse på de andre grupper, indeholde:
1. Lysgruppe kombirelæ 10/13 A
2. Trefaset gruppe til udendørs sauna kombirelæ skønnet 16 A.
3. Trefaset gruppe til varmepumpe kombirelæ 9 kW/ 4 = 2,25 kW skønnet 10 A
4. Trefaset gruppe til lader til elbil kombirelæ  11 kW  = 16 A. Men da der regnes med at laderen konstant belaster med 16 A i mere end 2 timer ville jeg montere et 20 A kombirelæ, som jo ikke bliver belastet 100%. Det med belastning med 100% i over 2 timer er bestemt af fabrikanten af materiellet. Der også regnet med at laderen er forsynet med HPFI relæ af type B. 
Der er regnet med ar bilen lades udenfor den tid hvor der bruges komfur og lignende af hensyn til stikledningssikringen. Det vil sige i tidsrummet 22.00 til 05.00
Hvis du ønsker yderligere forklaring, skriver du bare.

fase
Tak for det. Jeg var måske ikke helt klar i spyttet…jeg er først hjemme om et par dage før jeg kan tage billeder, men jeg kan godt se at jeg kun nævnte væggen 🙃
Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål.

Hvorfor bruge kombirelæer? Er de ikke generelt meget mere kostbare end gruppeafbrydere.? Og der skal jo bruges en del!

Jeg læste et andet indlæg her på Forum, hvor der blev sat en sikring(?) i hovedtavlen og et Hpfi i undertavlen og derefter diverse grupper. Jeg ved ikke hvor stor stikledningen er, så kablet til undertavlen skal vel beskyttes mod overbelastning på en eller anden måde. Og en sikring(?) (=gruppeafbryder?)  kan vel klare det?
Ville det være en mere økonomisk og sikker løsning?

Lader og sauna kan vel også godt køre på samme hpfi og så hpfi til varmepumpe.?

Ifht varmepumpe så står der i brochuren:
Strøm 1: 13 a  kabel 3x1.5
Strøm2 : 17 a kabel 3x2.5
Igen bliver det vel billigere med hpfi + Alm grupper.

Generelt I spørgsmålet omkring kombirelæer er der vel også noget arbejdsløn som skal indregnes, men samlet set fornemmer jeg umiddelbart at hpfi løsningen virker billigst.
Har du (eller nogen andre) erfaring med det ifht tidsforbrug og materialer i et samlet tilbud,
Kan du (eller andre) give et kvalificeret tilbuds-gæt pålæsningen.

Kan man i almindelig husinstallationer montere en 22 KW lader?

Du vil ikke have en 22 KW lader, for der er kun nogle få modeller som kan lade med 22 KW AC.
Det skulle også være bedre for batteriet at lade langsom op.
Ud over det så er det størrelsen på sikringen i gravstenen som afgør det, sammen med afstanden til transformer.

Det bedste du kan gøre med bilen er at gå ind på https://ladepris.dk/ og finde dig et abonnement.
Så får du installeret oplader med i det.
 
Annonce
kaffemand skrev den 18-08-2022 06:55:10

Det bedste du kan gøre med bilen er at gå ind på https://ladepris.dk/ og finde dig et abonnement.
Så får du installeret oplader med i det.
 

 Tak for info…det er et fint link, med godt overblik. Det er jo lidt af en jungle !!!

Du har i din beskrivelse af din gruppetavle gjort opmærksom på, at der ikke er plads til udvidelser. Jeg har også forstået det sådan, at du har et ønske om, at en jordfejl på en gruppe ikke skulle have indflydelse på de andre grupper. Det to grupper til lys og udendørs sauna kan slås sammen under et HPFI relæ, og kombirelæerne kan erstattes af gruppeafbrydere. Hvis du kan acceptere at en jordfejl på en af de andre grupper afbryder for din varmepumpe, kan den komme under samme HPFI relæ som lys og sauna, kan du selvfølgelig spare et kombirelæ og erstatte det med en gruppeafbryder. Når grupperne samles under et HPFI relæ erstattes kombirelæerne af gruppeafbrydere. Disse kan være gruppeafbrydere med en sikring eller automatsikringer.
Der er ved montage af kombirelæer ikke brug for ekstra arbejdstid. Tidsforbruget er som ved montering af gruppeafbrydere.
Laderen til bilen skal have sin egen gruppe og HPFI relæ og vælger du en lader uden HPFI relæ skal relæet i den faste installation være af typen B, som koster ca. 4000 kr.
En 22 kW lader bruger 32 A, det er næsten alt hvad din stikledning er sikret med. Svaret er afhængig af stikledningsdimension, som på nuværende er ukendt.
Kaffemands indlæg tager ikke hensyn til at der ikke er plads i gruppetavlen til udvidelse og er derfor ikke noget der viser prisen.



fase
S. Fabrin skrev den 18-08-2022 09:17:56

Du har i din beskrivelse af din gruppetavle gjort opmærksom på, at der ikke er plads til udvidelser. Jeg har også forstået det sådan, at du har et ønske om, at en jordfejl på en gruppe ikke skulle have indflydelse på de andre grupper. Det to grupper til lys og udendørs sauna kan slås sammen under et HPFI relæ, og kombirelæerne kan erstattes af gruppeafbrydere. Hvis du kan acceptere at en jordfejl på en af de andre grupper afbryder for din varmepumpe, kan den komme under samme HPFI relæ som lys og sauna, kan du selvfølgelig spare et kombirelæ og erstatte det med en gruppeafbryder. Når grupperne samles under et HPFI relæ erstattes kombirelæerne af gruppeafbrydere. Disse kan være gruppeafbrydere med en sikring eller automatsikringer.
Jeg vil helst undgå udfald på varmepumpen - kan den ikke få sit eget HPFI? den skal bruge 2 sikrings grupper

Der er ved montage af kombirelæer ikke brug for ekstra arbejdstid. Tidsforbruget er som ved montering af gruppeafbrydere.
Jeg vil lige tydeliggøre hvad jeg mente omkring pris.
f.eks varmepumpe skal bruge to grupper - hvis det er kombirelæer er materialepris høj men det er kun to enheder. hvis det er med HPFI er der tre enhed at montere men mere montagetid.
Hvis man opsummerer alle komponenter og ser på materialepris + montage, så er der måske en forskel måske ikke...???
Hvis plads i den nye under-tavle ikke er et problem, hvilken løsning er så den bedste.?

Hvis der bruges HPFI relæer i undertavlen til de respektive grupper, skulle der så monteres sikringer i hovedtavlen foran forsyningskablet til undertavlen?
For så skal der jo også indregnes noget arbejde til at gøre plads.!

Hvad kan man forvente at færdigmonteret pris er på sådan noget (hvis du har erfaring med det?) :

15m kable
ny tavle
varmepumpe: hpfi + 2 x 3p grupper + kable 3-4 m og 2 x afbrydere ved varmepumpen
lader: hpfi + 1 x 3p gruppe
carport: hpfi + 1 x 3p + 1x 1p
sikring i hovedtavle (???)
Har jeg det hele med?
hvorfor ringer du ikke til elektrikeren og siger hvad du skal have tilsluttet, så kigger han på tavlen og vælger den bedste løsning for dig, 
Han skal alligevel have regnet på om din hovedsikring er stor nok, nogen huse har kun 25 amp,  og der kommer du i problemer, hvis bilen lader med 11 kw (trækker 16 amp på 3 faser), og din varmepumpe kobler elpatronen ind og trækker 16 amp på 3 faser. skulle din spa så være i gang med at varme op samtidig, og du går i gang med at lave mad, så har du noget af et problem..
Jeg vil helst undgå udfald på varmepumpen - kan den ikke få sit eget HPFI? den skal bruge 2 sikrings grupper.
Varmepumpen kan udmærket få sin eget HPFI relæ og to eller flere grupper, intet problem i det.

Hvad kan man forvente at færdigmonteret pris er på sådan noget (hvis du har erfaring med det?) :

15m kable
ny tavle
varmepumpe: hpfi + 2 x 3p grupper + kable 3-4 m og 2 x afbrydere ved varmepumpen
lader: hpfi + 1 x 3p gruppe
carport: hpfi + 1 x 3p + 1x 1p
sikring i hovedtavle (???)
Har jeg det hele med? 


Jeg gætter lidt, for der er ingen oplysninger om dimensionen af stikledningen, og der er ikke plads til udvidelser i nuværende gruppetavle. En sammenkobling af flere lysgrupper vil ikke være lovligt fordi der krav om flere lysgrupper. Du vil også få en betydelig dårligere installation. Derfor er det nødvendigt med et kabel fra gruppetavlen til undertavlen af samme dimension som stikledningen. Belastningen gør det også sandsynlig, at det er nødvendigt. 
15 m 4x6 mm2 a' 43,00 kr. =                                          645,00 kr.
3 HPFI relæer a' 359,00 kr. =                                       1077,00 kr.
3 stk 4 polede automatsikringer a' 179,00 kr. =             537,00 kr.
1 stk. 4 polet 20A automatsikring lader a' 229,00 kr. =  229,00 kr.
1 stk. Tavle til 28 moduler =                                           619,00 kr.
i alt                                                                               3107,00 kr.

Dertil kommer prisen på lader, som forudsættes at have indbygget et HPFI relæ af type B.
Hvis materialer regnes til at udgøre 40% af entreprisesum er entreprisen på ialt  3107/04 = 7767,50 kr.
Dette overslag må tages med forbehold, da det ikke har være muligt at se de stedlige forhold.


fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis