Vande fignetræ

Hej alle fignetræ-kyndige,

For 4-5 måneder siden plantede jeg et fignetræ. Det siges, at fignetræer giver flest frugter, hvis man ikke vander dem, men når jeg nu i starten er mest interesseret i, at træet gror sig stort og stærkt, er det så ikke bedst at vande det?

På forhånd tak for jeres gode svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hej alle fignetræ-kyndige, For 4-5 måneder siden... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kurt54.Også os gamle nisser som har haver beklager os over tørke. Det koster sgi penge og ved markvanding mange penge. 
Et lille vandings anlæg bruger 30 kW i timen Så kan du prøve at gange med strømpriser nu. og kørsel i 24 timer i en måned. 
Os haveejere skal både betale for vandet og for at få det afledt igen igennem kloakanlægget. Også den del der spredes ud i haven. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-05-2022 00:23:17

... Men den med konstant 8 l pr. uge er ikke noget bevendt. Det skal vandes langt længere ned og slet ikke så ofte... 

 Planteskolen, hvor jeg har købt en masse andre buske og frugttræer, har anbefalet 8 liter vand pr. vanding som at vande i bund. Den første sommer 2 x pr. uge, anden sommer, hvor det som i år har været et tørt forår, så 1 x pr. uge.

Fsva. figentræet, så bemærk, at der ikke er tale om et stort, velvoksent træ, men en lille plante ca. 60 cm. høj og 50 cm i diameter, planatet i et hul ø60 x 60 cm dybt.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hjemmemekkeren: Du står dig nok bedst ved at følge planteskolens råd. Du behøver hverken indregne de metrologiske data på landsplan indsamlet genne mange år, eller prisudviklingen på vand og el i samme periode.

Så længe planten er lille og i vækst skal den have noget at leve af, og så er rådet med at mærke efter med en finger ikke helt ved siden af.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Figenplanter er absolut til den tørre side , planteskolens standard svar 8 L vand om ugen kan ikke bruges her , figen skal have vand ved plantning , hvis man regelmæsigt vander danner figen ikke den dybdesøgende rod den behøver , men en rod der ligger oppe i jordoverfladen . det gør planten meget frostsårbar , da figen fryser ned i hårde vintere , men skyder igen fra den dybdesøgende rod da den er nede i frostfri dybde .jeg har selv 4 forskellige sorter  og da den er meget let at skiklinge formere , så har jeg mange stående rundt omkring i haven , især min precoce de dalmatie figen er oppe i næsten 3 m højde , den giver mere end 50 figenfrugter om året . held og lykke med den .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hmmm... Gode argumemter i begge retninger... Det er sådan, at jeg har gravet en ca. ø50 J-formet slange ned, så den starter ca. 5 cm. over terræn og slutter under den rodklump, som var i potten fra planteskolen. Jeg tror, jeg vil nøjes med at vande ned i denne slange; så siver vandet ned i jorden startende ca. 30 cm under terræn og videre ned. Dermed skulle figenen ikke blive fristet til at danne de overfladerødder, som det lyder fornuftigt, ikke er hensigtsmæssige.

Endnu engang tak for de mange interessante inputs.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis