varmtvandsveksler på fjernvarme

Varmeveksleren til varmt vand i vort fjernvarmesystem bruger 0,2 - 0,3 kw i tomgang eller ca 2200 kwh/år, formodentlig for at sørge for, at der altid er lidt varmt vand parat, når man åbner for den varme hane.
Det koster ca. 1200 kr/år alene for standby forbruget, og det bliver sikkert dyrere som tiderne er.
Kan man etablere et system, som først åbner for fjernvarmen, når man åbner en varmtvandshane ?  Det ville give en lidt længere leveringstid, når man åbner for det varme vand, men nok spare en del fjernvarme.

Varmeveksleren til varmt vand i vort... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
her kommer billederne af omløb ved indføring i huset og af brugsvandsveksleren. Den blå dims ovenover veksleren er en elektrisk kugleventil, som kan spærre alle radiatorer af på een gang, fx ved udluftning.
Ja det er et omløb for at holde ledningen varm udefra vej af. Du er måske en af de sidste forbrugere på strengen ? Men hvis der er endnu et omløb inde i vekseleren kan man måske lukke for det ? Det må være få sekunder ekstra ventetid det drejer sig om..
I tomgang er er det eneste forbrug varmetab til omgivelserne. Hvis du vil sænke dit tomgangsforbrug skal du altså blot isolere din varmeveksler.
GodeVen skrev den 30-05-2022 15:11:31

I tomgang er er det eneste forbrug varmetab til omgivelserne. Hvis du vil sænke dit tomgangsforbrug skal du altså blot isolere din varmeveksler.

 Der er vel forbrug for at holde strengen frem til veksleren varm, så veksleren kan lave varmt vand i det øjeblik der åbnes for hanen. Ellers skal  det varme fjernvarmevand først trækkes ind helt ude fra vejen, hvilket betyder meget spildt brugsvand.






Elektronikteknikeren
Annonce
Det er en del af kontrakten med fjernvarmeleverandøren at tilførslen skal være over en vis temperatur. Hvis det ikke kan overholdes, sætter de normalt et omløb foran måleren, så temperaturen kommer op på det aftalte. Det er altså ikke noget forbrugeren bliver afregnet for.

Angående det oprindelige spørgsmål. Hvis du vil sænke tomgangsforbruget skal du isolere din veksler, ikke lukke for varmen. Det er samme logik man bruger når man ikke laver nattesænkning på varmen i et dårligt isoleret hus – man isolerer det. At lukke for varmen når den ikke bruges, giver kun besparelse når veksleren er blevet kold. Den varme der forsvinder fra veksleren efter at der lukkes, skal som det første tilføjes igen, når der åbnes igen, så den er ikke sparet.
Er du sikker på at det er en del af kontrakten, at fremløbet skal være over en vis temperatur? 
En veksler til varmt vand er tit forsynet med isolerende skaller. Regulatoren til det varme vand skulle gerne selv lukke for fjernvarmen, hvis den ikke er defekt.

fase
S. Fabrin skrev den 31-05-2022 18:31:55

Er du sikker på at det er en del af kontrakten, at fremløbet skal være over en vis temperatur?
En veksler til varmt vand er tit forsynet med isolerende skaller. Regulatoren til det varme vand skulle gerne selv lukke for fjernvarmen, hvis den ikke er defekt.

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for alle landets fjernvarme kontrakter. Men det ville være underligt hvis et firma kan slippe af med at levere en vare uden at definere hvad det er.


For at kunne dimensionere radiatorer i et hus, skal man vide have laveste fremløbstemperatur er. De færreste huse indrettet til fjernvarme vil kunne holde sig selv varme hvis temperaturen på fremløbet falder til 40 grader om vinteren. Mit fjernvarmeselskab lover 60 grader ved tilslutningen i vejen. Jeg kan forstille mig at man i dag laver styret omløb i jorden, tidligere var det almindeligt at lave det i husene sidst på linjen.


Tomgangsforbrug i en velfungerende varmeveksler skyldes udelukkende tab af varme til omgivelserne. En varmeveksler er altid varm ved udløbet, hvor termostaten måler. Hvis trådstarter har et stort tomgangsforbrug er den rigtige løsning at isolere yderligere, så der skal bruges mindre varme til at holde termostaten varm.

Jeg er udmærket klar over, hvordan radiatorer dimensioneres, så det behøver vi ikke diskutere.
Spørgsmålet drejer sig om varmetabet på varmeveksler til varmt brugsvand. På den varmeveksler sidder der en regulator, som føler på det varme vands temperatur. Falder temperaturen på det varme vand, hvilket sker, når der åbnes for varmtvandshanen, åbner regulatoren for fjernvarmevandet, så det varme vand bliver varmet op til den indstillede temperatur. Man kan derfor isolere varmeveksleren, så der ikke afgives varme til omgivelserne. De fleste nyere varmvekslere til varmt vand er forsynede med en sådan isolerende kappe. Noget andet er at der i regulatoren er et såkaldt sladrehul, som fortæller om regulatorens tilstand. Kommer der vand ud af det hul er regulatoren defekt og skal fornyes.

fase
tak for de gode råd.
Veksleren og de varme rør omkring veksleren er nu isoleret.
Måleren viser for det meste nu et forbrug i tomgang på 0 men smutter af og til op på 0,1 kw. hvor den før jeg isolerede viste skiftevis 0,2 og 0,3 kw.
Næste problem bliver så at tilpasse varmevekslerens kappe, som nu ikke kan komme på plads pga. flamingoen - men det kan løses.
Jeg får nu råd til at købe min fredags-rødvin i en væsentlig bedre kvalitet og vil sende alle rådgivere en venlig tanke, når jeg nyder den.😊
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis