Pant i bilen?

Lad os nu sige, at man har været så dum/uerfaren at købe en bil som en tidligere ejer har pant i (Ejerpantebrev - 130.000,00 kr.). Jeg faldt over dette:

...Du vil aldrig komme til at hæfte for en eventuel restgæld, men du kan risikere at miste bilen, hvis den oprindelige debitor ikke betaler pengene til banken...

Kan jeg tjekke hvor langt han/hun er med at betale? 
Hvad sker der når jeg selv vil sælge bilen?

 

Lad os nu sige, at man har været så dum/uerfaren... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der står jo meget tydeligt at man som ejer af bilen ikke kan hæfte for mere end bilens nuværende værdi.
Det giver også mening, for den tidligere ejer kan jo have et lån på mange millioner med pant flere steder: i bilen, huset, sommerhus og andre steder. Det samlede lån er selvfølgelig den nye bilejer uvedkommende.

Mvh. AllanE
Selvom du kun hæfter for for bilens værdi, kan du reelt komme til at betale for bilen to gange, nemlig en gang til forhandleren og derefter til panthaver. Jeg ville føle mig taget godt og grundigt i den nederste del af ryggen, hvis der var uoplyst pant i bilen. derfor ville jeg inden købet undersøge om der er pant i bilen. Derfor må konklusionen være, at man ved brugtbilshandel undersøger, om der er pant i bilen. Hvis der er pant i bilen, må prisen nedsættes med det skyldige beløb, eller pantet bliver indløst og dermed slettet af tingbogen.

fase
Tak for alle jeres tilbagemeldinger. Som jeg skrev i starten af tråden HAR jeg købt bilen uden at tjekke om der var pant og er ikke blevet oplyst herom af sælgeren, ligesom det heller ikke fremgår af slutseddelen. Bilen er købt hos en større bilforhandler, så der er i princippet tale om bedrageri, men da firmaet i mellemtiden er lukket, er der nok desværre ikke noget at gøre.

 

Har du konstateret at gælden er tinglyst i Bilbogen? Det skal den jo være. Dernæst bør du måske lige spørge en advokat om, hvorledes du er stillet. Der er specielle regler for gæld i biler, når forhandler har solgt den videre med gæld. Så er det ham, som hænger på gælden. Om det så er boet efter ham, skal jeg lade være usagt. Men det er da værd at undersøge. Søg på gæld i bil solgt af forhandler. Så kan du se lidt om reglerne. Det kaldes ikke bedrageri men vanhjemmel. Et godt dansk udtryk. ,😀

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis