Skifte stikkontaker uden jord til med jord

Hej alle

Jeg står med et anneks der er bygget i 1998. Det betår af et bryggers og et opholdsrum. Alle stikkontakter i bryggers(vaskemaksine, tørretumbler, pumper mm) er dansk jord sitkkontaker. Stikkontakterne i opholdsrummet er alle 1,5 moduls LK med 2 stk stikkontaker uden jord. Alle kabler i annekset er med PE leder. I stikkontakterne i opholdsrummet er den jo så bare ikke anvendt og er termineret med en lille muffe.

Så vidt jeg har forstået SIK så kan jeg ikke selv skifte de 1,5 LK moduls uden jord til en 1,5 moduls med jord (og forbinde PE lederen). Da det ikke er en "en-til-en" udskiftning. Og skal derfor betale en aut. el-installatør kassen for at komme ud og og skrue 6 skruer ind og ud og forbinde PE lederen i 3 kontakter.

Bolig er TN-C-S jordet ("Nulling")

Er det korrekt forstået?

vh



Love er minimniveauet
Hej alle Jeg står med et anneks der er bygget i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skrev: Man kan modstands måle som beskrevet af Fabrin. 
 Her henviser jeg til den "opskrift" som Fabrin kom med  25/5 kl. 11.32
Man skal altså aktiv ind og flytte ledninger i gruppetavle for at kunne gennemføre en måling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 26-05-2022 13:11:54

Jeg har ingen kendskab til din viden om elinstallationer, så det er vanskeligt at fortælle dig hvordan du skal måle, men prøv at måle modstand mellem de to nulklemmer i  gruppeafbryderen.  Eller mål mellem jord og nul i den stikkontakt du vil undersøge. 

Hvis jeg måler modstand mellem jord og nul i den dåse jeg vil undersøge skal gruppeafbryderen slukkes som i siger og så ryger forbindelsen til nullederes i tavlen jo. Så det kan jeg da ikke? Elelr er de rnoget jeg misforstår? :-)

Min viden mht elinstallationer er primært omkring regulativer og compliance. og så ifm med mekatronik


Love er minimniveauet
Du kan da starte med at læse hvad der skrives her, af Fabrin. Men jeg gentager gerne. 
Sluk gruppeafbryder.
Afmontere nul og sæt den sammen med jord i gruppetavlen.
mål imellem nul og jord ude i stikkontakter. Der skal være tæt på nul ohm. 
afbryd forbindelse imellem nul og jord i gruppe tavle 
mål imellem nul og jord ude i stikkontakt så skal der være meget stor modstand nærmest uendelig afhængig af hvilken apparat du måler med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-05-2022 19:13:10

Du kan da starte med at læse hvad der skrives her, af Fabrin. Men jeg gentager gerne. 
Sluk gruppeafbryder.
Afmontere nul og sæt den sammen med jord i gruppetavlen.
mål imellem nul og jord ude i stikkontakter. Der skal være tæt på nul ohm. 
afbryd forbindelse imellem nul og jord i gruppe tavle 
mål imellem nul og jord ude i stikkontakt så skal der være meget stor modstand nærmest uendelig afhængig af hvilken apparat du måler med. 

 Jeg har læst det flere gange. Men når man ikke forstår enten begreberne eller sprogbruget så må man jo spørge igen :-)

"Afmontere nul og sæt den sammen med jord i gruppetavlen." - Her menes der nul til den slukkede gruppe ikke sandt?

Love er minimniveauet
Du begynder med at afbryde den gruppe, som stikkontakten er sluttet til.
Læg en lus (et kort stykke ledning) mellem nullen på afgangssiden af gruppeafbryderen og til jordklemmen.
Mål modstanden mellem jord og nul i stikkontakten. Modstanden skal nu være meget tæt på nul, hvis jorden er aktiv. Du måler jo kun  ledningsmodstanden.
Fjern lusen og husk at skrue nullen fast igen.
Mål igen modstanden mellem nul og jord ved stikkontakten. Modstanden skal være tæt på uendelig, fordi nu ikke har forbindelse mellem nul og jord.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 25-06-2022 23:44:50

Du begynder med at afbryde den gruppe, som stikkontakten er sluttet til.
Læg en lus (et kort stykke ledning) mellem nullen på afgangssiden af gruppeafbryderen og til jordklemmen.
Mål modstanden mellem jord og nul i stikkontakten. Modstanden skal nu være meget tæt på nul, hvis jorden er aktiv. Du måler jo kun  ledningsmodstanden.
Fjern lusen og husk at skrue nullen fast igen.
Mål igen modstanden mellem nul og jord ved stikkontakten. Modstanden skal være tæt på uendelig, fordi nu ikke har forbindelse mellem nul og jord.

 Mange tak for uddybelsen. Der er nu sat pindjord-kontakter op så man slipper adapter eller at sætte nye stikpropper på


Love er minimniveauet
Hvis din nul og jord er lagt sammen i tavlen, er det blot at måle om der er omkring 230v i den nye stikkontakt, mellem jord og fase.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis