El til bil lader og varmepumpe

Hej
Jeg har læst en del op i tidens løb herinde på forummet på diverse gode anbefalinger og ideer og nu blev det så tid til at jeg skulle spørge jer eksperter om hjælp
Selvom det ikke er et LDS projekt har jeg brug for en god anbefaling til det bedste setup.

Jeg skal som overskriften beskriver, have etableret el til en Varme-pumpe (9KW) og en bil lader (ved ikke hvormeget man kan få?) og jeg vil gerne have laderen ude i carport, hvor der også skal opdateres med lys gruppe og en kraftgruppe (der skal trækkes strøm til en udendørs sauna). Varmepumpen skal monteres ved carporten, så det eller de kabler som skal trækkes til bil-lader,  passerer montagepunket for pumpen.
Ifht førringsvej, så sidder min tavle i stueetagen i en fordelings gang midt i huset (så den kan ikke udvides), så jeg formoder at en elektriker vil trække kabel ned i kælderen og herfra videre til og igennem ydermur (der er en gammel ventilations kanal, hvor kabel kan føres igennem muren og rør fra varmepumpen skal komme ind). Der er ca 14 m fra tavle, ned i kælder langs vægge til ydermur

Der er ikke plads i tavlen til alle de komponenter, som der skal til for at forsyne varmepumpe og carport og samtidig er det også afgørende at især varmepumpe har sit eget HPFI relæ, så fejl i "hus-installationen" i slukker pumpen.

Min kammerat fik lavet en tavle i garagen til sin billader og den er vist også isoleret fra det resterend el-installation i huset - uden at jeg ved hvordan.
Så min første indskydels var at så skulle jeg have to kabler (de er vist ret tykke) til to tavler, men der kan vel i grunden føres et enkelt og så kan der laves en tavle med det hele til lader/pumpe.?

Det afgørende er, at elbil, varmepumpe og hus ikke kan afbryde hinanden pga fejl. .
Hvordan gøres det smarteste og korrekte (lovmæssigt)?
Hvordan ville i gøre ifht tavler og komponenter, også med tanke om at fremtidssikre.? 
Hvad vil et tilbud ca lyde på.? Jeg ved at der altid er småting som gør tilbud "unikke", men med 15m (lidt bøvlet)  førring i kælderen og god plads til at montere tavle(r), er der nok nogen herinde som kan komme med et kvalificeret gæt. (det er blot så jeg har et udgangspunkt)

Varmepumpe er en panasonic 9KW aquarea monoblock
Billader ved jeg ikke hvad jeg skal vælge, men måske clever - hvad anbefaler I?
Hus installation er standard med en del forskelliger grupper til køkken, lys 1sal, bade/entre, stue, udendørs osv

Så spørgsmålet til jer skal hjælpe mig med at få det  set-up udefra de anbefalinger i kan komme med, i stedet for at invitere en elektriker ud og kun få hans syn for sagen. Har prøvet for mange gange at der "mer-sælges", når der skal gives tilbud. Jeg skal kun bruge det som er nødvendigt og smart, så jeg må hellere være klædt på med nogle gode tekniske spørgsmål, når tiden kommer der til.

Jeg ser frem til nogle gode ideer om hvad der skal til og noget teknisk snak udefra jeres erfaringer.



Hej Jeg har læst en del op i tidens løb herinde på... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Jeg gætter lidt, for der er ingen oplysninger om dimensionen af stikledningen, og der er ikke plads til udvidelser i nuværende gruppetavle. En sammenkobling af flere lysgrupper vil ikke være lovligt fordi der krav om flere lysgrupper. Du vil også få en betydelig dårligere installation. Derfor er det nødvendigt med et kabel fra gruppetavlen til undertavlen af samme dimension som stikledningen. Belastningen gør det også sandsynlig, at det er nødvendigt. 
15 m 4x6 mm2 a' 43,00 kr. =                                          645,00 kr.
3 HPFI relæer a' 359,00 kr. =                                       1077,00 kr.
3 stk 4 polede automatsikringer a' 179,00 kr. =             537,00 kr.
1 stk. 4 polet 20A automatsikring lader a' 229,00 kr. =  229,00 kr.
1 stk. Tavle til 28 moduler =                                           619,00 kr.
i alt                                                                               3107,00 kr.

Dertil kommer prisen på lader, som forudsættes at have indbygget et HPFI relæ af type B.
Hvis materialer regnes til at udgøre 40% af entreprisesum er entreprisen på ialt  3107/04 = 7767,50 kr.
Dette overslag må tages med forbehold, da det ikke har være muligt at se de stedlige forhold.

 Imponerende, jeg forspurgte en eletriker om at opsætte en lader, hvor jeg selv trak kablet fra eltavle(hvor der var plads til kombirelæ) til stedet for laderen skulle sættes op, fik 3 tilbud, 

Nummer 1.  var på timelønnen, og det var jeg så ikke hvor meget ville være.

Nummer 2, var 7500 kr. inkl materialer og moms

Nummer 3 var 10000 kr inkl materialer og moms..

jeg købte selv kabel 5x6mm 1100 kr, 20 amp kombirelæ 800 kr, + div, 
fik en ven som var tidligere elektriker til at tilslutte i tavlen, og jeg satte selv laderen op i carporten. jeg brugte knap 1 time, og min ven brugte knap 1 time, så man betaler mange penge for et lille stykke arbejde...

jeg vil ikke anbefale man roder med el selv, slet ikke i tavlen,  men det var altså ikke noget mystisk i at sætte laderen op, det var lige ud af landevejen. 
Pizzabager skrev den 18-08-2022 11:20:36

hvorfor ringer du ikke til elektrikeren og siger hvad du skal have tilsluttet, så kigger han på tavlen og vælger den bedste løsning for dig,
Han skal alligevel have regnet på om din hovedsikring er stor nok, nogen huse har kun 25 amp,  og der kommer du i problemer, hvis bilen lader med 11 kw (trækker 16 amp på 3 faser), og din varmepumpe kobler elpatronen ind og trækker 16 amp på 3 faser. skulle din spa så være i gang med at varme op samtidig, og du går i gang med at lave mad, så har du noget af et problem.
I mit oprindelige opslag forklarede jeg hvorfor jeg spørger i dette Forum. Hvis det ikke er smart, hvorfor så have et Forum som dette.
Flere sider af samme sag og valg af bedste løsning ( ikke den guldrandede) med lige nøjagtig det der er brug for og ikke mere.
Den løsning får man ikke altid, når man inviterer en håndværker ind til tilbud. Der kan sagtens puttes unødvendigheder på, som kunne klare med mindre.
For mig er det svært at vide hvis en elektriker smører rigeligt på, så derfor har jeg spurgt om en håndsrækning i dette “ekspert-Forum”

Som sagt ville jeg gerne klædes lidt på teknisk og jeg takker for alles input.!

 

# Pizzabager, jeg er lidt i tvivl om. hvad du mener med "imponerende" . Du opgiver kun prisen for oprettelse af en gruppe til billaderen. Det trådstarteren spørger om er mere omfattende, og kan derfor ikke sammenlignes med din installation. Jeg har med alle forbehold opgivet en pris på 7767,50 kr. 

fase
Pizzabager skrev den 18-08-2022 13:13:38


jeg vil ikke anbefale man roder med el selv, slet ikke i tavlen,  men det var altså ikke noget mystisk i at sætte laderen op, det var lige ud af landevejen. 

 Jeg var ikke klar over at man måtte sætte alderen op selv.

Jeg er da også klar på at hjælpe med kabeltræk og fastgørelse, men så stopper min ekspertise for elarbejde.
Jeg ved godt at det du fik lavet ikke var autoriseret, men trods alt lavet af en professionel og det ville også være fint for mig.
Jeg har bare ikke en elektriker i netværket!

Tak for input
Ja, elektrikeren kan ved at se i kabelskabet, se hvilken sikringsstørrelse og kabeldimension, du har.

fase
Robeden skrev den 18-08-2022 13:59:11

Pizzabager skrev den 18-08-2022 13:13:38


jeg vil ikke anbefale man roder med el selv, slet ikke i tavlen,  men det var altså ikke noget mystisk i at sætte laderen op, det var lige ud af landevejen. 

 Jeg var ikke klar over at man måtte sætte alderen op selv.

Jeg er da også klar på at hjælpe med kabeltræk og fastgørelse, men så stopper min ekspertise for elarbejde.
Jeg ved godt at det du fik lavet ikke var autoriseret, men trods alt lavet af en professionel og det ville også være fint for mig.
Jeg har bare ikke en elektriker i netværket!

Tak for input

 man må ikke selv sætte laderen op...


S. Fabrin skrev den 18-08-2022 13:56:01

# Pizzabager, jeg er lidt i tvivl om. hvad du mener med "imponerende" . Du opgiver kun prisen for oprettelse af en gruppe til billaderen. Det trådstarteren spørger om er mere omfattende, og kan derfor ikke sammenlignes med din installation. Jeg har med alle forbehold opgivet en pris på 7767,50 kr. 

 Jeg mente imponerende billigt...

S. Fabrin skrev den 18-08-2022 09:17:56

Kaffemands indlæg tager ikke hensyn til at der ikke er plads i gruppetavlen til udvidelse og er derfor ikke noget der viser prisen.


 Installation af undertavle er inklusiv i prisen, når man køber et lade abonnement med installation af lader.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis