Kommentarer til projekt: Art Nouveau havelåge.

Her samles kommentarer til projektet: Art Nouveau havelåge.

Kommentarer vises både her og på projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her samles kommentarer til projektet: Art Nouveau... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hullerne til dyvlerne er boret med stramt mål (1/10 mm nøjagtighed), og dyvlerne er let rillet, så limen fordeler sig jævnt på fladerne. Den konstruktion har jeg erfaring med er helt vandtæt.

Hullerne er boret med en almindelig Bosch håndholdt boremaskine. Blomsterne er spændt vandret op, og boremaskinen hviler i en slæde der også er konstrueret helt vandret. Længden blev tegnet nøjagtigt op på blomsterne, og så var resten stort set som at sigte med en riffel. 

Fidusen beviste, at de mange timer på skydebanen ikke var helt spildt.   

De spidse vinkler blev markeret med en roterende graver nål inden der blev boret, så hullerne stadig var med 1/10 mm nøjagtighed. 

Det er samtidig vigtigt at årene på trædyvlerne tværstilles i forhold til blomsterne, så den skiftende fugtighed får dyvlerne til at presse træets åre i blomsternes længderetning. Derved modvirkes sprækkedannelse i blomsterne som i praksis er indgang til alle dårligdomme.

Selv om jeg havde systematiseret processen tog det alligevel en rum tid inden lågen var færdigskåret og monteret, og der mangler stadig det sidste afgørende malerarbejde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ret beset er det vel bare summen af tidligere generationer af "træmænds" erfaringer.   

... mit bidrag var bare at høre efter og gøre som jeg fik anvist.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også