Inddækning ved samlingen af fladt tagpaptag, tagfod og vindskede med opkant

Jeg er ved at bygge en pavillon, med "fladt tag", hældning på ca. 3cm per 1m (ca. 2 grader).

Jeg overvejer Icopal 2-lags selvklæber, og regner med at følgende fremgangsmåde overordnet set er rigtig:
1. Tilskære tagfineren i kanterne.
2. Lægge base pap, uden at prime krydsfineren. Base pappen rækker 30 mm udover tagfinerens fod.
3. Sætte tagfod på (ikke vist) - Icopal aluprofil.
4. Tagpapliste (den under tagfineren er med for at give styrke. er den nødvendig? er det bedre på andre måder?)
5. Evt. mellemstrimmel henover tagpaplisten (ikke vist)
6. Overpap
7. Sternkapsel

Man skal ikke være særlig vaks for at gætte på at der vil blive ballade ved tagpaplisterne. Med en dårlig udførsel her vil der blive hevet en masse vand ind i tagfineren. Er der nogen der kan pege på den rigtige tilgang i det område?

Tak for hjælpen!


Glad amatør
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå kan jeg ikke helt følge med i din fremgangs måde.
Er det tegnet eller er der sternkant hele vejen rundt ? 
Ved sternkant lægges først trekant liste ind.
Er kanten som vist så skal du starte med rendejern til tagrende som fræses ned i tagkrydsfiner. 
Derover en tagfods profil som kan lede vandet ud i tagrenden så det ikke løber ind i tag krydsfiner.
Basis lægges ind til trekant liste og der lægges en strimmel hen / op over som skæres til ved toppen af sternkant. Dette lag må godt sømmes fast med tagpap søm 
På samme måde lægges overpap ( dog uden søm ) 
Så kommer der sternaksel som beskytter med regn på sternkant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand,
tak for svaret.

Der er kun sternkant der hvor det er tegnet, altså ikke langs tagfoden, hvor der er en tagfodsprofil. Resten er præcis som du skriver.

Jeg er bekymret over hvordan der skal afsluttes på enden af tagpaplisten. Hvordan lukker jeg det af rigtigt? Skal det pladres til med taggrunder og fuge, eller findes der et fornuftigt skæremønster til tagpappen? Jeg kan ikke se geometrien i det for mig, uden jeg får nogle snit som leder vand ind under tagfoden.



Glad amatør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis