Skifte stikkontaker uden jord til med jord

Hej alle

Jeg står med et anneks der er bygget i 1998. Det betår af et bryggers og et opholdsrum. Alle stikkontakter i bryggers(vaskemaksine, tørretumbler, pumper mm) er dansk jord sitkkontaker. Stikkontakterne i opholdsrummet er alle 1,5 moduls LK med 2 stk stikkontaker uden jord. Alle kabler i annekset er med PE leder. I stikkontakterne i opholdsrummet er den jo så bare ikke anvendt og er termineret med en lille muffe.

Så vidt jeg har forstået SIK så kan jeg ikke selv skifte de 1,5 LK moduls uden jord til en 1,5 moduls med jord (og forbinde PE lederen). Da det ikke er en "en-til-en" udskiftning. Og skal derfor betale en aut. el-installatør kassen for at komme ud og og skrue 6 skruer ind og ud og forbinde PE lederen i 3 kontakter.

Bolig er TN-C-S jordet ("Nulling")

Er det korrekt forstået?

vh



Love er minimumsiveauet
Hej alle Jeg står med et anneks der er bygget i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken fare ved at teste tænker du på?

fase
buller27 skrev den 25-05-2022 11:23:37

S. Fabrin skrev den 24-05-2022 23:54:18

Hvilken fare ved at teste tænker du på?

 Hmm ja det ved jeg ikke lige. Hvis nu der er noget der er fusket et sted i installationen

 Du skal vel bare foretage en simpel modstandsmåling. Du kan foretage to målinger. En hvor jord og nul er forbundet sammen i gruppetavlen og en hvor jord og nul er adskilt. Ved den første måling skal modstanden være tæt på nul og ved den anden skal modstanden være tæt på uendelig.


fase
Har fået svar tilbage fra SIK:

Så længe du ikke ændrer i den faste installation må du skifte stikkontakten. Du må altså gerne skifte en DK jord til en pindjord eller shuko-jord - såfremt de er lavet til dåsen. Eller udskifte en stikkontakt med dobbelt ikke jordet udtag til et enkelt med jord sålænge der er virksom PE leder i dåsen. Da du( eller installatør) ikke må sætte en jordet stikkontakt op hvor jord ikke er virksom. Du kan måske få brug for en aut- installatør for at verificere at der er virksom PE leder.

Alt under forudsætning at du ikke flytter udtaget eller forbinder PE leder i gruppetavle elelr andre steder - for det er en ændring i den faste installation.

Love er minimumsiveauet
Man kan modstands måle som beskrevet af Fabrin. 
Du kan ikke gøre det med spænding på, eller blot ved at slukke ved gruppe afbryder.
Når man slukker ved gruppe afbryder så afbrydes nulleder og du kan kun få meget stor modstand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-05-2022 23:32:56

Man kan modstands måle som beskrevet af Fabrin. 
Du kan ikke gøre det med spænding på, eller blot ved at slukke ved gruppe afbryder.
Når man slukker ved gruppe afbryder så afbrydes nulleder og du kan kun få meget stor modstand. 

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod det sidste. Jeg kan ikke gøre det hverken når gruppeafbryderen er tændt eller slukket?


Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 26-05-2022 12:40:23

ev elmand skrev den 25-05-2022 23:32:56

Man kan modstands måle som beskrevet af Fabrin. 
Du kan ikke gøre det med spænding på, eller blot ved at slukke ved gruppe afbryder.
Når man slukker ved gruppe afbryder så afbrydes nulleder og du kan kun få meget stor modstand. 

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod det sidste. Jeg kan ikke gøre det hverken når gruppeafbryderen er tændt eller slukket?

 Det elmand mener er, at du bør lave målingen uden spænding, altså med gruppeafbryderen slukket. Det giver dig nogle problemer, fordi du skal måle i gruppetavlen fra nul i installationen til jordklemmen med afbrudt gruppeafbryder.


fase
S. Fabrin skrev den 26-05-2022 12:53:11

buller27 skrev den 26-05-2022 12:40:23

ev elmand skrev den 25-05-2022 23:32:56

Man kan modstands måle som beskrevet af Fabrin. 
Du kan ikke gøre det med spænding på, eller blot ved at slukke ved gruppe afbryder.
Når man slukker ved gruppe afbryder så afbrydes nulleder og du kan kun få meget stor modstand. 

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstod det sidste. Jeg kan ikke gøre det hverken når gruppeafbryderen er tændt eller slukket?

 Det elmand mener er, at du bør lave målingen uden spænding, altså med gruppeafbryderen slukket. Det giver dig nogle problemer, fordi du skal måle i gruppetavlen fra nul i installationen til jordklemmen med afbrudt gruppeafbryder.

 Hvad kan man så gøre udover at få en elektriker til det så?


Love er minimumsiveauet
Jeg har ingen kendskab til din viden om elinstallationer, så det er vanskeligt at fortælle dig hvordan du skal måle, men prøv at måle modstand mellem de to nulklemmer i  gruppeafbryderen.  Eller mål mellem jord og nul i den stikkontakt du vil undersøge. 

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis