For lidt ampere

Jeg har en vandvarmer til badebassinet som er tilsluttet vores udendørs elstik. Efter nogle timer i brug, slår den automatsikringen fra. Max. effekten er 2800 watt på vandvarmeren og der står 10 amp. under sikringen der slår fra, så jeg tænker at der ikke er nok ‘strøm’ i den kontakt. Hvis det skal fungere i de eksisterende udendørs elstik, hvor omfattende elarbejde skal der i så fald til? 
Jeg har en vandvarmer til badebassinet som er... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
His du køber en mindre vandvarmer, tager det længere tid at varme vandet op. Uanset hvordan du vender og drejer det, skal der bruges et antal kWh til at varme vandet op.

fase
Jeg er bekendt med at den er dyr i drift, derfor vil den heller ikke køre i døgndrift, men på tidspunkter hvor strømmen er billigst, og kun op til dage hvor det bliver varmt ude.. for ligesom at gøre poolen lidt hurtigere badekar. Det lyder som om at jeg skal have trukket ny strøm. Desværre har vi ikke loft, men nogle rør igennem gulvet, hvor de eksisterende kabler går igennem. Dem håber jeg at en elektriker kan bruge, men jeg har ingen anelse om hvor rørene går hen. 
Du kan også bare købe en poolvarmer med varmepumpe, så bruger den kun de der 5-6A i strøm, plus at du spare en hulens masse kr. i strøm.
Plus besparelsen ved en ny installation. En ny installation er dyrere end en poolvarmer med varmepumpe.

Det er det eneste rigtige.

Link​​​

Elektronikteknikeren
Det er nogle spændende bud i kommer med, men når der står at det er 2,5 kw varmepumper, betyder det så ikke at den kræver 2500 watt, og derfor vil kræve omkring 11 amp. sikring? (har 10 amp. nu) og ikke andre endheder tilsluttet samme sikring?
Nix. Det er hele pointen med en varmepumpe. Den yder 2500w, men forbruger kun en brøkdel.

Derfor også en økonomisk gevinst på elregningen.

Kig på specifikationerne under strømforbrug, så kan du se at det er væsentligt lavere.

Du gør dig selv en kæmpe tjeneste ved at vælge en varmepumpe.

Elektronikteknikeren
Hvis du fortæller hvor meget vand der er i poolen, kan vi fortælle dig hvor meget det cirka koster at varme 1 grad op med henholdsvis simpel vandvarmer og varmepumpe.
ev elmand skrev den 07-07-2022 23:27:03

Denne her kunne være interessant. Bemærk nominel pool kvm. LINK 

 Vil den fungere med en pool med 7100 liter vand? Og en filterpumper der pumper 3785 l/t?Ifølge specifikationerne, anbefales der et flow på 2000 l/t?

Ja, der står op til 10.000m2 og det anbefalede flow er blot minimum. Det skader ikke at det er mere.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis