Garage på skrå grund

Drømmer om en aflang (to bils) garage, som samtidigt kan bruges til opbevaring osv og værksted - og med indlagt strøm og vand og afløb, så det er fremtidssikret til såvel elbil, bilvask og evt grov bryggers. På havesiden vil det også skabe plads til et drømme udekøkken.

Men, men, men: der er krav og lovgivning og økonomi. så jeg vil gerne høre den kollektive bevidsthed om jeres erfaringer / råd / læringen / ideer i rum tid før projektet skal gå i gang.

Det praktiske:

- nuværende carport er godkendt og ligger i skel (med plads til en velvoksen mand mellem hæk og carport).
- lokalplanen siger hæk mod naboer.
- grunden er skrånende. Jeg vurderer 50-75 cm fra vej/skel mod vej og op til carport.
- lokalplanen siger plads til to biler på egen grund
- der er vel 3, max 4 m mellem skel og hus og der er 1 værelse med vindue mod den del af huset. Der er iøvrigt brygger på husets anden side, hvor en garage også kunne bygges istedet.

Spørgsmålene er mange:
- skel måles fra jord til top osv. Kan man på en skrånende grund “vinde” højde indvendigt ved at bygge ind i terræn (altså have garage gulv vandret / jævnt men bygningen max højt)?
- er det muligt og rentabelt at købe det som færdige betonelementer, eller sågar støbe det?
- eller er det smartest med fundament, så dæk, så letbetonblokke med enkel udvendig beklædning og tag med ensidig hældning? (Ideelt med betontagsten, alternativt pap eller flat sedum)
- hvor meget kan man klare selv?
- laver man spunser for at undgå huset sætter sig, eller graver man ud og sætter støbe plader for at undgå jordskred?

Og måske vigtigst: er vi langt forbi 250k mærket og det er dumt med dumt på?

Tak for gode inputs 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk 12 m. reglen. En tilbygning i skel må max. være 12 m. lang.

Hvis du kun har 3-4 m. mellem skel og hus skal bilerne vel stå i forlængelse af hinanden.
Hvis du lægger værksted og bryggers til er de 12 m. hurtigt brugt.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 17-08-2022 12:52:28

Husk 12 m. reglen. En tilbygning i skel må max. være 12 m. lang.

Hvis du kun har 3-4 m. mellem skel og hus skal bilerne vel stå i forlængelse af hinanden.
Hvis du lægger værksted og bryggers til er de 12 m. hurtigt brugt.

 Præcis - i teorien. I praksis får vi aldrig to biler (eller tæt ved aldrig. Man spiller vel lotto..). To passat'er måler 9.5m, så i teorien er 12 meter ok plads. Særligt al den tid, der kun vil være én bil i garagen. Husets anden side er der - i teorien - plads til en bil, så det kunne også være en løsning. 

Alternativt kan man "skubbe" garagen længere ind på grunden og etablere 2 pladser foran garagen, tænker jeg

Du kan godt lade din garage løbe lidt ind i skrænten. Så vil det nok indebære at der støbes sokkel det meste af stykket imellem garage og vej. På den måde kan du holde hækken oppe i jordhøjde og få god højde i garage. 
Hvor meget kan du selv lave ? Det hele hvor der ikke kræves autorisation. Det vil sige kloak, el og vand må du have andre til.
Så kan det være godt givet ud at få en entreprenør til at grave ud til sokkel og støbe. Det tager meget arbejde væk at det bliver gravet ud med maskine. Jeg vil tro at man kan grave en rende og læsse beton i med det samme. Så bygger man oven på med fundablokke eller leca therm blokke. 
Det skal være meget speciel jord hvis det ikke kan holde sig i sokkeldybde de få timer imellem gravning og beton støbning. Netop en af ulemperne ved selv at grave ud. Man er nødt til at grave ud flere dage før beton kan komme ind, derfor er der risiko for vand i grøften sammenstyrtninger eller lignende. 
Jeg kan næsten kun forestille mig tagpap som bedste løsning når nu højde imod nabo skal holdes på de første 2,5 m fra skel.  
Når lokalplanen siger plads til 2 biler så er det minimum. Der må gerne holde 2 i garage og 2 uden for imellem vej og garage når der er gæster. 
Mon ikke det kan laves for de 250k afhængig af hvor mange af dine drømme der skal opfyldes og hvor dyre de skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-08-2022 14:43:12

Du kan godt lade din garage løbe lidt ind i skrænten. Så vil det nok indebære at der støbes sokkel det meste af stykket imellem garage og vej. På den måde kan du holde hækken oppe i jordhøjde og få god højde i garage.
Hvor meget kan du selv lave ? Det hele hvor der ikke kræves autorisation. Det vil sige kloak, el og vand må du have andre til.
Så kan det være godt givet ud at få en entreprenør til at grave ud til sokkel og støbe. Det tager meget arbejde væk at det bliver gravet ud med maskine. Jeg vil tro at man kan grave en rende og læsse beton i med det samme. Så bygger man oven på med fundablokke eller leca therm blokke.
Det skal være meget speciel jord hvis det ikke kan holde sig i sokkeldybde de få timer imellem gravning og beton støbning. Netop en af ulemperne ved selv at grave ud. Man er nødt til at grave ud flere dage før beton kan komme ind, derfor er der risiko for vand i grøften sammenstyrtninger eller lignende.
Jeg kan næsten kun forestille mig tagpap som bedste løsning når nu højde imod nabo skal holdes på de første 2,5 m fra skel.  
Når lokalplanen siger plads til 2 biler så er det minimum. Der må gerne holde 2 i garage og 2 uden for imellem vej og garage når der er gæster.
Mon ikke det kan laves for de 250k afhængig af hvor mange af dine drømme der skal opfyldes og hvor dyre de skal være. 

 Tak. Bekræfter det, jeg tænker. Fordi det er en garage, tænker jeg ikke, at der skal isoleres ret meget, men dog tilstrækkeligt til at fugt ikke bliver et problem. 


Og så afhænger meget af placering af brønde osv. naturligvis må man ikke gøre ret meget selv, men vil helst lave så meget som muligt at forarbejdet, så jeg på den måde sparer nogle dyre lønkroner. Men - og det er et vigtigt men - jeg skal immervæk have et sted at skabe mig, hvis det styrter sammen. Så fundamentet skulle gerne være professionelle. Resten kan man forberede selv (tomrør kan klargøres for el fra tavle til nybyg, for der ligger allerede el derude til bilopladning. Kloak er mere kildent, for det skal jo laves før fundamentet støbes. Til rør for vand kan også klargøres med tomrør, forestiller jeg mig).

Tænker det absolut billigste må være træskellet med malede træfacader er det billigste. Men vedligeholdet er jo større. Craddle to grave, hvad er så billigst. Er det fibercement plader?
Jeg ved ikke hvad du mener med "Craddle to grave"
Du må gøre langt det meste selv hvis du har forstand på det. 
Det er ikke et spørgsmål om tomrør, men et spørgsmål om at planlægge så der er klar til elektrikker m.m. 
Du må prøve at få det tegnet og så finde priser på tømmerhandel incl. rabatter o.s.v. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også