Luft/vand varmepumpe i stedet for gas

Jeg er blevet tilbudt at købe mig ind i en container med varmepumper importeret direkte fra producenten i Kina og dermed uden om alle fordyrende mellemled.
Der vil være noget montage og noget garanti, der kan være et issue. Men grundlæggende lyder det ikke helt dumt, da den, uanset hvad, vil være tjent ind på cirka 1 år ift. stigning i gaspriserne. 
Der er oplyst en effekt på 21kw, men hvad betyder det i praksis? Er den god? Dårlig? Hvad skal jeg være OBS på? 
Den skal kunne klare et hus på 139+110m2 med gulvvarme i stue plan. 

Jeg skal give omkring 30.000kr for enheden. Dertil kommer, at jeg skal finde en montør og frakobles gasnettet. 

Totalt set, hvad vil det komme til at koste, hvis jeg springer på? Synes det er halvsvært at finde ud af. Og om det overhovedet vil være en god forretning, eller jeg blot bilder mig ind, at der er penge at spare?

Der er denne enhed (har ikke et model navn).

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo lidt af et sats, men går det godt, er der jo penge at hente..
Hvordan med støj, nogle modeller støjer jo en del.
Er det en mono hvor det det meste sidder i udedelen ?


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville ikke turde gøre det.
Du kan købe monoblokke her hjemme til stort set samme pris. (Se Watto) og så har du op til 5 års garanti.
En 12 KW er rigelig stor til dit hus, hvis den bliver for stor bliver den uøkonomisk.
Sørg for at få en ordentlig buffertank koblet på,
lærlingeknejten skrev den 27-07-2022 21:16:48

Jeg ville ikke turde gøre det.
Du kan købe monoblokke her hjemme til stort set samme pris. (Se Watto) og så har du op til 5 års garanti.
En 12 KW er rigelig stor til dit hus, hvis den bliver for stor bliver den uøkonomisk.
Sørg for at få en ordentlig buffertank koblet på,

 Nu siger du buffertank? Jeg siger hvad er det? 

Har lige været på Wattoo og kigge. Dem der ligner på specs ligger lige under 50.000kr. Har du noget bestemt i tankerne, der skulle være samme pris? 
Jeg ville aldrig røre sådan en dims.
Hvilket kølemiddel er den med, hvad kan den når det bliver koldt, er det en kvalitets kompressor eller noget gammelt lort. 
Du er på vej ud i noget, hvor du ikke kender virkningsgrader, evnen til at lave varme, når det bliver koldt, levetid på kompressor, inverter og thermoventil osv. Taber den pusten, når det bliver koldt, så er du på dyppekogeren, og det er DYRT. Du kan selvsagt også vælge at småfryse og lukke ørene for konens brokkerier imens....... Og hvad med levetiden??
Køb noget der duer, det er billigere i længden. Få en kyndig varmepumpemand til at dimensionere anlægget.

Mit eget jordvarmeanlæg er nu 9 år gammelt. Ingen reparationer og mit totale energiforbrug til lys og varme er under 4000kWh pr år. Jeg forventer at mit anlæg holder mindst 15 år endnu.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg er meget enig med Chr.

Du skal med stor sandsynlighed have en kølemontør på sagen, og det bliver svært uden dokumentation fra producenten. 

Dernæst vil jeg råde dig til grundigt at sætte dig ind i installationens detaljer - herunder buffertank.

Et godt sted at lede er www.heatpump.dk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg hører jer brøle drenge... Jeg hører jer brøle. 😉

Hvad skal jeg i så fald gå efter, hvis jeg påtænker at skifte gasfyret? 
Det er et efterhånden halvgammel fyr med 15-20 år på bagen. Vil jeg opleve den besparelse jeg drømmer om ved at skifte til en varmepumpe?

Gas regningen lød tidligere på 15.000kr årligt. Den er steget til godt over 40 med forventeligt flere prisstigninger på vej. 
Hold fast i tanken om en luft til vand varmepumpe, men gå med etablerede mærker som Panasonic, Bosch, metro osv. som du også finder på Energistyrelsens hjemmeside.

Du kan få en god monoblok for omkring 40.000 der kan klare dit hus. Hertil kommer installation samt omtalte buffertank.

Problemet med varmepumper lige pt. er at de fleste er udsolgt.

Elektronikteknikeren
Allerførst : Er dit nuværende varmesystem dimensioneret for lavtemperatur varme ?
Er din isolering i orden ?
Hvad med dine radiatorer ? er de bygget til lavtemperatur ? (ca 35 graders fremløb) 

Hvis din bolig er det, kan du begynde at se efter en varmepumpe. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 28-07-2022 08:45:09

Allerførst : Er dit nuværende varmesystem dimensioneret for lavtemperatur varme ?
Er din isolering i orden ?
Hvad med dine radiatorer ? er de bygget til lavtemperatur ? (ca 35 graders fremløb) 

Hvis din bolig er det, kan du begynde at se efter en varmepumpe. 

 Det er sgu et godt spørgsmål. Vi kører med fremløb på et sted mellem 32-37 grader afhængig af temperaturen udenfor. Holder fint 22 grader i hele huset.
Radiatorer i kælder er ganske almindelige, formoder jeg. Har det nogen betydning?

Prisen på strøm stige også. Lige i disse minutter ligger prisen på ca. 3+ kr. plus afgifter og moms.  Jeg har varmepumpe og imødeses alligevel en vild stigning.
Men OK, der skal jo også være penge til omfattende kulturberigelse, som vi vel ikke vil undvære.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis