For lidt ampere

Jeg har en vandvarmer til badebassinet som er tilsluttet vores udendørs elstik. Efter nogle timer i brug, slår den automatsikringen fra. Max. effekten er 2800 watt på vandvarmeren og der står 10 amp. under sikringen der slår fra, så jeg tænker at der ikke er nok ‘strøm’ i den kontakt. Hvis det skal fungere i de eksisterende udendørs elstik, hvor omfattende elarbejde skal der i så fald til? 
Jeg har en vandvarmer til badebassinet som er... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 10-07-2022 09:44:37

Ja, der står op til 10.000m2 og det anbefalede flow er blot minimum. Det skader ikke at det er mere.

Tak for svaret. Jeg har lidt svært ved at lure hvilket strømforbrug den har? Altså watt og dagligt forbrug?

Den har et forbrug på 590 watt , men afgiver en effekt på ca. 2500 watt….. fordelene ved varmepumper er at de tager energi fra luften….. og kan omsætte det til dit forbrug. Så med andre ord så dår du ca. 4-5 gange energi ud af din varmepumpe  i varmepumpen end du pupper ind.
Gregeren skrev den 10-07-2022 09:44:37

Ja, der står op til 10.000m2 og det anbefalede flow er blot minimum. Det skader ikke at det er mere.

 Der står i manualen følgende: 


Hvis vandstrømmen fra poolpumpen er større end tilladt
Installér et bypass (Bypass Kit art. 1572) hvis vandstrømmen fra poolpumpen er mere end 20% større end den tilladte gennemstrømning gennem varmepumpens varmeveksler. 

Det er vel hvis flowet er mere end de 2000 l/t ? Som det er tilfældet med min filterpumpe.

Ja din pumpe cirkulere omkring 3700 liter i timen så der skal laves et bypass til en evt varmepumpe.
Jeg vil æde min gamle hat på at din pumpe ikke flytter meget mere end 2000l/t i drift, så jeg ville prøve det af før en evt. investering i bypass.

Den oplyste ydelse er formentlig på en pumpe med stort set kortsluttet vandkreds, og dermed ingen nævneværdig modstand.

Hvis pumpen er af en vis kvalitet, har den et datablad med en ydelseskarakteristik, hvor dette kan slås op.

Elektronikteknikeren
Et badebassin på 15.000 liter skal bruge 17,5 kWh for hver grad man ønsker at hæve temperaturen. For at hæve temperaturen 5 grader med en vandvarmer på 2500 til 3500 watt, vil det tage mindst 25 til 35 timer.  Afhængig af elprisen vil det koste 350 til 700 kr med en simpel vandvarmer og cirka 1/3 med en varmepumpe.

Glem alt om opvarmning af et bassin, der står udendørs. Jeg har haft en del bassiner op til 10000 liter. En varm dag efter det er fyldt, er temperaturen fin. Teoretisk varmer solen på en varm sommerdag 1000 watt pr kvm. Ikke alt varmen ender i vandet, men på en varm sommerdag opvarmes det hurtigere end med de her i tråden omtalte vandvarmere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis