Tænder når strømmen er billigst

Har du/i set nogle produkter (stikkontakter) som man kan indstille til at tænde når strømmen er billigst..
jeg tænker på lidt på noget ligesom Wiz Smart plug som selv tjekker nettet for time prisen..
Man kan jo sætte en Elbil til at lade på den måde..
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du læser anvisningen, vil du se, at du styrer, hvornår der skal tændes for strømmen via din smartphone eller ved at indtaste et program for, hvornår der skal tændes og slukkes for forbruget. Så det du viser, kan ikke selv finde billigste strømpriser.

fase
1 - køb en manuel timer, hvis du tror du kan spare mange penge på det. Alt andet er en gimmick der forsøger at tjene penge på dig. Alternativt, sæt alarmen på dit ur/smartphone til at huske dig på hvornår el er billigt
2 - du skal virkeligt bruge meget strøm før det kan betale sig

---------------------------------

For det første skal man jo være på flex afregning. Mange har fast aftale og betaler derfor en gennemsnits pris.
Jeg kender nogen med solceller. Når de tager på arbejde udskydes vaskemaskinen til start om f.eks. 3 timer og opvaske maskine til start om 4 timer. Så får de opvarmnings strømmen kørt på egen solcelle strøm. 
Er ,man på flexafregning så er det nok lidt det samme, blot at det oftest er billig at kører om natten. 
Her kan man se flexprisen hos Aura flex. LINK Man kan downloade denne side til sin mobil og på den måde holde øje med prisen. 
Her fremgår at det er meget billig strøm i eftermiddag, som kommer en til gavn hvis man har flexafregning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ebusdkdk skrev den 06-06-2022 15:33:12

1 - køb en manuel timer, hvis du tror du kan spare mange penge på det. Alt andet er en gimmick der forsøger at tjene penge på dig. Alternativt, sæt alarmen på dit ur/smartphone til at huske dig på hvornår el er billigt
2 - du skal virkeligt bruge meget strøm før det kan betale sig

 Jeg tænker at hvis man varmer en akkumuleringstank op med El når strømmen næsten er gratis.. så er forbruget hvis en gevinst 

ev elmand skrev den 06-06-2022 16:48:37

For det første skal man jo være på flex afregning. Mange har fast aftale og betaler derfor en gennemsnits pris.
Jeg kender nogen med solceller. Når de tager på arbejde udskydes vaskemaskinen til start om f.eks. 3 timer og opvaske maskine til start om 4 timer. Så får de opvarmnings strømmen kørt på egen solcelle strøm.
Er ,man på flexafregning så er det nok lidt det samme, blot at det oftest er billig at kører om natten.
Her kan man se flexprisen hos Aura flex. LINK Man kan downloade denne side til sin mobil og på den måde holde øje med prisen.
Her fremgår at det er meget billig strøm i eftermiddag, som kommer en til gavn hvis man har flexafregning. 

 Jeg må heller selv i gang med at lave noget for dataerne er der jo 

Så en esp32 Som henter data som api må være vejen frem.. men der kan ikke vare længe før færdige løsninger kommer på banen 
Annonce
Hvis man skal bruge en timer i dag, køber man en smart plug. Der er mange fabrikater, Viz er blot et af dem. De koster fra ca 100 kr og opefter, og er langt mere brugervenlige end en gammeldags timer. Flere typer kan også vise forbrug. Jeg bruger aldrig andet - akvarie, julebelysning, natbelysning osv. Man skal lige være opmærksom på hvor mange ampere de må trække. Den du viser er til 10A, andre kan trække mere eller mindre.

Jeg har ikke set en type der holder øje med prisen. Det kan lade sig gøre, men det bliver hurtigt langhåret. Man kan købe en smart switch, en lille computer hvor man installerer Home Assistant så skal man selv skrive programmet til det. Hvis du ved det er billigst mellem klokken 1 og 5 kan du selvfølgelig sætte en timer på smart plugen til de tider.

Hvis man daglig skal tjekke og ændre på timer eller smart plug, så bliver det hurtigt så "let " at det er nemmere bare at tænde for de strømslugende når der forventes billig strøm. 
Skal det være smart så skal man ind på strømudsigten, have fat i det med et program  og sætte nogle parametre. Man opdager jo nok hvis skabet med rene underbukser ikke er blevet fyldt op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
El er aldrig næsten gratis. Du skal altid betale en afgift 0,90 kr pr kWh. Afgiften er lavere hvis du har.

Du kan regne med at forskellen i pris på forskellige tidspunkter af døgnet vil blive mindre efter hånden som folk sætter vaskemaskiner, opladning af biler til at køre når strømmen er billigst.
Selv i de få perioder med gratis strøm betaler jeg stadigvæk omkring 1,90kr i afgifter, naturligvis billigere hvis du har elvarme og får refusion.
buch78 skrev den 06-06-2022 18:46:04

ev elmand skrev den 06-06-2022 16:48:37

For det første skal man jo være på flex afregning. Mange har fast aftale og betaler derfor en gennemsnits pris.
Jeg kender nogen med solceller. Når de tager på arbejde udskydes vaskemaskinen til start om f.eks. 3 timer og opvaske maskine til start om 4 timer. Så får de opvarmnings strømmen kørt på egen solcelle strøm.
Er ,man på flexafregning så er det nok lidt det samme, blot at det oftest er billig at kører om natten.
Her kan man se flexprisen hos Aura flex. LINK Man kan downloade denne side til sin mobil og på den måde holde øje med prisen.
Her fremgår at det er meget billig strøm i eftermiddag, som kommer en til gavn hvis man har flexafregning. 

 Jeg må heller selv i gang med at lave noget for dataerne er der jo 

Så en esp32 Som henter data som api må være vejen frem.. men der kan ikke vare længe før færdige løsninger kommer på banen 

 App'en elspotpriser henter vist spotprisen fra nordpool - du må kunne lave samme trick med esp32. Mon ikke nordpool har noget api?


Mht elbil, kan du vel sætte bilen til at lade på bestemte tidspunkter - men du skal jo selvfølgelig så gøre det manuelt hver dag.

Vedrørende besparelse, så kan der snilt være 1,50 - 2 kr at spare pr kWh. 20kWh på batteriet giver så 40kr om dagen - 200 dage om året. Bedøm selv om det er "besværet" værd...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis