Gulvvarme retur temperatur variere

Hej, 
Efter at temperaturen er steget er min retur temperatur gået meget op, og variere meget fra dag til dag. Vi har Gulvvarme i hele huset og de står på fast temperatur. Nogen gode råd til hvordan jeg kan få retur temperaturen ned?   

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til LDS!

Hvis du har gulvvarme i hele huset er fremløbstemperaturen da alt for høj! Skru den ned til 30 gr. og se hvad der sker.

Er du helt sikker på de målinger? Hvis returvandet er 40-50 grader varmt over en længere periode, så må dine gulve godt nok være glohede at gå på.

Mvh. AllanE
Hej Allan 
Mange tak for dit svar. Dataen er direkte fra eforsyning leveret af fjernvarme selskabet, så jeg tænker de burde være korrekte? 
Vi har gulvvarme i hele huset. Vores gulve virker ikke specielt varme. 
Ja vi har termostater i alle rum, som står på et fast gradtal. 

Mvh Mathias 

Ok, så der er ikke tale om temperaturen på gulvvarme-strengene. Du har en gulvvarme-shunt og pumpe et sted, der blander det varme vand fra fjernvarmen op med koldt inden de går ud i gulvene.

Din udfordring handler mere om fjernvarmen end om gulvvarmen. Jeg har ikke selv fjernvarme og kender ikke til optimering af temperaturen i returvandet.

Mvh. AllanE
Det ser helt skørt ud. Afkølingen skal være 30 grader eller mere. Returen bør være omkring 30 grader eller lavere. Hos de fleste vil du få en ekstra-regning pga dårlig afkøling. Du skal have gjort noget ved det, ellers vil din pengepung bløde.

Du må have et sted hvor fjernvarmevandet bare løber igennem. Det kan fx være en tilkalket varmeveksler. Det kan også være en varmtvandsbeholder der er indstillet forkert. Røret til returen skal ikke være varmere end du kan holde om det uden problemer. Det kan du ikke hvis det er 40-50 grader varmt. Prøv at skrue helt ned for termostaten til det varme vand. Vent et par timer, hvis returen nu kun er lun, har du fundet dit problem. Hvis det er forklaringen, kan du prøve at skrue op for termostaten i små nyk, hvor du hver gang lader vandet løbe et minut og tjekker om det er varmt nok. Hvis du har varmtvandsbeholder skal du vente i lang tid imellem hver test, da vandet ikke bliver opvarmet øjeblikkeligt.

Problemet har næppe noget med gulvvarmen at gøre.
Annonce
Men det er alligevel en god ide at sænke Blandetemperaturen i gulvvarme kredsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej GodeVen 

Mange tak for dit svar. Glad for at du bekræfter min mistanke omkring der er noget helt galt :)

Vi har ikke nogen varmtvandbeholde men en varmeveksler. 

Både varme ind og varme ud er ca. lige varme når jeg røre ved dem. Jeg kan dog holde om dem uden problemer. 
Jeg kan se der løb en smule vand direkte igennem. Dette stoppede da jeg justerde på temperaturen i varmeveksleen. Jeg afventer nu for at se hvad resultatet siger de næste par dage. 
Igen tak for dit svar. Jeg vender tilbage med resultatet. 
Mvh Mathias 
Hej ev Elmand 
Mange tak for svaret. Jeg har en termostart der sidder efter at vandet er delt mellem varmeveksleren og gulvvarmen, på gulvvarme delen. Jeg har forsøgt at skrue ned, men umildbart sker der ikke noget med temperaturen om den står på 1 eller 5. Ved du om det tager lang tid før at temperaturen vil ændre sig? 
Mvh Mathias 
Termostaten du taler om til gulvvarmen, er til regulering af temperaturen på vandet der løber i gulvet, det har ikke direkte betydning for temperaturen i huset, medmindre den er for lav. Temperaturen skal ligge omkring 30 grader. Hvis det er den samme type Danfoss termostat som jeg har, må den under igen omstændigheder komme på 5. Jeg har min på lige under 1,5 på denne tid af året og lidt over 1,5 om vinteren, men reelt kan man bare have den stående på lidt under 2 hele året. Jo lavere, den står, jo lavere er temperaturen på din retur, men du risikerer at der ikke er nok varme i huset. Men det er altså ikke der, du justerer rumtemperaturen.

En god regel for justering af termostater, er kun at justere i små nyk, og vente på resultatet. Hvis nogen har justeret uden at vide hvad de har gjort, kan man justere helt ned og langsom op, som jeg forklarede tidligere.

Jeg trækker bemærkningen om at det  at det ikke  kan være gulvvarmen der er dit problem. Hvis du har drejet den omtale termostat over 3, kan det være årsagen.

Tak for endnu et svar GodeVen. Termostaten har stået på 2 hele tiden. Jeg lavede bare en test den anden dag, hvor der ikke skete noget ved at jeg justerede den. Jeg antog det var flow og ikke temperatur den justerede, men det er nok forkert. Men jeg tror stadig på din tidligere bemærkning om at det ikke er gulvvarmen, når den konsekvent i 5 måneder har stået på 2 :) Jeg vil dog forsøge at justere den ned, når jeg har fået resultatet af at have ændre på varmeveksleren. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis