Strøm til vaskemaskine og tørre tumler.

Hej,

Der er trukket et 3 faset kable ud til hvor min vaske og tørre tumler skal stå. 
kan jeg få 2 230 stikkontakter du af det og hvordan? er det lovligt kun at tilslutte en fase?

mvh
Søren
Hej, Der er trukket et 3 faset kable ud til hvor... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Discrusio skrev den 19-08-2022 19:56:23

Chr. skrev den 19-08-2022 18:55:57
Har jeg ret i, at dette her kræver en rigtig elektriker? Eller må man lave det selv?

Chr.

NB. Elektriker er verdens ældste erhverv. Da Gud sagde "Bliv lys" havde de allerede trukket kablerne.

Ja 99% af de el spørgsmål der bliver stillet her inde på dette Forum, kræver en elektriker.

Jeg bliver ret tit lidt rystet over hvad folk uden nogen som helst viden, laver af elarbejde. 

 Chr. du har ret i at det er aut. arbejde fordi det er indgreb i den faste installation, og i de fleste tilfælde søges der hjælp, når skidtet ikke virker. Jeg har ikke noget imod at give et råd, men jeg må tage det forbehold, at rådene er givet uf fra de oplysninger, der er i spørgsmålet.

Discrusio, du skulle se, hvad der bliver giver af råd på Facebook om el-installationer. Det er sommetider tåkrummende råd der bliver givet.

fase
Gode Ven skrev: Normalt trækker man en nul med for hver fase når man laver stikkontakter. Hvis nullen bliver afbrudt undervejs virker stikkontakten ikke. Hvis man tager det fra tre faser med kun en nul, risikerer man 400 V i stikkontakten hvis nullen afbrydes før vaskemaskine og tumbler.
Det problem/ risiko er der jo altid uanset om du trækker nul med til " hver fase "
Bliver nul afbrudt ude i tavlen eller kabelskab så kommer der mindre end 240 V på nogle stikkontakter og mere end 240 V ( op til 400 V ) på andre stikkontakter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@PinkHenrik.
En forkert elektriker er en ikke uddannet, der roder rundt i noget hvor der er autorisationskrav. Reglerne er til for at sikre mod brandfare, elektrisk chok og andet djævelskab fra den hylde. Det skulle også gerne give en sikkerhed for en senere ejer og for den prof, der måske skal arbejde i tingene efterfølgende.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

@ev elmand

Ja, hvis nullen bliver afbrudt i tavlen er der ingen forskel, men hvis den bliver afbrudt efter tavlen er der en forskel.
Nu er det sjælden at der bliver pillet ved el-tavlen, så hvis der sker en afbrydelse af nullen vil det højest sandsynligt være efter tavlen.

I mit gamle sommerhus var en leder i et kabel knækket, nok på grund af tidligere ombygning. Heldigvis gav det ikke problemer som her nævnt.

GodeVen. Jeg er ikke enig med dig i sandsynlighed o.s.v. men det er jo ikke det trådstarter spørger om så jeg slutter diskussion her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Det eneste sted jeg har oplevet nul afbrudt var i tavlen - det kostede nogle pærer , et sæt aktive højtalere -en computer og lidt strømforsyninger (bl.a til 12V halogen) - og en termostater i køle/fryse skab. .

 

Der har været mange spørgsmål her i LDS, hvor folk ikke kan få stikkontakter eller lampesteder til at fungere, fordi der ikke er blevet sløjfet rigtigt videre. Heldigvis er det ikke normalt at bruge den samme nul til flere faser, så der er sjældent risiko for 400V. Dem der har oplevet 400V i en stikkontakt vil normalt være fejl i tavle, da langt de fleste installationer bruger separat nul. I en installation hvor der bruges fælles nul, vil der være flere sløjfepunkter, hvor det kan gå galt. Man bør undgå at montere stikkontakter hvor en nul bruges til flere faser.

Jeg vil derfor anbefale spørgeren, at tage strøm til stikkontakt fra en gruppe der er til 230V og ikke tage det fra en gruppe til 3-faset installation.
Jeg bliver nødt til at spørge dig, om du har et elektrisk komfur/kogeplade. Hvis du har det, har du en gruppe, hvor nullen er fælles for de tre faser. Der er dermed en mulighed for at din kogeplade, som egentlig er beregnet 230 V, vil kunne blive beskadiget, hvis nullen svigter. Der er tusindvis af 3 fasede grupper i hele Danmark, hvor nullen kan svigte også selvom faserne er fordelt med to til kogepladen og en til ovn og opvaskemaskine. 
Det er ikke lovligt at forsyne en enfaset gruppe med 16 A.
Jeg har også et andet spørgsmål til dig. På hvilket grundlag bygger du dine udtalelser. Er du elektriker?


fase
GodeVen skrev den 24-08-2022 12:16:58

Der har været mange spørgsmål her i LDS, hvor folk ikke kan få stikkontakter eller lampesteder til at fungere, fordi der ikke er blevet sløjfet rigtigt videre. Heldigvis er det ikke normalt at bruge den samme nul til flere faser, så der er sjældent risiko for 400V. Dem der har oplevet 400V i en stikkontakt vil normalt være fejl i tavle, da langt de fleste installationer bruger separat nul. I en installation hvor der bruges fælles nul, vil der være flere sløjfepunkter, hvor det kan gå galt. Man bør undgå at montere stikkontakter hvor en nul bruges til flere faser.

Jeg vil derfor anbefale spørgeren, at tage strøm til stikkontakt fra en gruppe der er til 230V og ikke tage det fra en gruppe til 3-faset installation.

 Så er der jo risiko for at overbelaste den  gruppe, vaskemaskine og tørretumbler bruger jo en del watt. 



Vi prøver igen, i morgen --
GodeVen: 
Jeg vil derfor anbefale spørgeren, at tage strøm til stikkontakt fra en gruppe der er til 230V og ikke tage det fra en gruppe til 3-faset installation. 
Dine anbefalinger hænger på meget tynd is. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis