Komfur problem med 380v

Det gamle komfur fejlede, mindede om dårlig forbindelse, så har i dag købt nyt komfur.
Komfuret blev tilsluttet 380v ligesom det gamle komfur. Det nye komfur blev ændret fra 220v til 380v jf. brugsvejledning, så alt burde være godt, men...
Det nye komfur virker også til at have dårlig forbindelse eller byttet rundt på ledninger.
Jeg testede så 380v udtaget i væggen.
Fase 1 - nul = 200 v
Fase 2 - nul = 200 v
Fase 3 - nul = 100 v
Nul - jord = 40 v
Fase 1 - jord = 230 v
Fase 2 - jord = 230 v
Fase 3 - jord = 200 v som jeg lige husker det.
Fase 1-2 = 385 v
Fade 1-3 = 385 v
Fase 2-3 = 385 v

Så tænker om der er dårlig forbindelse i udtag eller om der er byttet om på nul og jord, selvom det nye komfur umiddelbart er tilsluttet rigtigt og på samme måde som det gamle der har virket i flere år.

Nogen gode input?

Mvh
Troels 



12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder som om din nul er meget forskudt i fasevinklen med fase 3.
Den nemme løsning er det er en delvist smeltet sikring i tavlen/gravstenen på fase 3, mens den komplekse skyldes der er for meget asynkron belastning, f.eks. mange lys kører på samme fase, men ikke ret meget andet belaster de to andre faser.
Den nemme løsning er det næppe, grundet 40v mellem nul og jord, så stor sandsynlighed for det er den komplekse

Kender du fordelingen af faser på de forskellige grupper i huset, og hvor meget belastning der er på de forskellige grupper i forhold til hinanden? har du f.eks. alt lyset, flere akvarier, køl/frys kørende på samme fase hele tiden, vil du kunne opnå dette, alt efter tavle opbygningen.
i dine sko ville jeg kontakte en elektriker til at kigge på sagerne.

 

Steensen skrev den 22-05-2022 21:54:43

lyder som om din nul er meget forskudt i fasevinklen med fase 3.
Den nemme løsning er det er en delvist smeltet sikring i tavlen/gravstenen på fase 3, mens den komplekse skyldes der er for meget asynkron belastning, f.eks. mange lys kører på samme fase, men ikke ret meget andet belaster de to andre faser.
Den nemme løsning er det næppe, grundet 40v mellem nul og jord, så stor sandsynlighed for det er den komplekse

Kender du fordelingen af faser på de forskellige grupper i huset, og hvor meget belastning der er på de forskellige grupper i forhold til hinanden? har du f.eks. alt lyset, flere akvarier, køl/frys kørende på samme fase hele tiden, vil du kunne opnå dette, alt efter tavle opbygningen.
i dine sko ville jeg kontakte en elektriker til at kigge på sagerne.

Jeg har tjekket sikringerne i tavlen, på gruppen med komfur, så burde være ok.

Jeg kender ikke belastningen på de forskellige faser, de 40v mellem jord og nul er dog kun på dette udtag, de 2 andre kraftstik var på 14v.

Jeg har så lige testet mere og det tyder på fejl i udtaget i væggen, da der nu ikke var forbindelse til nul efter kontakten, men der var før kontakten inde i udtaget.
S. Fabrin skrev den 22-05-2022 22:09:29

Dine målinger tyder på, at der er byttet om på jord og nul. Har du ikke et par billeder af tilslutningen i væggen?
Hvad måler du med?

 Det var også min tanke, om det kunne være sket, men så skulle fejlen have været der i flere år.

Jeg har så lige testet mere og det tyder på fejl i udtaget i væggen, da der nu ikke var forbindelse til nul efter kontakten, men der var før kontakten inde i udtaget, dvs. før/efter tændkontakten.

Jeg måler med billigt multimeter.
For at eliminere belastningsteorien, kan du jo midlertidigt slukke for alt hvad du kan finde, og så gentage målingerne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kunne vi ikke bare få et billede af afbryderen/stikkontakten. Belastningsteorien ser vi foreløbig bort fra. 
Prøv at aktivere afbryderen et par gange og se om det hjælper.

fase
Den skæve belastning er ikke problemet, da der "kun" er 14V i andre kraft stik, så er dét ikke problemet.

Selvom din sikring ser intakt ud, kan den godt være delvist smeltet, så skift alle 3 og forsøg igen.

Der ud over, så er det som fabrin skriver, nul (blå) og jord (gul/grøn) der er blevet ombyttet, enten i tavle enden elelr lige foran kraftstik afbryderen, der dog også kan være banditten i sig selv med helt eller delvist brændte kontakt flader.

 

Nu flytter forbindelser jo ikke sig selv, så hvis trådstarter ikke er bekendt med at nogen har været i gang med noget nogen steder i installationen, skal problemet jo findes andetsteds. Eller ……?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Så er der billeder, der er ikke ændret på forbindelserne i kontakten, forpladen skruet af, så der kunne måles indeni. På indgangssiden virker nul (sort), kan ikke huske faserne værdi, men er de 2x blå og hvid. På udgangssiden er der nu ikke forbindelser til nul, så må være knappen i kontakten der fejler.

Har 3 kraftstik. Komfur, vaskemaskine og bryggers. Bryggers sidder på den anden side af muren ift. komfur, dog højere oppe og er på samme gruppe som komfur, viste det sig. Bryggers er samme gamle kontakt som køkken og formentlig fra 60'erne da huset blev bygget.

Det positive, komfur er nu med lang ledning koblet til bryggers, så nu kan der laves mad igen. Dog kun 5x1,5 og ikke 5x2,5 som anført i vejledning, men er også kun midlertidigt. 

Skal prøve at måle lidt mere på kontakten i køkken, men tænker bare den er udskiftningsmoden.

Mvh
Troels 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis