Hjælp til defekt printplade Eico emhætte

Hej, må indrømme at jeg ingen forstand har på måling/fejlsøgning af strøm og printplader. Men min eico emhætte er begyndt at opføre sig underligt ved at tænde/slukke på mærkelige tidspunkter, reagerer ikke når. Man trykker på.knapperne. Har forsøgt at resette ved at slukke for strøm osv men ingen ændring. Er det muligt at fixe en sådan printplade uden at skulle betale i dyre domme til en hvidevare firma eller er det bare ud og købe en ny og kan I anbefale nogen ? Min har ekstern motor. 

MVH Nazim
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det viste print er en strømforsyning og 5 relæer med en driver kreds.
Det er næppe det print, der er problemet. Du skal have fat i printet, der sidder i den anden ende af fladkablet.

Hvis du ikke kan købe printet på nettet, er det mest realistiske nok at købe en ny emhætte.
Hvis det er touch knapper kan det måske også være dem der driller, det har vi på vores Thermex de kan godt drille lidt.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen, det giver god mening med touch knapperne. Jeg har lige taget et billede af det printkort der sidder ved touch knapperne. Men synes det er liiidt svært at få øje på noget som ser forkert ud? 

MVH Nazim
je_ns skrev den 11-08-2022 18:53:34

Det er ikke touch knapper du har, det er "rigtige knapper"

 Og de kan afprøves ved at trykke på dem. Hold fingrene fra spændingsførende dele.


fase
Nas29 skrev den 11-08-2022 17:40:28

Hej igen, det giver god mening med touch knapperne. Jeg har lige taget et billede af det printkort der sidder ved touch knapperne. Men synes det er liiidt svært at få øje på noget som ser forkert ud? 

 Med den fejl du beskriver og "rigtige" knapper vil jeg tro det bare er almindeligt støv og fedt der er kommet ind i knapperne. Hvis de bliver renset med en kontakt spray kan de blive næsten som nye.

Brug en ganske almindelig kontakt spray som fx https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/rense-og-plejemidler/kontaktrens-400-ml-optimize/n1227177113/pn-519942767/

1) Sluk for strømmen til emhætten
2) Sprøjt kontakt spray IND i kontakten
3) Motioner kontakten ved at trykke på den flere gange
4) Evt potmetre til at regulere sugestyrke gøres ligeså
5) Efter ca 20 min samler du og tester om det virker.



Ville ikke turde anvende Hensans metode.
Kan man sprøjte ind i kontakterne?
Kan de tåle den kemi du bruger?
Hvor lang tid tager det før kemien fordamper/tørrer?
Jeg ville med et multimeter måle om kontakterne kortslutter ordentligt ved tryk. Der skal de måle nul ohm. De måler ikke nødvendigvis kæmpestor modstand uden tryk når de er monterede i printet det betyder intet.
Hvis printene, kablerne eller andet elektriskes fedtet ud ville jeg før ovennævnte først rengøre overalt inkl. stikforbindelser da det mere lyder som periodisk overgang et eller andet sted.
Alternativet er at finde en passende emhætte der kan styre en ekstern ventilator. Det behøver ikke være en Eico.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg gætter på at en af de fire switche er defekte.
Det er nogle membran switche, hvor jeg gætter på membranen er blevet slidt så meget, så den ikke hopper korrekt ud igen. Det er stort set umuligt at få noget kontaktrens ind i switchen, og det vil heller ikke hjælpe hvis den er slidt.
Når du trykker på switchen, skal du kunne mærke at den ligesom laver et blødt klik.
Hvis du kender en der kan bruge en loddekolbe, så tager det 5min at skifte alle fire switche.
Den type switche, findes i et utal af typer og højder.
Mit bedste bud ud fra billedet:
https://arduinotech.dk/shop/switch-tactile-push-button-6x6x7mm/?srsltid=AdGWZVQFW_-jPKHzPNBNM1wC7S6QLo7Yy52dIhCZLrynJ8HIUvyYR-4dNQg
Til trådstarter. 
Der er ingen risiko ved at bruge rensemetode som Hensan beskriver. 
Det er kontaktrens som er beregnet til det, og det fordamper på 5 minutter så de 20 minutter er med livrem og seler. Selv om det ikke skulle være fordampet så betyder det ikke at det er farligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis