Lysning til Velux ovenlys i fladt tag - materiale?

Hej LDS

Jeg er faktisk i tvivl om, hvilket materiale der bør anvendes til lysningen ved et Velux ovenlysvindue. Det er monteret på et næsten fladt build-up tagpaptag.

Loftet kommer til at være helt klassisk hvid gips, og min første tanke er derfor, at lysningerne laves af 12,5mm fibergips som resten af loftet. Klemmes ind i noten og ellers blot får hjørneskinner på + spartles sammen, hvor lysning møder loft.

Er der andre tanker til dette, fx at bruge 12mm MDF i stedet (men hvordan vil det spille sammen med hjørneskinner og gipsmaterialet i loftet)?

Sidst jeg lavede sådan et projekt, brugte jeg 12,5mm fibergips. Men lysningspladerne skulle godt nok have noget vold og magt, før de kom ind i noten (som vist kun er 12mm...). -Det kan så være, det kan gå lidt bedre med alm. gips frem for fibergips.

Mvh. Emil
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo mange muligheder. Velux laver også nogle lysninger. Personligt kan jeg ikke fordrage MDf så alle mine lysninger er lavet i x-finer. Som er til at arbejde med. Fibergips må da være ret besværligt at arbejde med. ville ikke overhovedet overveje det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 27-06-2022 14:59:02

Der er jo mange muligheder. Velux laver også nogle lysninger. Personligt kan jeg ikke fordrage MDf så alle mine lysninger er lavet i x-finer. Som er til at arbejde med. Fibergips må da være ret besværligt at arbejde med. ville ikke overhovedet overveje det.
Hvorfor er det besværligt? Det er at skære 4 stykker fibergips med dyksaven på ca 15 minutter. Det tog det i hvert fald sidst.

Og så er det samme materiale som loftet. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jamen hvad er så problemet?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 27-06-2022 15:11:39

Jamen hvad er så problemet?

Jeg søger inspiration jf mit oprindelige indlæg. Bl.a at det var svært at få i noten fik mig til at overveje en ekstra gang. 

Det troede jeg fremgik tydeligt. 😊
Jamen det synes jeg osse jeg svarede på.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis det kun er 0,5mm, kan du ikke afrunde kanten lidt, eller fjerne lidt på bagsiden af gipspladen?
jhb skrev den 27-06-2022 15:55:10

Hvis det kun er 0,5mm, kan du ikke afrunde kanten lidt, eller fjerne lidt på bagsiden af gipspladen?

Jo det gør jeg også. Kan samtidig høre, at der ikke er noget udpræget rigtigt og forkert.

Så jeg går bare med fibergipsen. 
Jeg har lavet det med fibergips. Uden at bruge hjørne forstærkning da jeg ikke tror på at der kommer stød på kanter. Der er lige kørt på bagkant med en meget grov sandpapir på en klods. 
Der var købt Velux dampspærre til vinduerne. 
Nu er dit flad tag, men ved skrå tag hvor man gerne vil have stor lysåbning kommer øverste inddækning ind næsten vandret. Så der skal saves / høvles noget for at kanten kan gå ind i fals på vindue. Men det er jo det samme uanset hvilken type plade man bruger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-06-2022 13:32:10

Jeg har lavet det med fibergips. Uden at bruge hjørne forstærkning da jeg ikke tror på at der kommer stød på kanter. Der er lige kørt på bagkant med en meget grov sandpapir på en klods.
Der var købt Velux dampspærre til vinduerne.
Nu er dit flad tag, men ved skrå tag hvor man gerne vil have stor lysåbning kommer øverste inddækning ind næsten vandret. Så der skal saves / høvles noget for at kanten kan gå ind i fals på vindue. Men det er jo det samme uanset hvilken type plade man bruger. 

Tak for et god input.

Hjørneskinnerne er faktisk mest for at få en skarp kant (4 skarpe kanter). Hvordan klarer du dette uden hjørneskinner, så man ikke kan se samlinger? Skærer du fibergipsen i 45g?
Nej ikke 45 grader 
En af fladerne går over den anden, og så spartel / girafsliber for resten. Brug en bred spartel. 
Og jer har brugt fibergips med fuldkant og lim. Så det er også limet i kanten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også