Hjælp til vaske/tørremaskine med pumpevene på 3-4 meter?

Hej derude 

Vi er ved at få renoveret vores køkken i en mindre Vesterbro-lejlighed. 
Vi skal have afløb og vandtilførsel ført gennem gulvet fra vask over til en kombineret vaske/tørremaskine (som skal integreres i et IKEA-køkken).
Vi har fået at vide, at vaskemaskinen skal have en pumpeevne på 3-4 meter.

Spørgsmålet er: Nogen der kender til en vaske/tørremaskine, som kan integreres, ligesom IKEAs egen (vedhæfter billede), som har en pumpeevne på 3-4 meter?

Plantegning af køkken:
Det markerede på højresiden er der, hvor vi skal have vores vaske/tørremaskine.

Jeg håber, nogen har noget erfaring derude med en maskine, der har disse specifikke krav

Mvh. Matilde 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når afløbet bliver ført over til maskinen og hvis det ellers er udført korrekt, har det ikke noget med maskinens pumperne at gøre. 
Hvis du lige prøver at forestille dig at det var vasken i ville flytte derover. Så ville det jo stadig fungere, endda helt uden at vasken har nogen pumpe.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Er udfordringen, at der er ikke fald på afløbet hen til vaskemaskinen. Men at vaskemaskinens afløbsslange skal føres ned under gulvet gennem køkkenet og op på den modsatte side, hvor den tilsluttes afløbet under vasken?

Hvis det er tilfældet, ville jeg nok gentænke løsningen og gøre som Kermit_369 skriver: At føre et fast afløbsrør under gulv (med fald). På den anden måde vil det blive svært at skifte vaskemaskinen, når den står af om X år.


Mvh. AllanE
Alle vaskemaskiner har en pumpeevne på 3-4 meter hvis det er vandret. Altså i samme plan. Hvis de skal pumpe 3-4 m opad så kniber det. 
Problemet med at have en meget lang pumpeslange  ligger i at slangen ikke tømmes helt. Så den sidste del af udpumpningen kommer tilbage i maskinen og kommer med i næste skylning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Vaske/tørremaskinen kommer til at stå i samme plan bare på modsatte side. Og vand og afløb skal komme ovre fa køkkenvask-området. 

Jeg har netop haft en VVS'er ude, som skal lave rørarbejdet. Han sagde, jeg skulle være opmærksom på at finde en maskine, der pumpen kunne yde 3-4 meter...

Ud fra jeres svar tænker jeg, at problemet ligger i, at der ikke er fald på afløbet, da det skal føres ned under gulvet gennem køkkenet og op på den modsatte side, hvor den tilsluttes afløbet under vasken - som AllanE skriver. 

For så har det ikke noget med maskinens pumpe at gøre (Det handler bare om at have en lang nok slange?)
Det har at gøre med, at der ikke vil være fald på afløbet,  så jeg kan undgå, at den sidste del af udpumpningen kommer tilbage i maskinen og kommer med i næste skylning - som ev elmand skriver?H

Hvor meget fald på afløbsrøret drejer det sig om?

Beklager de mange spørgsmål. Har ikke den store viden på dette område :D


Som Erik skriver består dit største problem i, at der vil stå vand i afløbet fra vaskemaskinen ,fordi røret kommer til at ligne et U. Det gør, at der står en rest vand i bunden af Uet. Kan du ikke få din VVS'er til at skyde et T stykke ind i afløbet nede ved gulvet under vasken. I den side, hvor vaskemaskinen skal stå, sættes en vandlås ind, så det ikke kommer til at lugte af kloak.
Når der skrives, at pumpen har en pumpeevne 3-4 m, menes der løftehøjde på 3-4 m.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 10-05-2022 17:32:08

Som Erik skriver består dit største problem i, at der vil stå vand i afløbet fra vaskemaskinen ,fordi røret kommer til at ligne et U. Det gør, at der står en rest vand i bunden af Uet. Kan du ikke få din VVS'er til at skyde et T stykke ind i afløbet nede ved gulvet under vasken. I den side, hvor vaskemaskinen skal stå, sættes en vandlås ind, så det ikke kommer til at lugte af kloak.
Når der skrives, at pumpen har en pumpeevne 3-4 m, menes der løftehøjde på 3-4 m.

Det lyder som en god løsning 

Så ifølge dig kan hvilken som helst vaskemaskine fungere - bare at der er styr på afløbsrøret? For det har sådan set ikke noget med pumpeevnen at gøre?

Mvh. 
Ja, det er korrekt forstået.

fase
Din VVS`s bør føre afløb og vand tilslutning over ved vaskemaskinen. Det er ikke så meget om der ar fald på, det er tilslutningen til kloak nede unde gulvet der er det vigtigste. Og så naturligvis en vandlås ved maskinen. 
Fald på røret kan være 0,5 cm / 100 cm når der er tale om vaskemaskine vand. Røret kan være 40 eller 50 mm rør
Husk at få strømmen ført der over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vesterbro-renovering skrev den 10-05-2022 16:45:01

Beklager de mange spørgsmål. Har ikke den store viden på dette område :D

Du skal ikke undskylde! Det er jo hele formålet med LDS, at vi kan hjælpe hinanden   



Mvh. AllanE
Hej igen

Jeg har spurgt VVS'er ift. jeres forslag

Sådan som det ser ud nu, så er den eneste mulighed (for at undgå at skulle have hele gulvet op for evt. at lægge afløbsrør der) at finde en maskine, som har en pumpeafstand på 3-4 meter.
Når jeg kigger på specifikationer omkring vaskemaskiner (vaske/tørremaskiner) står der ikke noget om, hvor lang pumpeafstanden er - og om man kan forlænge med x antal meter.
Hvor skal jeg kigge henne?

Og har I derude nogle forslag til en:
- vaske/tørremaskine
- som skal integreres
- som har en lang nok pumpeafstand

Jeg vedhæfter nogle billeder, som viser, hvor afløbsrøret skal ligge. 

Jeg håber, I har nogle gode bud 


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis