Maks sugehøjde på centrifugalpumpe? 8 meter?

Hej 

Som jeg kan læse mig frem til, vil en teoretisk maks. sugehøjde for en centrifugalpumpe altid være 10 meter, da den ellers vil danne vaccum. så siger man ofte 8 meter i forhold til tab af tryk/friktions osv. 
Er det korrekt? 

Jeg har en gammel brønd, hvor jeg har en grundfos CR5-3 pumpe, som er frostsprunget og ikke har været i brug i mange år. Her vil jeg gerne prøve at sætte en anden pumpe til.
Vil en hvilken som helst husvandværk kunne trække vand op, hvis vandspejlet er på eksempelvis 6 meter? 

Jeg har tilføjet et billede af den nuværende pumpe. 

t.o skal det siges vi er på vandværksvand og brønden udelukkende skal kunne bruges til havevanding :) 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er korrekt, at den teoretiske sugehøjde er 9,16 m. Så de 8 m er korrekt. din sugehøjde på 6 m vil være fint til et husvandværk. Husk at forsyne sugeslangen med en kontraventil i bunden.

fase
Jeg synes bare det er mærkeligt at der på den nuværende pumpe står H: 14. Hvorfor vil man vælge at sætte en så relativ stor pumpe på? 

Jeg har ikke adgang til sugeslangen, ligeså vel aner jeg ikke hvor selve brønden er :) jeg har kun adgang til rør og pumpe i min stald. 
Jeg vil forsøge at sætte et almindelig husvandværk på og føde den og se om jeg kan pumpe noget op. 
Det er fordi den pumpe du viser er en dykpumpe. den er beregnet til at stå nede i vandet og der er derfor angivet hvor højt den kan løfte vandet. Et husvandværk feks biltemas står oppe op jorden og kan suge 8m men presse/skuppe vandet 48m op. den pumpe du viser har ikke trykautomatik men sikkert en flyder som tænder og slukker for pumpen når brønden er fuld.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas:
Pumpen på billedet er ikke en dykpumpe. Den er beregnet til at kunne give “en masse vand”, men ved lavt tryk.

Søren O
Pumpe kurven kan findes på grundfos hjemmeside
https://product-selection.grundfos.com/dk/products/cr-cre-cri-crie-crn-crne-crt-crte/cr/cr-5-3-96516976?tab=variant-curves&pumpsystemid=1625571766
De 14 meter er løftehøjden ved de 5,8 m³/h. Suge "trykket" er det der oplyses som NPSHr det er oplyst som det nødvendige tryk (required). Man beregner så det tilgængelige suge tryk (available). Ved almindelige tanke og brønde er det stort set kun løftehøjden der påvirker trykket. 

Hvis din brønd er 6 meter dyb er der et NPSHa tilgængelig på ca 4. meter. Var pumpen placeret ved ved vandspejlet ville der være ca. 10 meter NPSH. Der er så ikke korrigeret for tryktabet i rør og dynamisk tryk. Men hvis du finder en pumpe med en NPSHr på ca. 2 m eller mindre, bør den kunne suge vand op.

De 14 meter vil svare til ca. 1,4 bar tryk ved et flow på de 5,8 m³/h.
Køb du blot et ganske almindeligt husvandværk. Det giver sikkert 3 gange så højt tryk som den nuværende (defekte) pumpe, men måske “kun” 2 m3/time. Vandmængden er rigelig til langt de fleste ting. Det svarer til at fylde 2 palletanke i timen.

Søren O
Søren O skrev den 15-08-2022 22:24:57

Køb du blot et ganske almindeligt husvandværk. Det giver sikkert 3 gange så højt tryk som den nuværende (defekte) pumpe, men måske “kun” 2 m3/time. Vandmængden er rigelig til langt de fleste ting. Det svarer til at fylde 2 palletanke i timen.
Enig - hvis du bare skal have fyldt palletanke, er automatik jo lige meget - så vil ​DENNE​​​ 

 være god,  såfremt den kan nedsænkes i brønden.


 

Søren O skrev den 15-08-2022 22:24:57

Køb du blot et ganske almindeligt husvandværk. Det giver sikkert 3 gange så højt tryk som den nuværende (defekte) pumpe, men måske “kun” 2 m3/time. Vandmængden er rigelig til langt de fleste ting. Det svarer til at fylde 2 palletanke i timen.

 Perfekt. Det er vist rigelig til at vande lidt have ;) 


cdp skrev den 16-08-2022 07:59:41

Søren O skrev den 15-08-2022 22:24:57

Køb du blot et ganske almindeligt husvandværk. Det giver sikkert 3 gange så højt tryk som den nuværende (defekte) pumpe, men måske “kun” 2 m3/time. Vandmængden er rigelig til langt de fleste ting. Det svarer til at fylde 2 palletanke i timen.
Enig - hvis du bare skal have fyldt palletanke, er automatik jo lige meget - så vil DENNE

 være god,  såfremt den kan nedsænkes i brønden.

Jeg ved desværre ikke hvor brønden er, så bliver nødt til at gå ud fra en centrifugalpumpe kan trække vandet op fra brønden. 

Jeg skal trække vand på en havespreder, så tænker et kontinuerligt tryk fra et husvandværk er at foretrække.  


Her er lidt billeder af det nuværende setup, hvis det kan fortælle lidt. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis