Understryge betontagsten

vi skal understryge (og udskifte enkelte sten) på et ellers ok betontagstenstag. Der er (utilstrækkeligt, bevares) fuget med bitumen. Ifølge tilstandsrapporten skal det 5 cm op af siderne. Hvordan udføres det i praksis? Ligger man det blot som en silikonefuge 5 cm op af siderne, imens man svømmer rundt i isolering og dårlig plads?

Udskiftning af knækkede sten er mere svær. De ligger jo forbandt. Er det normalt muligt at tage enkelte sten ud og erstatte af en ny tagsten?

Vi regner med at algerense. Skal det gøres før eller efter ovenstående?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ret nemt at tage enkelte tagsten ud. Det er ca. hver 3. eller hver 2. der er fastgjort med en metalbøjle. Så man løfter 1 tagsten lidt og skubber / trækker den ud nedenfor. Sidder den fast tages den næste op eller ned. Når der er hul kan man nemt tage flere ud. 
Man svømmer ikke rundt i isolering, så ødelægges isolering. Der lægges en plade ud som man ligger på. Denne flyttes efter behov. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-07-2022 19:22:57

Det er ret nemt at tage enkelte tagsten ud. Det er ca. hver 3. eller hver 2. der er fastgjort med en metalbøjle. Så man løfter 1 tagsten lidt og skubber / trækker den ud nedenfor. Sidder den fast tages den næste op eller ned. Når der er hul kan man nemt tage flere ud.
Man svømmer ikke rundt i isolering, så ødelægges isolering. Der lægges en plade ud som man ligger på. Denne flyttes efter behov. 

 Perfekt, tak! Så er jeg lidt mere tryg ved udskiftning af sten. Tænker en stige med krog / ting til taget er et must for en voksen mand med højdeskræk?


Isoleringen regner jeg med at etablere forhøjet gangbro som gøres bredere og så lave en art stilladsplade til at lægge mellem spærene, så isoleringen holdes intakt og loftet ikke går i stykker. Håber inderligt jeg undgår for leget isoleringskløe (det føles altid som at svømme i det)
Og du skal ikke lave det indendørs i disse sommerdage. Det kan være tæt på livsfarlig at arbejde med de høje temperaturer der er under sådan et tag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-07-2022 00:33:51

Og du skal ikke lave det indendørs i disse sommerdage. Det kan være tæt på livsfarlig at arbejde med de høje temperaturer der er under sådan et tag. 

 Præcis min tanke. Tænker det er et godt efterårsjob, så det er klaret inden fygesne og vinterstormene sætter ind. 

Tagsten som skiftes udefra er naturligvis udmærket arbejde i sommervarmen. Så er det klaret inden storme. Hvis der er en god udluftning i lofts rummet kan det sagtens klare lidt "snedriver" oppe på loftet. Husk at 10 mm sne kun er 1 mm vand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 31-07-2022 16:07:14

Tagsten som skiftes udefra er naturligvis udmærket arbejde i sommervarmen. Så er det klaret inden storme. Hvis der er en god udluftning i lofts rummet kan det sagtens klare lidt "snedriver" oppe på loftet. Husk at 10 mm sne kun er 1 mm vand. 

 Skal egentlig kun fikse det fordi det er undtaget fra ejerskifteforsikringen. Havde det ikke været det, havde jeg aldrig rørt et tag, der har fungeret fint i mange, mange år :/

Selv om det står i tilstands rapport så er det ikke ensbetydende med at det SKAL udføres. 
Og selv om du retter det så kommer det stadig ikke ind under ejerskifte forsikring. Kun hvis en ny tilstandsrapport ikke nævner det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Var det mig, så ville jeg udskifte de dårlige sten og så fuge disse.
Alle de øvrige ville jeg aldrig røre/efterfuge, hvis ikke taget er utæt.
Tvivler stærkt på at taget bliver bedre af det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis