Må en faldstamme godt stå i spænd?

Hej med jer.
Ny boligejer med ti-tommelfingre her. Vi har købt et lille rækkehus uden meget opbevaringsplads. Vi  har købt nogle hylder til at sætte op i vores entré mellem vores vaskesøjle og en faldstamme som går fra toilettet på førstesal. Jeg har selvfølgelig målt forkert, og hylderne er for brede med knap 1 centimer.
Med lidt god vilje vil jeg godt kunne få hylderne til at være der, men det vil betyde at faldstammen kommer til at stå i spænd og at faldstammen vil blive lidt forskudt og derfor ikke være totalt i vater.
Hylderne vi har købt er med laminat og ikke nogen jeg umiddelbart kan eller har værktøjet til at kunne skære til.
Er det et totalt no-go eller vil der ikke ske nogen skade ved at faldstammen står i spænd? 

På forhånd tak
Gustav 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kommer lidt an på hvad den er lavet af
men helt godt er det ikke
lån en stiksav og skær den smule væk
Det er jo uendelig lidt som skal fjernes.
Sætter du hylden ind på skrå og vipper den ned mod dens plads, så kan du jo se hvor lidt der skal fjernes i en runding, for at den passer mod faldstammen uden at klemme den.
Stiksav er da nemmest, men enhver sav kan raspe den smule af hylden, - kan såmænd også gøres med en kniv med lidt tålmodighed.
Du behøver jo ikke fjerne en cm i hele hyldens dybde, men kun ud for faldstammen.
Det lyder ikke godtafhængigt af faldstammematerialet og afføring kan det ogsågive hørbare vibrationer der skylles ud foroven.
Du skriver at hylderne skal sidde “mellem vores vaskesøjle og en faldstamme”.
Jeg tænker ikke det passer at de skal monteres på faldstammen?  Hvad er det meningen de skal støttes af modsat vaskesøjlen?
Et billede af placering og hylde ville måske hjælpe til at undgå misforståelser i kommentarerne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er svært at tage et ordentligt billede grundet rummets størrelse. Faldstammen er lavet af PCV.
Hylderne skal monteres med hyldeknægte i væggen og ikke på faldstammen. Hylderne er 60x50 cm i mål. Det er vaskesøjlen man kan se til venstre.
Jeg tror jeg låner mig en stiksav og forsøger mig frem. At resultatet bliver pænt er lidt underordnet da hylderne er gemt af vejen bag vaskesøjlen
Annonce
Hvorfor ikke bruge en ganske almindelig fukssvans?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Sav fra undersiden af hylden (stiksav), så bliver snittet på oversiden pænere.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg ville nok låne et kopbor ca. ø 120 mm, og så ved hjælp af en simpel skabelon save en stump ud hvor faldstammen skal være.

Søren O
Hvorfor ikke afkorte hylderne i siden modsat faldstammen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tusind tak for jeres hjælp. Jeg vil undersøge mulighederne for at save dem til eller bruge et kopbord, og så vidt muligt at skåne laminaten. 
Tak!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis