Strøm til vaskemaskine og tørre tumler.

Hej,

Der er trukket et 3 faset kable ud til hvor min vaske og tørre tumler skal stå. 
kan jeg få 2 230 stikkontakter du af det og hvordan? er det lovligt kun at tilslutte en fase?

mvh
Søren
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja - men når du er i gang så få lavet 3 * 230V - selvfølgelig på hver sin fase.

 

Skal det nu være sådan rigtigt lækkert og nemt når maskiner skal frakobles så,få,sat 2 stk schuko stikkontakter op på hver sin fase de fleste maskiner kommer i dag med netop schuko stik og så er det bare plug and play, med en schuko stikkontakt.
jeg har skaffet en dobbelt shchuko, men kan da være jeg skal investere i 2 enkelt da den kun kan kobles på med 1 fase..
Du kan montere to 1 modul i et 2 modul underlag. Husk 2 M ramme.

fase
Teknisk kan man sagtens.

Normalt trækker man en nul med for hver fase når man laver stikkontakter. Hvis nullen bliver afbrudt undervejs virker stikkontakten ikke. Hvis man tager det fra tre faser med kun en nul, risikerer man 400 V i stikkontakten hvis nullen afbrydes før vaskemaskine og tumbler.

Jeg tror ikke det er lovligt at blande 3-fasede og 1-fasede udtag fra samme gruppe, men jeg ved det ikke.
Annonce
Hvis de 3 faser, nul og jord er i samme kabel og dermed inden for samme kappe, er det helt lovligt som her at montere de to stikkontakter i samme underlag. Kablet kommer fra samme gruppe og afbrydelse af faser og nul sker samtidig.



fase
S. Fabrin skrev den 19-08-2022 16:44:58

Hvis de 3 faser, nul og jord er i samme kabel og dermed inden for samme kappe, er det helt lovligt som her at montere de to stikkontakter i samme underlag. Kablet kommer fra samme gruppe og afbrydelse af faser og nul sker samtidig.


 Har jeg ret i, at dette her kræver en rigtig elektriker? Eller må man lave det selv?


Chr.


NB. Elektriker er verdens ældste erhverv. Da Gud sagde "Bliv lys" havde de allerede trukket kablerne.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. skrev den 19-08-2022 18:55:57

 Har jeg ret i, at dette her kræver en rigtig elektriker? Eller må man lave det selv?


Chr.


Ha ha... Hvad er en forkert elektriker         


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Chr. skrev den 19-08-2022 18:55:57
Har jeg ret i, at dette her kræver en rigtig elektriker? Eller må man lave det selv?

Chr.

NB. Elektriker er verdens ældste erhverv. Da Gud sagde "Bliv lys" havde de allerede trukket kablerne.

Ja 99% af de el spørgsmål der bliver stillet her inde på dette Forum, kræver en elektriker.

Jeg bliver ret tit lidt rystet over hvad folk uden nogen som helst viden, laver af elarbejde. 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis