Overædækning fastgjort til stern

Hej,

Jeg skal have lavet 20 m2  (5 bred, 4 dyb) overdækning af terassen.
Jeg vil gerne have fastgjort spærene til sternen med bjælkesko, for at få maksimal hæjde på den.
Talte med naboen, og han mener at jeg kan fastgøre bjælkesko direkte til sternen - det er hans overdækning, siger han. 
Jeg er bange for at trækket bliver lige voldsomt nok, når spærene på overdækning er 4 meter. Jeg var inde på at afmontere udhæng og få monteret en lægte mellem husets spær, og så montere bjælkesko der, men det er overkill ifølge naboen.

Hvad er den korrekte fremgangsmåde?
Såvidt jeg lige kan måle mig til, er målet mellem husets spær 83 cm. Overdækning skal have monteret let trapez eller termoplade.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville enten montere gennem sternbrædderne ind i spærenderne eller hvis det ikke passer med målene så tage underdæksbrædderne ned og montere at skrue i på tværs. ( det er også en god mulighed for at få sat underdæksbrædderne op igen med ens mellemrum 😀 )

Selvbygger med stort S. 
Montere i spærenderne er jeg ikke meget for - de sidder af en eller anden grund heller ikke med samme mål.
Hvad mener du med dit andet forslag?

Jeg er pinlig bevidst omkring at udhænget ligner noget der er skovlet op med en mukkert - kan desværre ikke selv tage æren for det   

Sæt et stykke spærtræ. i sammen dimension som de nye spær, du kan montere den uden på sternbrættet og skrue den fast ind i spærene. (eller fjern det nederste sternbrædt og indsæt spærtræet i stedet for.

Jeg lavede nyt tag på min udestue sidste år, dog er den skruet fast på muren, men samme princip, hvor du bare skruer den fast på spærene.

Vi prøver igen, i morgen --
Er det OK at skrue ind i enden på spærene?

Hvad hvis jeg skruede et stykke nyt spær fast på husets spær, og så monterer en rem på det istedet?
Jeg synes jeg kan se nedefra at husets spær måske ikke er helt som nye længere - let flossede i enderne.

Fik fjernet et af udhængsbrædderne - vil det være OK at skrue direkte ind i enderne på spærene som de ser ud, eller bedre at montere et stykke spærtræ imellem spærene, som kan bruges som grundlag for at montere en rem?

Annonce
Spærenderne skal nok holde, men det vil være dumt ikke at montere noget på tværs nu du har åbnet.

Selvbygger med stort S. 
Det bliver løsningen så… et stykke spærtræ fastgjort med en hulplade under begge spær, er vel det bedste?

Jeg ville sætte nogle lodrette stykker (eg reglar) på siden af spærender og bruge det som underlag for at skrue en udvendig rem fast - det vil holde bedre end at skrue ind i enderne på spærene.
Hvis du alligevel vil skrue ind i enderne (næsten på langs med årerne i træet) så brug nogle lange skruer (+180mm) så de får fat i så meget materiale som muligt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Spærtræ op under dine bjælker vil jo give dig noget lav lofthøjde. 
Lodrette stumper på siden af spær, og så skrue ind i dem udefra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Takker for svarene begge to.

Jeg mente faktisk også på siden af spærene, og ikke op under, som jeg fik skrevet - netop for at få optimal højde.

Hvad vil forskellen være på at montere en rem fastgjort til en reglar/spærtræ bagved stern, og så bare montere bjælkesko direkte i den reglar der ligger bagved stern?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis