Hmm... hvad er der med de smør priser..

I Beirut koster en pakke 200 g. Lurpak smør, hvad der svarer til to US dollars. Ca. 14 kr.

Pakkerne er produceret i Holstebro. Ergo er der transportudgifter inkluderet.

I Rema 1000 - et såkaldt discountvarehus - er prisen i Danmark 33,00 kr.

I Beirut koster en pakke 200 g. Lurpak smør, hvad... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nu ikke så nemt at kalkulere på. De 45 kr/kg mælk x 16 = 72 kr/kg smør bare i råvarepriser. Så skulle man gå med den alene så ville smørprisen være på 150,00 - 200,00 kr/kg. Med fremstilling, emballage, destribution m.m.  Men så er der jo også er restprodukt som kan bruges.
Det med at staten tager alt for mange penge fra os er jeg ret godt tilfreds med. Det er et af de bedste systemer i verden. 
I andre lande har folk en større del af deres penge på lommen, og det går skal jeg hilse og sige ikke en skid bedre tværtimod.
Har man i sin familie et par stykke som hver uge skal have en lille sprøjte med medicin til en pris på 12-15000 kr. pr. gang så betaler man altså sin skat med glæde. 
Iøvrigt mener jeg at politikere får for lidt i løn. Der er ikke ikke nogen erhvervs folk som har råd til at gå ned på en folketings løn. Derfor har vi kun stort set kun lærere, og folk direkte fra universiteter o.s.v.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@Erik - (Citat) "..der jo også er restprodukt som kan bruges" Ja kærnemælk og valle   ..hvor mange drikker f.eks. kærnemælk i dag - ikke ret mange tror jeg. Men ja.. biproduktet valle (tidligere brugt som svine/kalve foder) er rigtig nok gået hen og blevet guld værd, i form af proteinpulver til f.eks. modermælkserstatning (som især kinesiske mødre sætter stor pris på).       
Men hvis smørprisen er på 150,00 - 200,00 kr./kg. alt. incl. så forstår jeg stadigvæk ikke hvordan butiksprisen i Libanon kan være 70 kr./kg.? 

Ps. Enig i det er godt vi har vores velfærdssamfund, men om det er rimeligt at f.eks. topembedsfolk i statsadmin. skal lønnes med op til 3 mio. årligt sætter jeg nu stort spørgsmålstegn ved. Ikke at forglemme det off. frås der forekommer.    
Dyrene er glade for vallen :)
I dag laver man IBS smør hvor mælkesyren æltes ind i fedtet direkte i smørkanonen.
Restproduktet er stort set skummetmælk.
Hej Erik. Jeg er ikke rigtig enig i din udregning. 1. det må være 4,5kr/kg mælk du mener. 2 det er fløde man kærner til smør. Så der er ca 96% skummetmælk til anden produktion feks skummetmælkspulver til export. skummetmælk sælges til ca 10kr i butikkerne. Kærnemælk sælges også til ca 10 kr  Og da der er ca 38% fedt i piskefløden så er der 60% kærnemælk. Valle kommer fra osteproduktionen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg fabulerer blot over trådstarters oplysninger. som skriver at der bruges 16 kg mælk / kg smør. Og jeg skriver netop at der er sideprodukter i hele processen, derfor kan man ikke så let kalkukere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
En mindre rettelse - 16 liter mælk er vist endda ikke nok, for jeg har lige læst der skal bruges fløde fra ca. 20 kg mælk for at fremstille 1 kg smør. 
Af biproduktet kærnemælk laves der bla. (frisk)ost, og af restproduktet valle laves der proteinpulver.   
ev elmand skrev den 24-07-2022 00:16:52

Det er nu ikke så nemt at kalkulere på. De 45 kr/kg mælk x 16 = 72 kr/kg smør bare i råvarepriser. Så skulle man gå med den alene så ville smørprisen være på 150,00 - 200,00 kr/kg. Med fremstilling, emballage, destribution m.m.  Men så er der jo også er restprodukt som kan bruges.
Det med at staten tager alt for mange penge fra os er jeg ret godt tilfreds med. Det er et af de bedste systemer i verden.
I andre lande har folk en større del af deres penge på lommen, og det går skal jeg hilse og sige ikke en skid bedre tværtimod.
Har man i sin familie et par stykke som hver uge skal have en lille sprøjte med medicin til en pris på 12-15000 kr. pr. gang så betaler man altså sin skat med glæde.
Iøvrigt mener jeg at politikere får for lidt i løn. Der er ikke ikke nogen erhvervs folk som har råd til at gå ned på en folketings løn. Derfor har vi kun stort set kun lærere, og folk direkte fra universiteter o.s.v.  

 @Erik - jeg er delvist enig.. men det kræver, at de der kommer i folketinget, ved noget om samfundet / forretningslivet / produktion.. men kun ca. 10% har været ude i det almindelige arbejdsliv.. (de skulle f.eks have stået i kiosken kl.21 om aftenen, og tage stilling til en truende kunde..)
Jeg er i erhvervslivet, og kunne da tjene mere i folketinget - men kunne ikke være der, da jeg plejer at sige min mening.. (nogen gange prøver jeg at sige det MEGET PÆNT) men det er jo bare snart en mudderpøl, hvor ingen tager ansvar, eller bliver straffet (Mink)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Maskinarbejderdamen skrev den 24-07-2022 15:00:18


 @Erik - jeg er delvist enig.. men det kræver, at de der kommer i folketinget, ved noget om samfundet / forretningslivet / produktion.. men kun ca. 10% har været ude i det almindelige arbejdsliv.. (de skulle f.eks have stået i kiosken kl.21 om aftenen, og tage stilling til en truende kunde..)
Jeg er i erhvervslivet, og kunne da tjene mere i folketinget - men kunne ikke være der, da jeg plejer at sige min mening.. (nogen gange prøver jeg at sige det MEGET PÆNT) men det er jo bare snart en mudderpøl, hvor ingen tager ansvar, eller bliver straffet (Mink)

Jo, men efter dit eget princip vil du jo ikke du til noget i Folketinget da du vist ikke har praktisk erfaring med politik (gætter jeg på).


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 24-07-2022 15:51:39

Maskinarbejderdamen skrev den 24-07-2022 15:00:18


 @Erik - jeg er delvist enig.. men det kræver, at de der kommer i folketinget, ved noget om samfundet / forretningslivet / produktion.. men kun ca. 10% har været ude i det almindelige arbejdsliv.. (de skulle f.eks have stået i kiosken kl.21 om aftenen, og tage stilling til en truende kunde..)
Jeg er i erhvervslivet, og kunne da tjene mere i folketinget - men kunne ikke være der, da jeg plejer at sige min mening.. (nogen gange prøver jeg at sige det MEGET PÆNT) men det er jo bare snart en mudderpøl, hvor ingen tager ansvar, eller bliver straffet (Mink)

Jo, men efter dit eget princip vil du jo ikke du til noget i Folketinget da du vist ikke har praktisk erfaring med politik (gætter jeg på).

 Hej, @John Larsen


Politik/fagforening/ har jeg kort været i - men det er meget spild af tid.. så jeg tror mere, at vi skal vende det hel på hovedet..



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ja Frank Chr. der går fedtet fra 20kg mælk men der er kun som jeg skrev tidligere de 4% af de 20kg resten er ikke kærnemælk og valle. Det er skummetmælk og kærnemælk/ skummetmælk som kaffemanden beskrev, Valle kommer fra osteproduktionen. Og har intet med smør at gøre. Det kaffemanden skriver passer også fint med at det faktisk kun er Thise som sælger "rigtig" kærnemælk de andre sælger syrnet skummetmælk.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis