Luft/vand varmepumpe i stedet for gas

Jeg er blevet tilbudt at købe mig ind i en container med varmepumper importeret direkte fra producenten i Kina og dermed uden om alle fordyrende mellemled.
Der vil være noget montage og noget garanti, der kan være et issue. Men grundlæggende lyder det ikke helt dumt, da den, uanset hvad, vil være tjent ind på cirka 1 år ift. stigning i gaspriserne. 
Der er oplyst en effekt på 21kw, men hvad betyder det i praksis? Er den god? Dårlig? Hvad skal jeg være OBS på? 
Den skal kunne klare et hus på 139+110m2 med gulvvarme i stue plan. 

Jeg skal give omkring 30.000kr for enheden. Dertil kommer, at jeg skal finde en montør og frakobles gasnettet. 

Totalt set, hvad vil det komme til at koste, hvis jeg springer på? Synes det er halvsvært at finde ud af. Og om det overhovedet vil være en god forretning, eller jeg blot bilder mig ind, at der er penge at spare?

Der er denne enhed (har ikke et model navn).

Jeg er blevet tilbudt at købe mig ind i en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ktm skrev den 28-07-2022 09:45:59

Prisen på strøm stige også. Lige i disse minutter ligger prisen på ca. 3+ kr. plus afgifter og moms.  Jeg har varmepumpe og imødeses alligevel en vild stigning.
Men OK, der skal jo også være penge til omfattende kulturberigelse, som vi vel ikke vil undvære.

 Hvor meget drejer det sig om? Vil det så være utopi at tro på en besparelse ved skift til varmepumpe? 

Er blevet anbefalet denne af en montør. Hvad tænker i om den ift bosch og Panasonic? 

Hvis dit hus kan holdes opvarmet med et fremløb på 35-37 grader er det fint til varmepumpe, som priserne er lige nu på både el og gas vil du klart opleve et prisfald, også et større et af slagsen, hvad fremtiden bringer er svært at sige, men at gas er på vej ud er der vist ingen tvivl om.. 
find en kølemontør du tror på, og lad ham vælge pumpen, mange piumper er der enten 5 år eller mere  på hele eller dele dele af varmepumpen. 
Om man skal have buffertank er der lidt delte meninger om, fordelene, er pumpen kan kører med færre start og stop, og kan muligvis spare lidt penge hvis man kan sætte den til at kører mens strømmen er billigst(typisk om natten) men det kræver så en overdimensioneret pumpe som så er dyrere i indkøb. og så fylder en buffertank også, hvis der skal være bare en nogenlunde mængde kapacitet i den. 

FeuerDK skrev den 28-07-2022 13:00:56

ktm skrev den 28-07-2022 09:45:59

Prisen på strøm stige også. Lige i disse minutter ligger prisen på ca. 3+ kr. plus afgifter og moms.  Jeg har varmepumpe og imødeses alligevel en vild stigning.
Men OK, der skal jo også være penge til omfattende kulturberigelse, som vi vel ikke vil undvære.

 Hvor meget drejer det sig om? Vil det så være utopi at tro på en besparelse ved skift til varmepumpe? 

Er blevet anbefalet denne af en montør. Hvad tænker i om den ift bosch og Panasonic?

 Vølund er mindst lige så godt som Bosch hvilket prisen også indikerer. 


Selvbygger med stort S. 
Tidligere var markedet for varmepumper det rene Wild West.

I dag overholder alle de varmepumper der her er nævnt de specifikationer man som forbruger forventer.

Alligevel vil jeg anbefale man forhører sig grundigt hos en pålidelig fagmand inden beslutningen tages. Det er trods alt ikke en ubetydelig udskrivning der skal foretages.

Mit bud er Brillgaard ApS i Hørsholm, tlf. 4586 3723. Jeg har kendt Poul-Erik i mange år og kender ham som dygtig fagmand. Poul-Erik er oprindelig uddannet vvs'er, men har senere efteruddannet sig til kølemontør.

Poul-Erik indregner alle de parametre der har indflydelse på installationens samlede ydelse, og har ingen særinteresser i bestemte mærker.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Andersen Electric kan virkelig anbefales en støjsvag pumpe til en ordentlig pris med Mitshubitci kompresser de har også buffertanke på lager.

https://www.frishop.dk/pi/Andersen-Electric-Nordic-One-luft-til-vand-varmepumpe-12-kW_12067480_22014.aspx?gclid=Cj0KCQjwio6XBhCMARIsAC0u9aFfRymcd_sq-AZa3etO8NfV36fHNG7nHRp19Fzva-43_clJxPQKtKQaAhj_EALw_wcB
Annonce
Hop du bare på varmepumpe toget ligesom os andre. Jeg gav 7200kr for varme fra d. 1-6-2021 til d.1-6-2022. Jeg regnede så hvor meget jeg skulle af med hvis jeg skulle have olietanken fyldt op. Det blev i nærheden 26000kr. Så det kan man godt kalde for en god besparelse. 

Husk på at når gas priserne falder så kommer el priserne også til at falde. 
micko skrev den 29-07-2022 18:26:55

Hop du bare på varmepumpe toget ligesom os andre. Jeg gav 7200kr for varme fra d. 1-6-2021 til d.1-6-2022. Jeg regnede så hvor meget jeg skulle af med hvis jeg skulle have olietanken fyldt op. Det blev i nærheden 26000kr. Så det kan man godt kalde for en god besparelse. 

Husk på at når gas priserne falder så kommer el priserne også til at falde. 

 Hvor stort et hus opvarmer du for den pris? Velisoleret eller?

140kvm. 
300mm på loft, 150/175mm i væg, 125mm uld + 200mm leca i gulv. Det skal lige siges at jeg også har solceller 3.8kw anlæg. 

Jeg brugte ikke alverdens olie men da priserne steg kunne det mærkes. Brugte ca 1500liter om året. Plus strøm til fyr og vandvarmer med genvinding. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis