Hus fra 66' skal isoleres under gulv

Hej LDS'er.

Jeg har købt et hus fra 1966 som skal renoveres. Jeg er startede i stuen og har fjernet gulv, strør og de vilde 5 cm isolering på et ca. 40 m2 område. Til min overraskelse er der 30 cm mellem eksisterende gulv og terrændæk. Både sokkelen og klaplaget ser pænt ud uden nogen former for revner eller tegn på fugt.

Mit nuværende terrændæk er opbygget på følgende måde:
  • 5-10 cm beton
  • plastfolie
  • ca 30 cm slagger
Jeg er ved at få undersøgt slaggeren for fugt og tungmetaller.

Mit spørgsmål går på om man kan opbygge den nye gulvkonstruktion på følgende måde:
  • Gulv
  • Klima spånplader / varmeslanger
  • Strør
  • 25 cm isolering
  • Radonspærre
  • Eksisterende klaplag/terrændæk
Grunden til at jeg spørger er fordi, jeg læste et sted at der maksimalt må lægges 70 mm isolering oven på et terrændæk som ikke er isoleret nede fra.

Hvad tænker i til denne løsning?

Mvh Mads
Hej LDS'er. Jeg har købt et hus fra 1966 som skal... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 16-08-2022 20:43:16

Mads_arbejder skrev den 16-08-2022 16:37:55

Kan se at i ikke kan se at jeg har valgt strør i gulvopbygningen, men det er nu ikke så væsenligt.

Det som jeg er usikker på er om man må isolere med 25 cm oven på klaplaget når der ikke er isolering under klaplaget. Har forstået det sådanne at man maksimal må isolere med 70 mm, og kun 50 mm langs soklen.
Du er så også klar over at hvis du etablerer gulvvarme oven på så lidt isolering kommer du til at fyre for ormene og kvarterets katte vil lynhurtigt blive bedste venner med din sokkel?

/BOFH 

Det er jo derfor jeg spørger om løsningen på de 25 cm isolering 😉

Gregeren skrev den 16-08-2022 18:40:46

Der er ikke krav om u-værdi på 0,1 når man ikke bryder betonen op. Det vil ej heller være rentabelt med den mængde isolering der er plads til, og så bortfalder kravet endnu en gang.

Hvis det kan lykkes at få lagt 25 cm (måske superEPS) er det korrekt hvad Gregersen skriver, at det ikke vil være rentable at grave ud. 

Mads_arbejder skrev den 17-08-2022 09:43:36

BOFH skrev den 16-08-2022 20:43:16

Mads_arbejder skrev den 16-08-2022 16:37:55

Kan se at i ikke kan se at jeg har valgt strør i gulvopbygningen, men det er nu ikke så væsenligt.

Det som jeg er usikker på er om man må isolere med 25 cm oven på klaplaget når der ikke er isolering under klaplaget. Har forstået det sådanne at man maksimal må isolere med 70 mm, og kun 50 mm langs soklen.
Du er så også klar over at hvis du etablerer gulvvarme oven på så lidt isolering kommer du til at fyre for ormene og kvarterets katte vil lynhurtigt blive bedste venner med din sokkel?

/BOFH 

Det er jo derfor jeg spørger om løsningen på de 25 cm isolering 😉

Og som du er blevet oplyst så (og selv har fundet ud af) så kan det ikke lade sig gøre pga faren for fugtophobning og skimmel - og det er derfor de fleste herinde råder dig til at kigge i retning af løsningen med hård eps da du så kan få væsentligt bedre isolering, lave en tæt dampspærre og ikke har organiske materialer skjult under denne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vedr. rentabilitet, det afhænger helt af din økonomiske formåen.
Hvis du skal ud og låne pengene til måske 10-12 % i rente, bliver tilbagebetalingstiden nok lang, dog inden for levetiden af isoleringen.
Hvis du har penge i Banken så er det stadig væsentligt bedre at have pengene liggende i gulvet, i form af isolering, end at have dem liggende i Banken.  

Det som mange glemmer er at husets værdi stiger når energi mærkningen forbedres.
Almindeligt konservativt udsagn fra Ejendomsmægler er 50.000 pr trin energimærkningen forbedres.
Isoleringen bevarer dens værdi.
Når man køber ny bil ryger der nemt 30.000- 50.000 kr. lige op i den blå luft, i det øjeblik man kører ud over kantstenen!
GSH skrev den 17-08-2022 10:25:25

Vedr. rentabilitet, det afhænger helt af din økonomiske formåen.
Hvis du skal ud og låne pengene til måske 10-12 % i rente, bliver tilbagebetalingstiden nok lang, dog inden for levetiden af isoleringen.
Hvis du har penge i Banken så er det stadig væsentligt bedre at have pengene liggende i gulvet, i form af isolering, end at have dem liggende i Banken.  

Det som mange glemmer er at husets værdi stiger når energi mærkningen forbedres.
Almindeligt konservativt udsagn fra Ejendomsmægler er 50.000 pr trin energimærkningen forbedres.
Isoleringen bevarer dens
 værdi.
Når man køber ny bil ryger der nemt 30.000- 50.000 kr. lige op i den blå luft, i det øjeblik man kører ud over kantstenen!

Delvis enig 😊 Hvis vi antager at jeg kan lægge 25 cm isolering uden at grave ud tænker jeg ikke at 5 cm ekstra vil kunne tjene sig hjem i form af at skulle nedbryde og grave ud.

Annonce
Du risikerer at "skyde dig selv i foden" med dine 25 cm ulovlig isolering, oven på nuværende betonlag!

"Herre Gud" ca. 40 m2 betonlag, ca. 4 m3, med nutidens hjælpeværktøjer er det noget at "pibe" over.
Sig mig er du en gammel mand på 98?  
Tænk på hvor meget du sparer i Fitness-centeret.
GSH skrev den 17-08-2022 15:47:54

Du risikerer at "skyde dig selv i foden" med dine 25 cm ulovlig isolering, oven på nuværende betonlag!

"Herre Gud" ca. 40 m2 betonlag, ca. 4 m3, med nutidens hjælpeværktøjer er det noget at "pibe" over.
Sig mig er du en gammel mand på 98?  
Tænk på hvor meget du sparer i Fitness-centeret.

Hvorfor skriver du at den er ulovlig, når det ikke er tilfældet?

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis