Varmepumpe Luft til vand

Hej  


Hvad ville I anbefal?

Viessmann
Vølund
Bosch varmepumpe

Eller hvad, anbefaler  I? :-)

Er der nogen test sider?   (hvor producenten ikke har sponsoreret for meget)
 
Hilsen Martin G.



Går og roder med lidt af hver : -)
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du plads , så jordvarme


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 11-07-2022 18:50:38

Har du plads , så jordvarme

 Nej desværre , ellers kunne jeg selv opgrave ;-) men nej øv (bedste løsning ville jeg tro)



Går og roder med lidt af hver : -)
Martin: Du kan ikke forvente et simpelt svar på dine spørgsmål. Alle mærker er lige gode - og lige dårlige.

Det springende punkt er om du kommer i hænderne på en kompetent installatør. Tro mig - der er mange halvstuderede røvere på markedet. 

Mit bedste råd er, at tage kontakt med dokumenterede reference installationer. Det er hverken let, hurtige eller særlig overskueligt og kræver en stor indsats fra din side. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-07-2022 19:51:43

Martin: Du kan ikke forvente et simpelt svar på dine spørgsmål. Alle mærker er lige gode - og lige dårlige.

Det springende punkt er om du kommer i hænderne på en kompetent installatør. Tro mig - der er mange halvstuderede røvere på markedet. 

Mit bedste råd er, at tage kontakt med dokumenterede reference installationer. Det er hverken let, hurtige eller særlig overskueligt og kræver en stor indsats fra din side. 

 Ja det er nok, Rigtigt de har alle sammen deres egenskaber som er gode eller dårlige  : -)

den ene kan være super effektiv varme mæssigt, har en dårlig app, støjer meget : -)


Går og roder med lidt af hver : -)
Der findes desværre ingen uvildige test sider online.

Alle de sider du finder ved at søge på Luft til vand varmepumpe test, det er affiliate sider, der tjener på at sende dig videre til producenterne og de har ikke testet en skid, de har bare skrevet lidt om hver pumpe ud fra informationer på nettet.

Dem der sælges mest af i Dk er:

Bosch
Panasonic
Noname til lavpris.

Den primære forskel på at vælge en mærkevare i Danmark  og et noname produkt, er garantiperioden.

Der er dog lige det, at garantien på de 10 år KUN gælder, hvis du får lavet årlige eftersyn af en autoriseret installatør / VVS er.

Om et service eftersyn så er dyrere på den konto og det så bliver dyrere i længden har jeg faktisk ikke styr på, men det er dog vigtigt at undersøge, hvis garantien er vigtig.

Jeg har tjekket priser på et hav af luft til vand varmepumper ifm. et website med uvildig information og der slog det mig, at der jo nærmest ikke er prisforskel på en noname pumpe og en med brand på.

Ja, der er måske 5 - 10.000 i forskel, men det er også et helt andet serviceapparat man får backup hos - og garanti hos.

Er du "Gør-det-selv mand, så vælg en af de billige, vender hænderne forkert til det praktiske, så vælg fra en brand.

Find god og grundig information om energioptimering på Https://enrgi.dk
Annonce
Som gør-det-selv mand er der ikke den store prismæssig forskel på om du vælger luft/vand eller jordvarme i den færdige installation. Til udgravning at varmeslangerne lånte jeg en rendegraver hos genboen som jeg jævnlig bruger til andre opgaver- så lavede jeg en havelåge til ham.

Til gennemskylning af brineslangerne inden de tages i brug skal der bruges en motherfucker pumpe der fjerner alle urenheder. Den har jeg, men lånte et kæmpe kar af en anden nabo - han har så lånt min nedbrydningshammer.

Da jeg har plads nok, er der lagt 800m jordslanger.

Som brine er der anvendt IPA sprit som frostmiddel der ikke er regnes som miljøskadeligt, så det må du selv påfylde til forskel for en luft/vand varmepumpe der skal tilsluttes af en uddannet kølemontør. 

Med en luft/vand varmepumpe er det et lovkrav at de skal efterses på samme måde som skorstensfejeren efterser skorstenen årligt. Det er ikke tilfældet med jordvarme.

Under de rette omstændigheder er der store fordele - både økonomiske og driftsmæssige - at vælge jordvarme frem for luft/vand varmepumpe, og der kan jeg klart anbefale en noname løsning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man  må selv tilslutte monoblock pumper. 
Den eneste monoblok varmepumpe jeg kender er fra LG, og der er ydelsen ikke imponerende, så besparelsen ved at monterer selv, kan hurtigt forsvinde i det samlede regnskab.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er masser af monoblock pumper også i anerkendte mærker, med en virkningsgrad fuldt på højde med split pumper.
Det er muligt, men jeg udtaler mig kun om produkter hvor jeg selv har haft fingrene under motorhjælmen.

... jeg kan sagtens finde udokumenterede lovprisninger på nettet i massevis.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis