Total forvirring: Terrasse skruer, sætning, murpap - HJÆLP

Har gang i et tilbud fra tømrer som rådfører mig til at udføre opgaven med alm ikke rustfrie A4 skruer monteret direkte i bræt ovenfra. Ligeledes, ikke at bruge murpap.

Begrundelse fra tømrer er:
Skruer:
- de rustfrie skruer tit gør i stykker
- kan sjælent skrues tilbage ved evt rep og så skal man skære hele brættet frit (koster mere ved senere rep)
- hovedet (kærven) går i udu, de knækker
- de er så meget dyrere - hurtigt 2-3 tusinde kr mere.

Montering:
- grunden til ikke at sætte skruer "skjult" er at man ikke kan fjerne et enkelt bræt, f.eks. midt bræt  senere. 
- Iøvrigt koster det næsten 50% flere arbejdstimer 
- afstanden mellem bræt blir 6-8 mm efter at træet har tørret (trykimprægneret)

Murpap:
- Det fanger fugt under murpap'en og derved nedbryder strøer hurtigere da det ikke blir så godt ventileret.

Mit dilemma er at ligemeget hvor Jeg læser og hvem Jeg taler med, så møder jeg: rustfri og skjulte og murpap.

Hva skyldes denne divergens i anbefaling? Er jeg oppe imod marketing eller forkert vejledning?

På forhånd tak for svar og råd.


 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du er " oppe imod " en med praktisk erfaring. så den ville jeg følge. 
Skjulte skruer er meget opreklameret når vi taler om terrasse gulv. Den med tagpap er jeg helt enig med ham i, og med de rustfri skruer har jeg ikke tilstrækkelig erfaring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er nu ikke det store problem at bruge rustfri skruer, bare man bruger en slagskruetrækker, men det tror jeg nu de fleste tømre bruger alligevel.
Jeg har da uden problemer skruet rustfri skruer op igen, på min terrasse, og det var endda den gamle type med stjernekærv, de nye med torx er noget nemmere.

Men almindelige stålskruer er da bestemt nemmere at bruge, så mon ikke der er derfor de bliver anbefalet, men de kan nu også være besværlige at skrue ud, hvis de har siddet længe og er rustne nede i træet.

Min datter og Svigersøn har lige købt et 3 år gammelt hus, hvor der er terrasse med trykimprægnerede brædder, der ar brugt almindelige stålskruer til udendørs, der er begyndt at komme lidt rust nogle af skruerne.

Skulle jeg lave en ny terrasse, kunne jeg godt være fristet til at bruge skjult skrue montering, med det systen Camo og andre laver.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan ikke se der er markante fordele med alm. Skruer. Han mener formentligt korrosionsbeskyttede. Men stadigvæk. De vil ruste, navnligt på vandret overflade. Et torxhoved samler vand, og rustne torx hoveder er også besværlige at få ud igen. 

Hvis terassen er overdækket eller bliver malet kan de sikkert godt bruges, for de er ubetinget stærkere. 


Mvh Troels
terrassen/skruer vil sidde vandret på bræt/overflade og overvejende frit, altså kun lidt begrænset ift overdækning.

tak for de foreløbige svar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også