Hjælp til at kable vandvarmer (el med billeder)

Hej!

Jeg har en vandvarmer med 5 ledninger.

Jeg vil derfor høre hvilke 2 ledninger der skal sættes i stikkontakten?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på hvordan ledningerne er forbundet i den anden ende. Du skal også have jord med i stikkontakten, så det bliver 3 ledninger. Umiddelbart vil jeg tro at du skal bruge blå og brun + jordledningen (gul/grøn). Nu er el ikke noget der skal laves lemfældigt, så du bliver nødt til at kontrollere tilslutningen i varmtvandsbeholderen.

Søren O
Du skriver "stikkontakten"..
Lige en el vandvarmer ville jeg ikke installere med stik prop da den trækker store mængder strøm over en længere periode.. 
Er der ikke en dåse du kan bruge i stedet? 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg er lige flyttet og venter på træpiller, så kunne godt bruge et varmt bad! Jeg satte ledning nr. 3 og 4 i stikkontakten den begyndte at lyse men ikke noget varmt vand!

Jeg har også prøvet med ledning nr. 1 og 3 (dog ingen lys)


Jeg har også et kræft stik jeg evt. kunne koble den til?
Dog noget nemmere med 230v 2 ledninger uden grundforbindelse :D
Du bevæger dig på "Jeg prøver mig frem " systemet. Du resikerer, at en evt automatik ødelægges. Du skriver at 3 og 4 giver lys. Det tyder på at du har forbundet til automatikken. Hvorfor vil du ikke vise et billede af tilslutningen i varmtvandsbeholderen? Eller opgive fabrikat og type. 
Du kan også koble til din kraftforbindelse, det er sikkert nemmere. husk at nul (blå) og jord skal monteres korrekt. Faserne kobler du bare til, hvor de passer.

fase
Annonce
Jeg ville ikke automatisk gå ud fra at 5 ledere er lig med kraft. Min vvs har 4 ledere og det kunne nogen tro ville være jord, nul og to faser, men Det er ikke tilfældet da den har udgang fra termostaten som fx kunne bruges til at starte et (pille)fyr.

Få nu lige tjekket tilslutningen inden du gør noget galt.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Her er lidt flere billeder! Jeg fik heldigvis gang i pillefyret, så det er ikke så kritisk mere… Pillefyret er koblet til denne varmtvandsbeholder. Så planen er at koble solceller til varmvands beholder med en omformer… Derfor er jeg på udkig med en tilslutning med 2 ledninger + grund.
Det ligner en vandvarmer der er produceret hos HS Tarm. Jeg kan ikke finde et tilslutningsdiagram, men kan læse at den kan tilsluttes enten med 1 fase + 0 og jord eller 3 faser + 0 og jord. Altså er det med 1 eller 3 stk 220 volt ”varmelegemer”.
Prøv lige at tag3 et billede mere hvor vi kan se typenummeret på beholderen.
De diagrammer der vises på dine billeder er vandtilslutninger.

Søren O
Ingen af billederne viser eltilslutningen, Men der er opgivet effekten for 230V og 400V (to faser). I installationsvejledningen er der sikkert et diagram over tilslutningen. Prøv at tage et billede af det og sæt det ind.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis