En solcelle/enhed fx et sol Panel på 375 W

 Hej : -)

Kunne i hjælpe lidt : -)

Jeg tror at, vide hvad 1 kW er 1000 w

så hvis men har en pære / lyskilde på 100w og den brænder en time, så har den brugt 1 kWh
hvad så med en  sol Panel på 375 W?

Et sol Panel på 375 W, står i høj og og klar solskin i en time

Så skulle men kunne sætte fx 3 stk. lyskilder på 100w pr. stk. + 1 stk. lyskilde på 75 w i alt 375 w
Hvis men lager strømmen

Måske hvis men dividere  375w med  60 min producere solpanelet   6,25 w pr. min?
Så kunne den trække en LED / lyskilde på 6W?

Hvad så hvis men 16 stk. sol paneler på pr. stk. 375 W det giver 6000 kWh?

Er det så pr. time?  I helt skyfrit og solen lige på

Håber det giver mening

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"så hvis men har en pære / lyskilde på 100w og den brænder en time, så har den brugt 1 kWh "  nej den har bugt 0,1 KWh -den skal brænde 10 timer for 1kWh.

Der er ikke tid på watt - det produserer 375 watt hele tiden på en time bliver det 375 Wh. på et minut 6,25 wh..

 

Kurt54 skrev den 15-07-2022 21:17:37

"så hvis men har en pære / lyskilde på 100w og den brænder en time, så har den brugt 1 kWh "  nej den har bugt 0,1 KWh -den skal brænde 10 timer for 1kWh.

Der er ikke tid på watt - det produserer 375 watt hele tiden på en time bliver det 375 Wh. på et minut 6,25 wh..

 ja selvfølgelig , 10 timer  : -) og ikke en time : -)

ja selvfølgelig , 10 timer : -) og ikke en time : -)

oki så hvis men sætter 16 stk. solceller sammen, på vær 375 w, pr. stk.

så efter en time med skyfri himmel, høj solskin og solen lige på, så skulle der være produceret 6 kWh?
Hvis men er så heldig at få 1,- pr. kWh så skulle der være tjent 6,- på en time?


Går og roder med lidt af hver : -)
oki så hvis men sætter 16 stk. solceller sammen, på vær 375 w, pr. stk.

så efter en time med skyfri himmel, høj solskin og solen lige på, så skulle der være produceret 6 kWh?
Hvis men er så heldig at få 1,- pr. kWh så skulle der være tjent 6,- på en time?

Solcellerne producerer ikke noget, hvis der ikke er tilsluttet et forbrug. De 6 kWh er kun produceret, hvis der er en forbruger tilkoblet.

fase
Og de 375 watt er ekstremt teoretisk….. det er den maksimale de kan producere i. Irkeligheden er det lang lavere for at opnå den maksimale skal alt spille max.. dvs at specielt solens vinkel skal være 100 % optimal i forhold til panelerne, og det er det uhyre sjældent her i DK…. Om vinteren f.eks bliver de produceret meget lidt i forhold til om sommeren… det er ikke usædvanligt at selv på en solskinsdag om vinteren at et 6 kw anlæg producere noget det ligner 2-3 kw på en hel dag. I gennemsnit producere et 6 kw anlæg noget der ligner 4,5-5 kw om året.
mfrost:

”Om vinteren f.eks bliver de produceret meget lidt i forhold til om sommeren… det er ikke usædvanligt at selv på en solskinsdag om vinteren at et 6 kw anlæg producere noget det ligner 2-3 kw på en hel dag. I gennemsnit producere et 6 kw anlæg noget der ligner 4,5-5 kw om året.”

Jep jeg helt med på om vinteren,  der ikke bliver produceret så  meget, strøm

Hvis nu vi tager de her måneder her
november 30
december 31
januar 31
februar 28
det kan jeg få til 120 dage

de producere 1,5 kWh pr. dag *  120 = 180 kWh
altså 16 stk. 375 w pr. stk.

” I gennemsnit producere et 6 kw anlæg noget der ligner 4,5-5 kw om året.”

Hvordan kan det kun blive 4,5-5 kw om året, hvis de 120 dage kan give 180 kWh?

Hvis vi bare tager november og december ville give 91,5 kW
//
Hvad nu hvis, men har solceller der følger solen, så må det give mere tænker jeg?   

S. Fabrin
jo hvis men sælger strømmen, det kunne men vil godt?

Går og roder med lidt af hver : -)
Annonce
Sry det skulle stå 4500-5000 kw selvfølgelig.. og man skal lige tage med i regnestykket at de kw man producere bliver afregnet til den timepris de gælder når de produceres og det er alt  fra 0,0 0 til små 3:kr alm markedet aer lige nu.
S. Fabrin
jo hvis men sælger strømmen, det kunne men vil godt? 


At sælge strømmen er også at regne som forbrug.

fase
Der er noget:

Hvis jeg ganger 16 paneler af 375w pr. stk.  giver det 16*375 = 6000 kWh pr. time? For en skyfri himmel / med højt solskinsvejr

Tænker at men skal dividere 6000 kWh med 1000 så men kommer ned på 6 kWh så det bliver fx 6,-
Ellers ville det blive 6000 kWh gange 1,- pr. kWh 6.000,-  😊  pr. dag

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
Du roder lidt rundt i betegnelserne. 16 paneler a 375W = 6000W som er 6kW. Hvis de 6 kW ydes i en time, har du en ydelse på 6 kWh. Det betyder at effekten X tiden giver energien. 
Dine solceller yder en effekt på 6 kW lige som din bil har en effekt på f.eks. 75 kW svarende til 102 hk. Lad os antage at du har kørt i to timer med fuld kraft, så har din motor ydet 75kW x 2h = 150 kWh. På samme måde har dine solceller ydet 6 kW x 2h = 12 kWh.
Hvor du får ideen med at dividere med 1000 fra forstår jeg ikke. Du skal have mere styr på betegnelserne, som jeg har prøvet at forklare ovenfor.


fase
S. Fabrin:

Ja jeg roder lidt rundt i det med w’en

Det med at dividere, var noget der skulle til tror jeg, når jeg prøvet at  laver en opstilling i excel-regneark
Fordi når jeg laver en celle med 16 og en med 375  og ganger det giver det 6000

Og hvis men er heldig at få en krone pr. KWh. Så ville der komme 6000 kr. ind på kontoen i timen, i høj solskinsvejr og helt skyfrit : -) det ikke være så ringe endda

Hmm tror kun det bliver til 6,- i timen i høj solskinsvejr og helt skyfrit

Hilsen Martin

Går og roder med lidt af hver : -)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis