Vande fignetræ

Hej alle fignetræ-kyndige,

For 4-5 måneder siden plantede jeg et fignetræ. Det siges, at fignetræer giver flest frugter, hvis man ikke vander dem, men når jeg nu i starten er mest interesseret i, at træet gror sig stort og stærkt, er det så ikke bedst at vande det?

På forhånd tak for jeres gode svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du kan se om bladene hænger -er det et stort træ fra en liulle potte -  og plantetu nder udhæng kan det måske trænge især i  Jylland hvor markvandring er i gang -Vestegnene  Møn Fyn har jeg ikke set markvanding.  Men Figner stammer fra middelhavsområdet og Mellemøsten. Hvor somre både er varmere og mere tørre end i DK. Når det først er etableret dør det ikke af tørke her i landet -vinter kulde uden sne er en større fare.

 

Som udgangspunkt skal alle nyplantninger have vand for at etablere et rodnet. Det gælder også figen. Stik fingeren i jorden om mærk om den er fugtig. Er det tilfældet kan det ikke gå galt.

Barfrost som Kurt54 omtaler er en større fare.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kurt54:
Du ser ikke markvanding på Fyn. Der kan man simpelthen ikke få vand indvindings tilladelser   
Så mon ikke Figner skal have samme behandling i Fynsland som i Jylland.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Figen gror bedst i dårlig tør jord , gerne i en masse gamle sten og murbrokker , nu ved jeg ikke hvilken figen sort du har , men de fleste figen er dårligt kommet ud af starthullerne på grund af den relative kolde maj måned , så figen har ikke noget behov for vand , at vande vil kun hæmme rodudviklingen ,og husk at der er ca 10 gange så mange planter som går ud eller tager skade af overvanding end der er af undervanding eller tørke ,

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Karl Smart: Du forveksler nyplantninger og veletablerede figen.

Det er korrekt at figen trives fint på tørre jorder, men det gælder kun når figens rodnet er etableret og det tager adskillige år.

Nyplantninger som Hjemmemekkerens 4-5 mdr. figentræ har langt fra etableret et solidt rodnet. Det kan du først forvente tidligst i næste vækstsæson. 

I Sydeuropa hvor figen er hjemmehørende, plejes nyplantninger omhyggeligt med passende vanding. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for alle jeres svar, som jo stritter lidt i hver retning. Jeg satser på at vande 8 liter hver uge sommeren over, og tager så bestik af situationen til næste forår.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Ifølge have nyt skal figentræ ikke vandes. Men er der længere tørkeperioder så tåler den godt noget vand i de første par måneder for at få rodudvikling  Men den med konstant 8 l pr. uge er ikke noget bevendt. Det skal vandes langt længere ned og slet ikke så ofte. Alle planter laver rødder hvor det er lettest at suge vandet. Så en konstant sjat vanding giver en rodudvikling tæt på overfladen og ingen nedad. Dermed ingen modstands kraft imod den mindste tørke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der kan være meget forskel på god fynsk muld og jysk sandjord. Ligeledes på hvor meget vand der er faldet. Jeg var på fyn Fredag - Intet så vandlidende ud - Vand i lave underskåle til potter på terrasse trods der ikke var vandet i en uge - Mange kraftige byger herunder haglbyger de sidste dage. MEN ser en plante vandlidende ud og jorden er tør så vand.      
Jeg var ikke klar over der ikke markvandes på FYN -  men Landmænd der beklager sig over tørke plejer at være Jydske trods der må vandes der.

 

8 liter vand om ugen sommeren over til et figentræ , hold da op , det vil nok ikke overleve ..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis