varmtvandsveksler på fjernvarme

Varmeveksleren til varmt vand i vort fjernvarmesystem bruger 0,2 - 0,3 kw i tomgang eller ca 2200 kwh/år, formodentlig for at sørge for, at der altid er lidt varmt vand parat, når man åbner for den varme hane.
Det koster ca. 1200 kr/år alene for standby forbruget, og det bliver sikkert dyrere som tiderne er.
Kan man etablere et system, som først åbner for fjernvarmen, når man åbner en varmtvandshane ?  Det ville give en lidt længere leveringstid, når man åbner for det varme vand, men nok spare en del fjernvarme.

Varmeveksleren til varmt vand i vort... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg får nu råd til at købe min fredags-rødvin i en væsentlig bedre kvalitet og vil sende alle rådgivere en venlig tanke, når jeg nyder den.😊
Hvornår var det, vi skulle komme og drikke rødvin på fredag?    Jeg håber du kan tage en spøg.

fase
Der er noget stykke vej fra postnummer 8583 til 4400 men selv med de benzinpriser betyder det jo ikke noget når bare anledningen er god nok.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
👍
og lige en ting til:
er der en fiks måde til at anbringe kløtzel og klister omkring rørskålene ?     Jeg synes det er vanskeligt at få pænt i hjørner og samlinger ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis