Isolering af loft

Hej, jeg har sat ovenlysvindue I taget på mit sommerhus. Der er i forvejen isoleret med 45 mm med dampspærre ud mod tagbrædder. Udvendig ligger 20 mm flamingo hvorpå tagpap sidder. Der er senere lagt stålplader oven på det gamle tagpap.

Nu vil jeg gerne isolere lidt mere ved at lægge ekstra 45 mm på indvendig.

Spørgsmålet er om jeg kan lade det gamle gips og dampspærre sidde og bare sætte den ekstra isolering op og beklæde med forskalling og gips? 

Tak og Mvh 

Christian 
Hej, jeg har sat ovenlysvindue I taget på mit... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Christian.

Hmm det kan jeg ikke rigtig svare på om det vil være en gode løsning.
For du har stadigvæk konstruktion der vil være opbygget forkert/anderledes an normal vis.
Du skal jo under alle omstændigheder have. taget af for at udføre det.

Så jeg synds det er synd hvis ikke du gøre det rigtig. så jeg kan kun anbefale at du tage skridtet videre. og for udførst konstruktionen rigtig.

Hvis du skal opfylde alle regler og krav så skal du jo også isoler op til nuværende krav med isolering.
Men hvis du kunne få lavet plads til bare 200mm isolering, det ville give dig en rart kraftig besparelse i procent mæssig på varmeregning. så vil du tjene pengene hjem på sigt. på den anden måde vinder du ikke noget..
----------------------------
Jeg ville tage alt tag og undertag. og tag brædder af så du er helt nede ved dine spær.
Hvis vi tager total 200mm isolering.så ville jeg

Forhøje dine spær med en regler "45x95" skruet fast (Afstand 40x50cm) med 6x140mm skruer
Der skal bores for.

Tjek din gamle isolering om den ligger pænt og tæt. hvis ikke udskift/forbedre fejlen.
Isoler op til 200mm med "Isover k34"

Isover k34 er en behagelig isolering at arbejde. til tag renovation synds jeg dette er den baste isolering.
All isolering typer har fordel og ulemper. Isolering er en videnskab i sig selv.

Undertag ville jeg bruge "Icopal Monarperm 1000" der er mange undertag på market, Men denne er iblandt toppen.
Husk alle klips huller skal tapes med undertagstape for at kunne holde dit undertag helt tæt.

Så er det Klemlister/lægter/tag. ståltag skal ligges efter producentens anvisninger.
med henholdt til udluftning under tagpladerne..

Til afdækning under arbejdet udførsels kan jeg kun anbefale. Armeret presenning.
selv om det er høj solskin og at der ikke er lovet regn. så skal ens afdækning altid være klare til at rulle ned over et åbent tag. at have en gode afdækning klar spare for mange skader på byggerig  
----------------------------
Det hele er en større omgang, det er jo ikke kun taget men også Tagfoden/tagrender nedløb/skråtrander du skal have lavet om så det hel kommer til at passe sammen. Ens klimaskærm skal være lavet rigtig
alt andet kan kun skabe problemer hed af vejen.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
hej ev elmand, ok tak for linket. er de plader mere diffisionsåbne end tagbrædder? mit fromme håb var jo at jeg kunne lade tagbrædderne ligge (altså undtaget det område der er ramt af svamp). skal sige at det er et sommerhus.

eller er det muligt simpelthen at fjerne tagbrædderne, afstive med stålbånd og så lægge kun en tagdug direkte på isolering?, som jo så udluftes imellem tagdug og stålplader?
Annonce
Det er jo der ordet diffusions åben kommer ind i billedet. Så vidt jeg husker starter du med tagpap på de brædder så de er ikke nemme at få diffusions åbne. 
Men uanset om man bruger model med diffusions åben eller udluftning over isolering så skal du ikke undlade dampspærre længere nede. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, jeg mente om brædderne ude tagpap kan fungere som uventileret undertag? 
Det sidste forstår jeg godt, men der er jo formodentlig tjære tilbage på tagbrædder så de er ikke defineret som diffusions åben. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej det er faktisk rene fordi der ligger flamingo på. 
Hej igen. Jeg tænkte på om en løsning kunne være at fjerne flamingo og tagpap, men lade tagbrædderne ligge og derefter bore huller i brædderne, og så dække undertaget med en diffusionsåbent tagdug. Hvor mange huller ville man skulle bore i brædderne før de kan betragtes som helt diffusionsåbne? 

Tak 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis