Rense nedløbsbrønd - hvordan?

Nedløbsrøret på min tagrende stopper til med klumper af blade, småsten og løsrevet mørtel fra tegl-taget.

Jeg har for ca 1 år siden fået installeret nye tagrender af et tagrende-firma. Problemet er, at jeg ikke kan løfte nedløbrøret op med mere end ca 1 cm. Det er for lidt til at få fingrene ind under det og trække proppen ud.

Som jeg husker den tidligere tagrende, så var der installeret en slags "skydestykke" på nedløbsrøret, så man reelt kunne løfte nedløbsrøret op og dermed få adgang. Men jeg husker måske forkert.

Har vedlagt et billede, hvor jeg har trukket kraven op.

Er det korrekt installeret fra firmaets side eller er det mig, som gør noget galt?




12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud som om du har en rist siddende i nedløbsrøret. Det har jeg aldrig set før. Det normale er at nedløbsrøret er forbundet til er rensebrønd, hvor man så via et dæksel kan komme til at rense brønden med en kloakrenser.

Søren O
Hvorfor sidder risten der? Er der ikke en rensebrønd (eller rettere et sandfang) længere ude i systemet?

Søren O
Det er meget almindelig at zinknedløbsrør skal "motioneres" lidt for at kunne glide op. Prøv med et pust WD40 og vrik indtil det kan glide op.

Når røret kan løftes, vil jeg anbefale du enten fjerner risten eller udskifter den med en passende krave (fås til formålet). Det letter efterfølgende rensninger af rensebrønden
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 29-05-2022 13:36:30

Det er meget almindelig at zinknedløbsrør skal "motioneres" lidt for at kunne glide op. Prøv med et pust WD40 og vrik indtil det kan glide op.

God pointe. Det har jeg just forsøgt. Det kræver dog, at der rent faktisk er noget at gi' af, som indikeret med den lilla pil på foto. Jeg kan faktisk bruge kraven til at løfte, men selvom jeg lægger alle kræfter i, så glider den ikke op. Derfor mistænker jeg, at der simpelthen ikke er noget at give af, dvs øverste rør sidder helt nede i det det nederste rør.

Jeg vil lade WD40'en sidde lidt og forsøge igen.

Annonce
Dit nedløbsstykke er tydeligvis lavet med en presset muffe, hvor det ikke er meningen at noget kan forskydes.
Det er noget helt andet med de “rigtige” zinktagrender og rør, hvor blikkenslageren fremstiller det hele selv ud af zinkplader.

Søren O
Du skal have den rist væk, hvis den går ind under røret, det er derfor røret stopper.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 29-05-2022 14:38:28

Du skal have den rist væk, hvis den går ind under røret, det er derfor røret stopper.

Videncenteret Bolius har lavet en  video på hvordan man renser lige netop dette. Se i videoen på tidspkt 02:16. Der er jo også en rist, så jeg tænker, at det ikke er forkert, at jeg har en ?

Du har ret så langt, at hvis risten ikke eksisterer, så vil sten og lign ryge ned i sandfangsbrønden (som man lige kan ane på et af foto'ene) og så kan man jo "bare" samle det op derfra. Men risten har jo været der i 50-70 år, så jeg tænker at nogen må have haft en idé med dette design.
Søren O skrev den 29-05-2022 14:20:16

Dit nedløbsstykke er tydeligvis lavet med en presset muffe, hvor det ikke er meningen at noget kan forskydes.
Det er noget helt andet med de “rigtige” zinktagrender og rør, hvor blikkenslageren fremstiller det hele selv ud af zinkplader.

Ja, er bange for at det er presset muffe.   

Spørgsmålet er jo om jeg har en "sag" på firmaet som har opsat dette ?  Jeg skulle mene, at det skal installeres så der på en eller anden måde er adgang til at rense ved nedløbsbrønden. Eller hva' ?
Den rist har absolut ingen funktion- jeg vil sige tværtimod. Der sker intet ved at den smule skidt kommen ned i sandfangsbrønden.
Du har ikke nogen sag på firmaet ud over de burde måske have fjernet risten.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis