Nedlægge græsplæne

Hej
Jeg har lige købt hus, og haven er en stor græsplæne med 1 busk og 2 thujaer.
Pænt kedeligt...
Så jeg har været på storindkøb af planter i alle afskygninger. 
Og så skal der bare lige laves en masse bede... troede jeg.. at grave græstørv af er absolut ikke noget jeg gider.
Fræse græsset ned, advarer alle om, da græsset vil komme igen, men sjovt nok er der andre der mener man bare skal vende græstørvene på hovedet, og så er der dem der fræser græsset ned.
Hvad er forskellen? græsset fræses ned...bare "på hovedet"...

Uanset hvad:
Det korte og det lange er at jeg ikke gider grave græs af, det er livet sku for kort til.. så kan man dræbe græsset med en ukrudtsbrænder lige før det fræses ned? Eller vil det gro igen?
Eller er der kun en vej: leje en gravemaskine 😊
Nogen siger roundup, og så fræse,  men det er jeg ikke så glad for...


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 roundup, og så fræse, 
larsen56 skrev den 04-07-2022 18:39:39

 roundup, og så fræse, 

 

Kan man give round-up og fræse med det samme? Og kan nye planter via rødderne tage skade af round- up'en?

Ansæt en gartner

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

don and skrev den 04-07-2022 18:25:37

Det korte og det lange er at jeg ikke gider grave græs af, det er livet sku for kort til..
Det kommer vel an på, hvor stor en maskine du får lov til at lege med?!!?? ;-)

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Nu skal i være lidt seriøse ! ! 

Forskellen på at fræse og grave ( vende græstørv) er at ved fræsning er der nogen græstotter der stadig vender  den rigtige vej opad. Så de vil gro igen.
Hvis du giver Round up, så skal du vente ca. 10 -12 dage inden jorden bearbejdes, Midlet sprøjtes naturligvis på græssets blade og de fører det ned til rødderne. Det tager lidt tid. 
De planter du kommer med bagefter tager ikke skade af Round up`n det påvirker kun de planter som er ramt på bladene. Jeg bekæmper selv kvikgræs imellem stauder ved at pensle på kvikgræs bladene. Stauder tager ikke skade.
Du skal naturlig passe på med det man kalder vindafdrift. Hvis det blæser bare en smule så vil græs også gå ud i vindens retning fordi der vil komme lidt tåge med vinden. Ligeledes har man set at nogen har gået igennem det nysprøjtede og derefter ud på den plæne som skal bevares. Det giver midlertidige "flotte" fodspor. 
Jeg synes i øvrigt at det er noget nær den værste tid du har valgt at plante nyplantninger. Det burde være i efteråret eller foråret. Men med god vanding eller en dårlig sommer så kan det sikkert gå. 

Det er nu ikke så slem at vende græstørvene. Du tager en spadestik ad gangen og sørger for at græsset er nedad i hullet. Tag 6 - 10 kvm, jævn det lidt ovenpå og plant direkte ned i jorden. Der vil komme lidt græs op i bedet men det er ligesom alt andet ukrudt som du vil have fornøjelsen af i de næste 4-6 år.
Hvis du hr valgt rigtig og nok så kan dine planter i bedene dække for solen så ukrudt ikke har en chance, men der er nogle år hvor det ikke er så kedelig som en græsplæne. 

I gamle dage vendte man græsset og satte kartofler i stykket næste forår. De gror så tilpas hurtig og med kraftige blade så de kvæler meget ukrudt. Og så er der nye kartofler af egen avl. 
Men det går jeg jeg ud fra at du ikke har tålmodighed til. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du bruger Round-up skal du vente på at græsset visner ned, det virker ved at trækkes gennem blade og ned i rødderne hvor det så slår planten ihjel. Det er en helt normal praksis i landbruget og du kan sagtens plante efter 2-3 uger.

Hvis man vender en græstørv vil græsset også gå ud, vækstpunktet kommer til at lægge under jorden. Det kan ikke skyde fra rødderne.

Alternativ til at fræse er et lag pap og så 15-20 cm (alt efter rodklumpen på dine planter) jord ovenpå som du så planter i. Pappet forgår og græsset formulder. Det giver selvfølgelig et forhøjet bed.

Ofte, specielt i nybyggeri er jorden under græsset elendig. Hvis det var mig ville jeg gøre følgende:

  • Beslutte mig for omrids af bedene
  • finde en passende bedkant som afslutning
    • hvis det er op imod en hæk ville jeg også overveje noget ukrudtsbarriere
  • grave alle græstørv væk
  • vende jorden i et spadestiks dybde
    • når jeg har en "firkant" oppe for at vende, lægge en græstørv nederst
  • hvis jorden er meget sandet eller leret ville jeg forbedre den
    • sand tilføres ler og kompost
    • ler tilføres grus og kompost
    • det hele fræses ned
  • rive det pænt
  • plante
  • bunddække
Held og lykke med projektet!

Mads

Held og lykke med projektet.

PS: og helt enig med Elmanden, ikke det bedste tidspunkt på året at plante... Regnen stopper nu, for min ferie starter i dag :)
Jeg har sjældent læst en mere brutal tråd end denne. Jeg kommer til at tænke på urskovsafbrændinger i Amazonas osv.
På med kemien, brænd lortet af, osv.
Hvad skal det være for en have til sidst?
Hvor ligger problemet i at der er græs mellem dine nyindkøbte planter? Hvad vil du med en have? Asfaltér lortet i stedet, så kan du føle dig hjemme.


Tak for svarene. Og især dem med asfalt ...
 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis