Fugt i betonudhæng/mur - what to do?

Hej alle,

Vi har et udhæng/svalegang, hvor vi oplever nogle fugtproblemer i murerværket. Det skyldes nok de terrassebrædder vi har lagt, da de kun kunne opklodses 3-4 cm (grundet åbning af terrassedør). Måske kan fugten ikke komme ud? Er der nogle som har noget erfaring med det? Hvad kunne man gøre? Murerpap som underlag? Bedre ventilation? Any thing?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der står tilsyneladende vand yderst på terrassen som så trænger igennem.
Først skal opklodsning have en retning så vandet ikke samles bag ved dem, men forsvinder væk hurtig efter en regn byge. Kan det ikke lade sig gøre kan man måske have hakker i det så vandet kan passere. Her vil tagpap stumper under opklodsning hjælpe hvis det er her problemet ligger.
Dernæst lidt afstand imellem terrasse brædder så den resterende fugt kan tørre væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for sit hurtige svar, elmand. Det giver mening. Det er netop også det jeg har tænkt. Spørgsmål om det er nok😕 Tænkte måske om man skulle imprægnere betondækket meget noget, få tagpap på eller noget. Spørgsmålet er så om det overhovedet kan ånde så. Ved ikke om nogle har haft erfaring med dette?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det vil være ok at tætne det oppefra. Så vil der ikke sive vand igennem. Det kan jo sagtens tørre ud nedefra. 
Jeg vil næsten tro at det optimale er at smøre det med vådrums membran som man bruger i bade rum. Hvis der er en revne ude ved siderne så skal der limes den strimmel på som hører til systemet. Men stadig etableres på en måde så terrassen kan afvandes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ikke sikker på at vådrumsmembran vil fungere. Der er mekanisk påvirkning når man går på brædderne og moderat påvirkning af sol. Vådrumsmembran skal beskyttes, ellers slides det hurtigt i stykker. Jeg tror jeg det bedste ville være at lægge et lag tagpap på istedet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg går ud fra at vi taler om beton overflade, med  "løs" trægulv over. Så vil der ikke være nævneværdig slid på vådrums membran.
Men tagpap er da en bedre løsning, men lidt mere omfattende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Normalt bliver større betonkonstruktioner, der udsættes for vand ovenfra, forsynet med tagpap. Det gælder f.eks. garager med betontag, parkeringskældere og vejbroer. Ved ikke om “almindelige” tagdækkere er i stand til at klare opgaven.
Jeg vil helt klart anbefale et lag tagpap.

Søren O
Dette er en altan og ikke " store bælts broen "

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar allesammen :-)

Er lidt bange for, om tagpap vil yderligere lukke fugten inde..  Men ok, man må formode at fugten kommer oppe fra ved regn/dug, så kan jeg tætne det således, og lave bedre ventilation så det kan “ånde”, så kan det måske stoppe fugten ved at komme ned i muren. Tagpap eller ej, så vil jeg sgu hellere bare gøre det én gang ordenligt, for at slippe for den fugt :)

Men tak👍🏻

God søndag.
Tagpap lukke fugten inde ? ? 
Det skal holde vandet ude, så der ikke kommer fugt i konstruktionen. Det må tørre ud nedefra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med en gang epoxy-gulvmaling - det er måske lettere at gå til for trådstarter end tagpap?

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også