Gulvvarme(plader) på eksisterende underlav?

Hejsa!

Der skal gulvvarme i en tilbygning fra 1985 (pt. kun el-radiator). Konstruktion af tilbygningen: 

  • Fundament af beton 30x100 cm med indv. isolering på den øverste del. 
  • Gulvet støbes af 8 cm beton ovenpå 15 cm drænlag. 
  • Der isoleres med 10 cm Rockwool lamelgulvplader, hvorpå lægges en 22 mm spånplade. Herover gulvbelægning. 
  • Væggene er en let trækonstruktion med 15 cm mineraluld. 
  • Taget hælder 5 mod øst' og bæres af 9 spær 38x125 mm med bræddebeklædning. Herover 20 cm isolering af mineralulds-underlagsplader og -lameltagplader dækket af tre lag tagpap.
  • Rumhøjden er 2,32 m.
Pt. kan gulvhøjden forøges med ca. 30 mm inden der opstår problemer med yderdør. 

Jeg overvejer om varmefordelingsplader er løsningen, men kan slet ikke finde ud af hvad den 15 mm plade svarer til, fx 150 mm batt. Dvs. de eksisterende 100 mm Rockwoll gulvplader + 150 mm gulvvarmepladers = 250 mm. Alle er glade?

Har jeg misforstået noget eller kender jeg bare ikke de hemmelig ord på Google til at finde tabellen som viser sammenligning mellem plader og fx Rockwoll batts? :)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit gulv bliver ulovligt, ved renovering kræves U-værdi på 01.
Varmefordelingspladen på 15 mm kan du, alt andet lige, ikke medregne da det er U-værdi, under varmeslangerne der tæller.
At sætte varmefordelingsplade, på 15 mm, til a la 150 mm Rockwool isolering er helt ude i "hampen".

Prøv at gennemlæse vedhæftet pdf filer.
. Mon ikke du mener  spor plader. De er at betragte som spånplader så de giver ikke plus på isolerings konto. 
Varmefordelings plader er betegnelse for de aluminium plader der lægges ind / på sporplader og så løber slangerne i sporene i varmefordelings plader. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@Erik: Kært barn har mange/flere navne.
Varmefordelingsplader findes også incl. isolering, og i flere fabrikater.
Tror at det er dem Trådstarter taler om, som vedhæfter foto, som kom frem ved at Google "Varmefordelingsplader"
GSH skrev den 06-08-2022 13:15:07

@Erik: Kært barn har mange/flere navne.
Varmefordelingsplader findes også incl. isolering, og i flere fabrikater.
Tror at det er dem Trådstarter taler om, som vedhæfter foto, som kom frem ved at Google "Varmefordelingsplader"

 Lige præcis, tak.

Hvor meget isolerer de? Slangerne ligger jo ovenpå. Stadig ikke nok, formoder jeg? 😥
Gulvvarmepladerne isolerer så godt som ingen ting, selv om der ses bort fra at slangerne ligger nede i pladerne.
Sagt på en anden måde, 300 mm/ 20 mm = a la 1/15 del af nødvendig isoleringstykkelse.
Vedhæftet Jackon pdf fil som siger en U-værd = 0,033. 
Hvad andre fabrikat plader har af U-bærdier kender jeg ikke.

Pas nu på med at det ikke ender op i ren "flueknipperi".
Vælg et produkt med lavere U-værdi, eller tag skovlen og grav noget dybere.  

Jeg ville aldrig medregne varmefordelingspladerne i nødvendige lovbefalet isoleringstykkelse!
Annonce
Det er jo det rigtige (men for mig ærgerlige) svar :-)

Op med 80 mm beton og frem med skovlen. Så ender det jo nok med 400 mm isolering og det bedst-isoleret rum på hele matriklen :D

Tak for hjælpen!
 Det er altså ikke så svært at hugge 80 mm beton op og grave ud. Du kan naturligvis sige at det er det bedst isolerede rum, men med tiden går du sikkert i gang med de andre rum også. Så du kan lige så godt starte ud med at lave det som det skal være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med Erik.

Den gang Erik og mig var unge, der var der ikke noget der hed "elektrisk betonhammer", kun på med hammer og mejsel, samt brækjern.   

Tænk også på hvor mange timer/penge du sparer i Fitnesscenteret.  
Jeg siger tak for svar.

Jeg magter ikke opgaven selv, så der er andre der må have skovlen frem :D
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis