Udskiftning af Devireg 230 gulvtermostat til smart termostat med Wi-Fi

Hej

I vores sommerhus har vi to styk Devireg 230 gulvvarmetermostater som på billedet. De virker egentlig fint, men jeg kunne godt tænkte mig at kunne tænde dem remote, dvs. udskifte dem med en smart termostat.

Deviregs Smart termostat vil være det åbenlyse valg og jeg har tjekket med Danfoss, at jeg vil kunne genbruge føleren, som jeg godt kan frygte har sat sig fast. Dog har den en anden form end vores Devireg 230, så jeg kan ikke bare lige udskifte med den. https://store.danfoss.com/dk/da/search/?text=DEVIreg%E2%84%A2+Smart

Dvs. jeg er en smule doven....jeg orker ikke helt til at skulle bakse med ny indbygningsdåse osv. så derfor to spørgsmål:

1) Er der nogen som kender til en anden smart termostat, der vil kunne bruge samme føler, og som passer til den nuværende indbygningsdåse? (jeg tvivler på det findes desværre, kan ikke selv finde en).

2) Forudsat svaret på første spørgsmål er negativt, findes der en god og pæn måde at få Deviregs Smart termostat til at "passe" til den nuværende indbygningsdåse, så jeg ikke skal sætte en ny dåse i eller sætter et udvendigt underlag på?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Der er en chance for at du kan bruge 1,5 Modul ramme med tekst felt. ( der er ikke krav om at der skal skrives tekst )  
Men jeg kan ikke rigtig se om det er 1 M som den nye devireg passer på. ? tryk for LIN

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Danfoss har selv en såkaldt multiboks som tilbehør til smartreg. Jeg syntes at det ligner en eurodåse…. 
Hov, tak for svar de herrer! Troede slet ikke der var kommet nogen svar....men notifikationerne var røget i spam :-)

Tak for input, jeg kigger på det.
Hej igen

Hvordan endte det med at installere 1,5 modulrammen under den nye wifi termostat i stedet for devireg 230?
Kan du dele mere info og et billede?

På forhånd tak for hjælpen!
Annonce
Lidt sent svar - jeg ved det ...

Jeg snakkede lidt med Danfoss og det er ganske rigtigt at de ikke (indtil nu i hvert fald) har lavet en "Devireg 230 med Wifi" der passer i de eksisterende LK Fuga dåser - årsagen er den simple at LK Fuga kun findes i Danmark og det er markedet ikke til ...

Et muligt alternativ er at indbygge denne her (eller en af dens søskende) i dåsen: https://www.shelly.com/products/shelly-1pm-mini-gen3

Jeg kan komme i tanke om et par måder at forbinde den på - afhængigt af hvad man gerne vil have ...
Bedre sent end aldrig :-) Tak for svaret, det er et godt bud. Jeg skal lige tænke det igennem. Jeg ville nok gå efter en, som er Apple Homekit i givet fald fordi vi kører med iOS. Men ja, det er lige det med at forbinde den. Jeg er ikke decideret bange for den slags, men på den anden side piller jeg sjældent ved indmaden i stikdåser, så skal lige tage mig lidt sammen der. Ville være så kikset, hvis jeg fik futtet gulvvarmen af :-D
Shelly har en app til både Android og æbler ;-)

Jeg prøver lige at tage mig sammen til at lave en tegning over de muligheder jeg har spottet.
Nå, men:

Den shelly jeg har brugt er en Shelly Plus 1 PM Mini - den fylder cirka 1/2 tændstikæske.

Det interne diagram for den ser ud som vedlagt - og der ER faktisk et relæ i den (man kan høre det skifte). Den kan klare op til 8A (dvs. lidt over 1800W - min gulvvarme trækker knap 500W).

Danfoss' standard diagram for tilslutningen er jo ret simpelt ...

Den intuitive tilslutning er jo at koble Shelly'en foran Devireg'en. Her styrer Shelly'en helt om der kommer strøm til Devireg'en - omvendt kan man KUN tænde for gulvvarmen via app'en (eller hvordan du nu vælger at styre den).

Den alternative tilslutning er at koble Devireg'en til Shelly'ens SW (Switch) indgang. Her bruger man sådan set Shelly'en som et relæ så Devireg'en om relæ'et er tændt eller ej - men der er den lille detalje at man så kan slukke for relæet (Shelly'en) via app'en.
I den situation vil termostaten (Devireg'en) forsøge at åbne for relæet, men det er lukket. Når du vil have varme kan du enten tænde for relæet via app'en eller gøre det fysisk ved at dreje helt ned for Devireg'en og så skrue op igen.
Hvis du har efterladt sommerhuset med Devireg'en slukket, kan du samtidig tænde for gulvvarmen via app'en - og så indstille Devireg'en når du ankommer ...

Jeg har valgt den sidste variant og som det ses er der lige nu slukket - men den lille grønne streg indikerer at Devireg'en forsøger at varme gulvet. Hvis man så tænder for Shelly'en, indikerer den blå ring at nu er varmen så tændt.
Hvorfor ikke bare erstatte med devireg wifi modellen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis