Pant i bilen?

Lad os nu sige, at man har været så dum/uerfaren at købe en bil som en tidligere ejer har pant i (Ejerpantebrev - 130.000,00 kr.). Jeg faldt over dette:

...Du vil aldrig komme til at hæfte for en eventuel restgæld, men du kan risikere at miste bilen, hvis den oprindelige debitor ikke betaler pengene til banken...

Kan jeg tjekke hvor langt han/hun er med at betale? 
Hvad sker der når jeg selv vil sælge bilen?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at slå den op på Tinglysning.dk
Ved ikke om detaljerne omkring pant i bilen fremgår, men du kan prøve. 
Et pant i bilen følger bilen, også når den skifter ejer. Det betyder, at når du køber en bil med gæld, så hæfter du for gælden.

fase
S. Fabrin skrev den 31-05-2022 12:44:31

Et pant i bilen følger bilen, også når den skifter ejer. Det betyder, at når du køber en bil med gæld, så hæfter du for gælden.

 Han kommer da ikke til at hæfte for gælden. Til gengæld har kreditor evt. pant i den bil, han har købt, og i givet fald skal han aflevere bilen, eller betale max. 130.000kr. (Eller det som bilen aktuelt er værd). 



Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 31-05-2022 14:44:45

 Han kommer da ikke til at hæfte for gælden. Til gengæld har kreditor evt. pant i den bil, han har købt, og i givet fald skal han aflevere bilen, eller betale max. 130.000kr. (Eller det som bilen aktuelt er værd). 

 Og hvad er forskellen på at indløse pantet eller aflevere bilen. Under alle omstændigheder bliver pantet indløst af bilens nuværende ejer. Hvem tror du ellers skal indløse pantet andre en den nuværende ejer?


fase
Annonce
Hvis du følger linket fra je_ns, så får du svaret. For at du kan komme i klemme, skal gælden være tinglyst i bilbogen, således at du kan se den, inden du evt. køber. Du kan ikke se, hvor langt han er kommet med afbetaling, idet det er hele det oprindelige gældsbeløb som er tinglyst, og det ændres ikke undervejs, før hele beløbet er betalt.
Er der gæld i bilen, som ikke er tinglyst, så er denne gæld ligegyldig for dig/eller anden køber af bilen.
Så kan ham som ejer gældsbrevet kun gå efter skyldneren og har ikke ret til evt. at tage bilen fra dig.

Kurt B. Andersen
Hvis man vil optage lån på en brugt/nyere bil, mener jeg der kan indføjes et klausul på, at bilen skal være uden hæftelser som gl. gæld. 

 

S. Fabrin skrev den 31-05-2022 14:52:29

 Og hvad er forskellen på at indløse pantet eller aflevere bilen. Under alle omstændigheder bliver pantet indløst af bilens nuværende ejer. Hvem tror du ellers skal indløse pantet andre en den nuværende ejer?

 Hvis bilen har en værdi p.t. på 50.000kr., så ”slipper” nuværende ejer med at aflevere bilen/betale 50.000 kr. Det er ikke sådan, at den nuværende ejer hæfter for de resterende 80.000kr.! Det var det jeg mente. 😁


Træd ikke på mine ledninger :o)
Den nuværende ejer af bilen hæfter for hele restgælden, der måtte være tilbage af det oprindelige pant.

fase
Der er vi ikke enige. Nuværende ejer har jo ikke skrevet under på noget som helst, men “kun” købt en bil, som der var pant i. Kreditor har stadig pengene til gode hos sælger, og har sikkerhed (pant) i en bil, som sælger har solgt videre. Hvad så når bilen en gang er skrottet, vil du så mene, at køber stadig skylder panthavere sine penge?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis