gl fuga 68 stikkontakt

Vi har 2 af de her ældre 68mm stikkontakter hvor der på bagsiden render stålrør ind i dåsen, stikkontakten skal omlægges til en anden fase, hvor dan gøres dette nemmest når der skal et nyt kabel ind i dåsen istedet for stålrøret .

det rør der går ind i dåsen nu hvordan skal det sluttes i en dåse for at det er efter bogen.
og finde den anden ende af røret vil blive en stor opgave ´.


Vi har 2 af de her ældre 68mm stikkontakter hvor... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-05-2022 13:21:06

Jeg behøver vel ikke at nævne at man slår fra på sikringsgruppe når man piller ved det, for det ved den tilkaldte elektriker naturligvis   .
Tilkaldt elektriker, hvad tænker du på. Du mener sikkert at gruppen, som stikkontakten er tilsluttet, slukkes og nærmeste lampested(er) løsnes, så det er muligt at finde faserne. Derefter tændes der for gruppen igen, og efter at den tilsluttede lampe til stikkontakten går ud, når en faseledning demonteres. Så har man fundet fasen til stikkontakten. Derefter trækkes et nyt kabel til gruppen fra stikkontakten og stikkontakten er nu på en ny gruppe. Alt den beskrevne søgning foregår med spænding på. Det kan være farligt at arbejde med spænding på.

 samme tanke 

Gruppen slås fra så der ikke er spænding på den omtalte stikkontakt, så er der heller ikke spænding på udgangspunkt. 
Der skal naturligvis tændes når der måles.
Ja der kan være andre metoder jeg forklarer blot hvad jeg ville gøre. ( undtagen at slukke for gruppen, men det er et godt råd til hjemme elektrikere) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
nu er det jo stofledninger der ligger i stålrøret og det er vel det bedste og røre så lidt som muligt ved det, kunne det ikke være muligt og afslutte røret i en dertil indrettet dåse med de 2 ledninger afsluttet med kronmuffer monteret. 

og så montere et nyt kabel til nævnte stikkontakt til nærmeste stikkontakt med den rette fase for etagen, kablet vil blive aflastet med rette kabel søm 
Nej du må ikke have strøm fra 2 grupper i samme dåse. 
Så vil der straks komme nogen med: " jo det må man godt" men der er store krav til opmærkning m.m.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-05-2022 16:22:04

Nej du må ikke have strøm fra 2 grupper i samme dåse. 
Så vil der straks komme nogen med: " jo det må man godt" men der er store krav til opmærkning m.m.  

 det stålrør som fører op til nævnte stikkontakt som får strøm nedunder fra indeholder kun fase+nul  det er dette rør om man må slutte i en dåse for ikke og røre gamle stofledninger. så denne dåse indeholder blot den fase der hører til nedenunder.


strømmen til den stikkontakt der nu er uden kabel i vil få et nyt kabel der bliver ført fra  en anden stikkontakt på 1 sal som har rette gruppe.og er af nyere dato med nyere kabel 

håber det giver lidt bedre mening, så der er ikke 2 faser i nogen dåser
Annonce
Du vil lade ledninger blive og sætte kabel i fra en anden gruppe. Og det kalder du " der er ikke 2 grupper i samme dåse" 
Jeg forstår godt hvad du skriver, med de selvmodsigelser der er. Jeg kan kun sige nu at det allerbedste og nemmeste du kan gøre er at beholde den gamle stikkontakt og lave en ny ved siden af, med kabel fra loftsrummet. Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du ikke finde de ledninger, der fører til den stikkontakt, du vil have forsynet fra en anden gruppe i en dåse/loftsudtag?
Det tager nogen tid, men timelønnen ved GDS arbejde skal ikke beregnes. Når du laver om på installationen, så prøv at gøre det så professionelt som muligt. Det betyder find udgangspunktet for ledningerne og træk dem ud. Derefter forsyner du stikkontakten fra en anden gruppe med en anden fase.

fase
S. Fabrin skrev den 03-05-2022 20:51:19

Kan du ikke finde de ledninger, der fører til den stikkontakt, du vil have forsynet fra en anden gruppe i en dåse/loftsudtag?
Det tager nogen tid, men timelønnen ved GDS arbejde skal ikke beregnes. Når du laver om på installationen, så prøv at gøre det så professionelt som muligt. Det betyder find udgangspunktet for ledningerne og træk dem ud. Derefter forsyner du stikkontakten fra en anden gruppe med en anden fase.

 klart det skal gøres så korrekt som muligt, så det må blive løsningen.

det nye kabel der føres ind i stikkontakten har det noget og sige der er luft imellem dåse og kablet som bliver aflaster med kabel bøjler.
ev elmand skrev den 03-05-2022 18:47:35

Du vil lade ledninger blive og sætte kabel i fra en anden gruppe. Og det kalder du " der er ikke 2 grupper i samme dåse" 
Jeg forstår godt hvad du skriver, med de selvmodsigelser der er. Jeg kan kun sige nu at det allerbedste og nemmeste du kan gøre er at beholde den gamle stikkontakt og lave en ny ved siden af, med kabel fra loftsrummet. Jeg tror ikke jeg kan komme det nærmere

 selvmodsigelser ved jeg nu ikke, det er forklaret ret tydeligt som jeg ser det 

jeg startede ikke med og skrive om 2 faser i samme dåse.

det jeg blot mente var : det stålrør der kommer med F+N i skunken der var den nemme løsning og føre det ind i en plast dåse og afslutte kablet der.

Du vil sætte stålrør i en anden dåse.! !  
Den nemme løsning er at beholde det du har og sætte ny stikkontakt i den nye dåse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis