Opvaskemaskine: Blomberg GVN16S10 vil ikke starte/reagere

Hej LDS'ere,

Jeg er den uheldige ejer af en Blomberg opvaskemaskine, der desværre er overskredet garantiperioden med ganske få måneder.
Problemet ligger i at jeg simpelthen ikke længere kan få maskinen til at starte, ja faktisk, reagere overhovedet. Displayet lyser ikke op, på trods af maskinen er tilsluttet korrekt - og uanset hvilke knapper jeg trykker på kan jeg ikke nulstille/starte maskinen.
Displayet har i en periode været halvskidt (halvdelen lyste ikke), men på trods af dette har jeg kunnet starte maskinen og gennemføre et opvaskeprogram. Det kan jeg så desværre ikke længere...

Jeg har læst lidt rundt omkring om, at det måske kunne være afbryderen den kunne være gal med. For mig lyder det dog mærkeligt at afbryderen skulle gøre således displayet ikke vil lyse.

Er der nogen der ved hvordan jeg tester hvilken del der er defekt? Måske en elektriker / hvidevaretekniker her på forum?
Jeg kan sådan set godt selv skille skidtet ad og skifte evt. afbryder, men gad vide om det overhovedet er den der fejler?

Jeg vedhæfter et par billeder herunder.
Billede 1: Afbryder som sidder monteret ved håndtaget i lågen.
Billede 2: Afbryder som den ser ud monteret.
Billede 3: Tilslutning af display og afbryder fjernest.
Billede 4: Display monteret som der IKKE kommer lys i.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi kan vel gå ud fra, at der spænding på maskinen, og at der ikke står vand i bundkaret. Prøv om afbryderen fungerer ved at måle om den åbner og lukker, når den bliver påvirket. Men noget tyder på at styreprintet er udskiftningsmodent.

fase
S. Fabrin skrev den 06-08-2022 10:53:51

Vi kan vel gå ud fra, at der spænding på maskinen, og at der ikke står vand i bundkaret. Prøv om afbryderen fungerer ved at måle om den åbner og lukker, når den bliver påvirket. Men noget tyder på at styreprintet er udskiftningsmodent.

Der er helt sikkert spænding/strøm i kontakten. Der står heller ikke vand i bunden nej... 

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med at måle om den åbner og lukker når den bliver påvirket? Der er ikke elektronisk åbne/lukke funktion. Jeg "skubber/trykker" lågen i, her påvirkes den lille sorte knap du kan se på billede 1 (knappen lige under 488V-tallet). Men der kommer jo ingen reaktion - maskinen starter ikke når jeg skubber lågen i.
For mig virker det mest til, at der ikke bliver sendt et signal fra display/styreprint om at der er valgt et program, som så afbryderen reagerer på ved at starte... (Displayet er blot sort).
Jeg kan desværre ikke finde et styreprint nogen steder - kun en ny afbryder :-(
Hvordan/hvor Hardy checket at der erspænding til dyret?
Med et multimeter kan du checke om den omtalte “kontakt” afbryder hhv kortslutter når du aktiverer den med finger e.l.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Prøv med et multimeter at måle spændingen over de to blanke metalben, der er vist på dit første billede. Når du påvirker den sorte knap. Fejlen kan ligge i at den sorte knap ikke bliver påvirket, når lågen lukkes. Mål med åben låge og påvirk knappen med en finger.

fase
S. Fabrin skrev den 06-08-2022 14:33:13

Prøv med et multimeter at måle spændingen over de to blanke metalben, der er vist på dit første billede. Når du påvirker den sorte knap. Fejlen kan ligge i at den sorte knap ikke bliver påvirket, når lågen lukkes. Mål med åben låge og påvirk knappen med en finger.

 Og spændingen skal så ændre sig når jeg påvirker knappen og lågen lukkes?

Jeg har ikke lige et multimeter, men jeg må forsøge at låne et... 
Annonce
JohnLarsen skrev den 06-08-2022 14:06:48

Hvordan/hvor Hardy checket at der erspænding til dyret?
Med et multimeter kan du checke om den omtalte “kontakt” afbryder hhv kortslutter når du aktiverer den med finger e.l.

 Altså jeg ved at strømudtaget virker og når jeg sætter en lille skruetrækker på afbryderen (både det ene og det andet ben, ét ad gangen) med det lille lys i (det der viser der er strøm), så lyser den. Du ved, sådan en rookie-skruetrækker der lyser med en lille diode, når der er strøm.

Den polsøger afleverer du i elektronikskrot, næste gang du kommer på genbrug. Det siger jeg, fordi det kræver erfaring at bruge sådan en. Brug den nemmeste måde at måle, om der strøm på stikkontakten. Sæt en lampe, støvsuger eller kaffemaskinen til og se om det virker.

fase
S. Fabrin skrev den 06-08-2022 15:29:06

Den polsøger afleverer du i elektronikskrot, næste gang du kommer på genbrug. Det siger jeg, fordi det kræver erfaring at bruge sådan en. Brug den nemmeste måde at måle, om der strøm på stikkontakten. Sæt en lampe, støvsuger eller kaffemaskinen til og se om det virker.

 Der er strøm i kontakten, jeg har skam testet det af med en lampe...

JohnLarsen skrev den 06-08-2022 14:06:48

Hvordan/hvor Hardy checket at der erspænding til dyret?
Med et multimeter kan du checke om den omtalte “kontakt” afbryder hhv kortslutter når du aktiverer den med finger e.l.

 Så har jeg forsøgt med et multimeter... Når jeg måler på afbryderen, viser den omkring 110v. Dette uanset om jeg trykker på knappen eller ej. Den måler hele tiden de 110v.. Opvaskeren fungerer sådan, at når knappen holdes inde, så skal den starte... 

Der er ligeledes strøm til de farvede ledninger (billede 3), som går til displayet. Nogle af dem med 110v, andre med ca 15v...

OBS: Pludselig da jeg satte multimeteret på, og trykkede på afbryderknappen begyndte opvaskeren at starte.
Displayet er dog fortsat "helt sort" og jeg kan ikke vælge programmer eller lign... Opvaskeren sætter dog nu igang når jeg trykker på "afbryder-knappen"...
Mon ikke det tyder på et nyt display/styreprint??
Min fejl, jeg skulle have uddybet når du ikke kender til brugen af et multimeter.
Når man checker kontakter med multimeterets ohm-funktion skal du fjerne 230v fra maskinen, og ligeledes fjerne alle ledninger minus en(ligegyldigt hvilken) fra kontakten du måler på.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis