Nedlægge græsplæne

Hej
Jeg har lige købt hus, og haven er en stor græsplæne med 1 busk og 2 thujaer.
Pænt kedeligt...
Så jeg har været på storindkøb af planter i alle afskygninger. 
Og så skal der bare lige laves en masse bede... troede jeg.. at grave græstørv af er absolut ikke noget jeg gider.
Fræse græsset ned, advarer alle om, da græsset vil komme igen, men sjovt nok er der andre der mener man bare skal vende græstørvene på hovedet, og så er der dem der fræser græsset ned.
Hvad er forskellen? græsset fræses ned...bare "på hovedet"...

Uanset hvad:
Det korte og det lange er at jeg ikke gider grave græs af, det er livet sku for kort til.. så kan man dræbe græsset med en ukrudtsbrænder lige før det fræses ned? Eller vil det gro igen?
Eller er der kun en vej: leje en gravemaskine 😊
Nogen siger roundup, og så fræse,  men det er jeg ikke så glad for...


Hej Jeg har lige købt hus, og haven er en stor... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
He he, jeg kan ikke lade være med at tænke på at når du har brugt Round-up og græsset er dødt, så skal du grave igennem et dødt lag græsrødder(læs: måtte) inden du kan plante.
Så du slipper ikke for spaden   
Bevares, du skal selvfølgelig kun grave der hvor du skal plante, men alt efter hvad du vil plante, så skal plante hullet være ca dobbelt så stort som den plante du sætter. Jorden skal løsnes så rødderne på din nye plante får de bedste betingelser til at starte med.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man kan tolke meget ud af en tråd, hvis man vil misforstå.
Efter Roundup skal der naturligvis fræses / bearbejdes. Det fremgår vist med al tydelighed igennem hele tråden. 
Og det har heller ikke noget som helst med "urskovsafbrændinger i Amazonas osv. " at gøre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skulle vist aldrig have købt hus med have.
ROUND UP er absolut no go for grundvandet. Du kommer til at bruge en del tid i din have uanset hvordan du anlægger den og bede er nok det der kræver mest de første mange år.  Have i stedet for fitnesscenter er værd at overveje. Se positivt på arbejde i haven!

Når lysten driver værket
Som svar til alle dem der tilsyneladende ikke har læst første indlæg:

1/Jeg har haft have i over 30 år, og har gravet mere have end de fleste. Haven i det gamle hus var 850m² og der var kun 25 m² græs tilbage resten var bede, terrasser mv, da det blev solgt.
2/ jeg skrev rent faktisk at jeg ikke var meget for at bruge round-up. Det skulle forstås som at det var jeg ikke meget for,,/ ville ikke bruge det...
3/ ud over at grave have er jeg i snit i fitnesscenteret 3,5 gange om ugen, hvilket iøvrigt er sagen lige så ud vedkommende som round-up er, ud over det har jeg også har bygget adskillige huse.
4/ derfor har jeg en rygskade der ikke kan kureres, og slet ikke ved at grave... mere ...
5/ jeg har helt styr på størrelsen af div plantehuller.
6/ jeg har også helt styr på at juli ikke er et optimalt tidspunkt at plante på.
7/ og hvorfor vidste jeg så ikke hvad spurgte om? Tjaaa fordi der nok er forskel på at grave 5-600 M2 græs af på en gang og i lerjord, end over mange år i sandjord...
Og spørgsmålet var:
Citat:
Det korte og det lange er at jeg ikke gider grave græs af, det er livet sku for kort til.. ( når man har dårlig ryg)
Samt hvad forskellen på at vende græsset og fræs det ned var, og om det var en idé at brænde græsset inden.

Men helt uden hjælp omkring dette, har jeg i mellem tiden lavet godt 150m2 bede... med dårlig ryg.. da den lokale rendegraver/ bobcat pusher holder ferie lukket...  

Case closed !! Der kommer ikke yderligere svar/ kommentarer her fra - uanset hvad i mener ..


Selvom trådstarter ikke følger med mere, kan jeg ikke dy mig for at skrive at vi jo ikke kunne lugte at han har haft have i 30 år. Hans spørgsmål indikerede nærmere at han var nærmest uvidende om havearbejde. Hm………og så  5-600 m2? Min have har plæne på 600 m2 på , så der skal godt nok nogle bede og planter til for at dække så stort et areal…. Og så på denne årstid?

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis