Maks sugehøjde på centrifugalpumpe? 8 meter?

Hej 

Som jeg kan læse mig frem til, vil en teoretisk maks. sugehøjde for en centrifugalpumpe altid være 10 meter, da den ellers vil danne vaccum. så siger man ofte 8 meter i forhold til tab af tryk/friktions osv. 
Er det korrekt? 

Jeg har en gammel brønd, hvor jeg har en grundfos CR5-3 pumpe, som er frostsprunget og ikke har været i brug i mange år. Her vil jeg gerne prøve at sætte en anden pumpe til.
Vil en hvilken som helst husvandværk kunne trække vand op, hvis vandspejlet er på eksempelvis 6 meter? 

Jeg har tilføjet et billede af den nuværende pumpe. 

t.o skal det siges vi er på vandværksvand og brønden udelukkende skal kunne bruges til havevanding :) 
Hej  Som jeg kan læse mig frem til, vil en... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo både trykbeholder ( hudrofor) og trykafbryder. Så det er ganske let at få det til at køre automatisk også med husvandværk.
. Jeg ville nok prøve at finde en tilsvarende pumpe på f.eks, den blå avis
Jeg undrer mig lidt over at du kender vandspejls højde men ikke ved hvor brønden er.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-08-2022 11:10:30

Du har jo både trykbeholder ( hudrofor) og trykafbryder. Så det er ganske let at få det til at køre automatisk også med husvandværk.
. Jeg ville nok prøve at finde en tilsvarende pumpe på f.eks, den blå avis
Jeg undrer mig lidt over at du kender vandspejls højde men ikke ved hvor brønden er.   

 Det er desværre helt gennemtæret og blot til at Rive ned. 

Jeg aner ikke højden på vandspejlet, som skrevet var de 6 meter et eksempel. Men man må antage ud fra der tidligere er hentet vand på denne måde, at vandspejlet så er mindre end 8-9 meter ellers ville det jo aldrig have virket :) 
Hvis du følger sugerøret ud gennem muren, så var det almindeligt at brønden befandt sig 3-5 m fra husmuren.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis