Installation of LK Fuga svagstrømskontakt med LED

Jeg har anskaffet en svagstrømskontakt med LED for at kunne se om en kontakt er tændt. 
Vejledningen der medfølger (også linket fra siden ovenfor) er ... meget lidt anvendelig. "Sådan skiller du kontakten ad, resten finder du nok ud af!".

Jeg kan godt få kontakten til at tænde og slukke, bare ved at sætte ledningerne som de plejede at sidde, men hvordan hulen får man LED'en til at lyse når der er tændt?

Jeg er ret sikker på *hvor* man skal sætte en ledning fast (vedhæftet billede af den gamle kontakt har diode-symboler i nederste venstre hjørne, den nye har også skruer der), men hvordan skal det forbindes, og til hvad?

Svagstrømskontaktnybegynder!
/L

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra du har en IHC styring, som den gamle er koblet til?
I så fald skal du forbinde lysdioden til et 24V output på styringen og programmere den så den tænder output, når du ønsker det.
Et lidt vagt svar, men det er svært at komme det nærmere ud fra de oplysninger du giver.
Så jeg skal bruge en af de andre ledninger, ført tilbage til relæet i teknikskabet, og få signalet derfra. Det giver mening.

Den måde de siger at "lysdioden kan tilsluttes som ledelyslampe eller kontrollampe" fik mig til at tro at det var kontakten selv der bestemte det. Hvis det bare er et signal på en separat ledning, så kan man også få den til at lyse fuldstændigt uafhængigt af hvad man gør ved kontakten (ikke at der er en god grund til det, men muligheden!)

Tak!
Ja, den er "dum", så noget andet skal fortælle hvornår den skal lyse.
På samme måde giver trykket også bare information til styringen om at der skal ske noget. Trykket ved ikke selv om der er tændt eller slukket. (også derfor det hedder et svagstrømstryk og ikke en svagstrømsafbryder)
Hvis styrestrøm ved tavlen er 24 v så kan du tage tilbagemeldings ledning fra spole spænding på relæet. Så får du lys i kontrollampe når der er tændt. 
Hvis det er en lampe lige over kontakten så kan man måske argumentere med at du bare kan kigge op, men det kan jo også være lys på loftet, en pumpe eller noget andet ikek synlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det giver alt sammen mening. Der er ekstra ledninger til kontakten, så det er bare et spørgsmål om at sætte dem på i den anden ende. Nu må vis se hvornår jeg samler mod til at skille relæ-tavlen ad :)

Tak allesammen.
Annonce
Jeg skal bruge sådan et til at styre et kiprelæ, kan du hjælpe mig med at forklare hvad der skal hvorhen bag på trykket? Jeg er helt ny til det der, så fatter ingenting når der ikke kun står L, N og jord på😄
Tomtom. Velkommen på lds. 
Når det er 24 V bruger man ikke betegnelserne  L - N  og jord. Her taler vi om + eller - 
Skruen inder C I CE er den fælles forbindelse til hele trykafbryder. Det vises ved den lille tværstreg inder skruen. Så alle steder hvor denne tværstreg optræder er der forbindelse til denne fælles skrue.
Skal du bruge de 2 led lys så vises der at de skal have plus på den rigtige side. Det betyder at den fælles skal have minus
De 4 tryk kommer så i det tilfælde med et minus signal når der trykkes. Kiprelæ må så have fast 24v plus på spole og du kommer så med minus impuls når der trykkes.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Tak for svar Erik! Jeg ønsker at tænde for kiprelæet på den ene knap og slukke det med den anden, skal man have noget styringslogik, eller bliver der lavet specielle relæer til det, hvis du altså ved noget om det? Jeg bruger forresten 12vdc.

ev elmand skrev den 18-02-2024 14:47:33

Tomtom. Velkommen på lds.
Når det er 24 V bruger man ikke betegnelserne  L - N  og jord. Her taler vi om + eller -
Skruen inder C I CE er den fælles forbindelse til hele trykafbryder. Det vises ved den lille tværstreg inder skruen. Så alle steder hvor denne tværstreg optræder er der forbindelse til denne fælles skrue.
Skal du bruge de 2 led lys så vises der at de skal have plus på den rigtige side. Det betyder at den fælles skal have minus
De 4 tryk kommer så i det tilfælde med et minus signal når der trykkes. Kiprelæ må så have fast 24v plus på spole og du kommer så med minus impuls når der trykkes.
 

 

Et kiprelæ tænder på den samme impuls tryk. Den tænder / slukker hver anden gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-02-2024 19:56:57

Et kiprelæ tænder på den samme impuls tryk. Den tænder / slukker hver anden gang. 

 Hvad ville man så bruge med svagstrømstrykket? Det er jo lavet til at den ene knap tænder, og den anden slukker? Det er måske ikke muligt uden noget der minder om IHC?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis